Olet täällä

Selitysten parhaimmistoa

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Selitysten parhaimmistoa

ViestiKirjoittaja voiei » 23.9.2013 22:04:51

:D
voiei

ViestiKirjoittaja Rinalda » 30.7.2014 08:42:40

Kaivetaan nyt tämäkin hauska ketju esiin hellepäivän piristykseksi :lol: Musta huumori kun on myös yksi keino selviytyä.

Meidän rantaan poikkesi hellepäivän iltana pari miehen tuttavaa nuoruudesta. Kummallakin pitkä "ura" juomisen saralla, toinen aivan alkoholisoitunut, toinen kyllä jonkinlaisissa töissä, mutta suurkuluttaja. Minun mies näille heitti huulta: "Radiossa varoitettiin, että helle lisää kuoleman vaaraa, ja suuressa riskiryhmässä on alkoholisti, ylipainoinen, tai on diabetes. Mulla on ne kaikki!" Kaverien mielestä se oli hyvä vitsi. Heko heko honk honk :lol:

Miehestäni on siis tullut fatalisti! Tyyliin: tämä on kohtaloni, miksi siis varoa..
En kadu mennyttä, en häpeä tätä päivää;
pelotta katson huomiseen.
Rinalda
Rinalda
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ikzu » 30.7.2014 09:35:41

Juoppo keksii selityksiä juuri niin kauan kuin juomistakin jatkuu. Ei siinä sen kummempia hämmästeltäviä kun onhan siinä aina päällä se tarve selitellä. Sen sijaan sitä vähän hämmästelen että miten ihmisen ajattelu on voinut muotoutua sellaiseksi että juoppo ei ihan aidosti koe niissä selityksissään mitään outoa, vaan pitää niitä mitä ihmeellisimpiä oikkujaan ihan täysin loogisina ja normaaleina. Itsensäkusettaminen on juopon vahvaa osaamisaluetta.

En muista että itsellä olisi mitään ihmeellisiä ollut. Iltaa oltiin vaan istumassa mukamas ja pari otetaan ja totuus oli varmaankin jotain kaikki sileeksi baarikierroksella muistia myöden. Itse ei tajua valehtelevansa ja kun ei kykene näkemään mitään problemaattista siinä juomisessa niin juoppo ihan oikeasti heijastaa sen koko ongelman oman päänsä sisällä niihin läheisiin. Että "mitä sinä nyt jaksat mokomasta nipottaa, enhän minä juo yhtään sen enempää kuin herra x ja herra y juo sitä paitsi vielä paljon enemmän. Sinullahan se tässä jokin ongelma on!" :D
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Hölmöä » 30.7.2014 15:14:36

Kumpi on suurempi hölmö: se joka puhuu ja selittelee hölmöjä vai se, joka sitä vuodesta toiseen niitä sietää ja kuuntelee? Tuon ratkaisin omalla kohdallani heivaamalla juoppiksen ulos elämästäni. :roll:
Hölmöä

ViestiKirjoittaja Rinalda » 31.7.2014 09:20:33

Olet, Hölmöä, aivan oikeassa. Kun kuitenkin meitä on, jotka syystä ja toisesta elämme juoppiksen kanssa, näkee siinä välillä myös ne koomiset puolet. Ei pidä aina kulkea onnettomana valittaen, varsinkin jos on itse jäänyt vapaaehtoisesti, niin kuin minä.

Ketjun aloittaja perusti sanojensa mukaan humoristisen ketjun. Minustakin kevennys on välillä paikallaan, eikä tarkoitus ole pilkata toista osapuolta, vaan ylipäätään tässähän samalla kulminoituu monenkin tilanteen järjettömyys. Vakavampaa pohdiskelua vartenhan on paljon ketjuja, eipä tuo minunkaan oma ketjuni varsinaisesti hilpeä ole...

Koska kuitenkin parasta on osata nauraa itselleen, kaivan esiin myös tuon ketjun, jossa me läheiset saamme jakaa koottuja selityksiämme, miksi vielä jatkamme :)
Rinalda
Rinalda
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rinalda » 18.2.2015 17:13:27

Tässähän tämä kevennyspalsta oli..

Uusille tiedoksi, ei ole ymmärrys vielä kadonnut vaikka väliin naurammekin. Väliin on kumminkin pakko relata 8)
Rinalda
Rinalda
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vieras007 » 18.2.2015 19:24:19

No joo, voimia, että jaksaa jatkaa haastavaa elämää - minkä vuoksi? AAssa ihmiset raitistuvat kun löytävät pohjansa: on niin paska olo ettei halua jatkaa, haluaa muutosta. MIten läheisillä? Naureskellaan vähän holistien hölmöilyille ja kehitellään joku mitätön syy miksei suhteesta voi lähteä. Eikö olisi reilumpaa sanoa etten halua lähteä, piste. Hölmöintä on pitää ovea raollaan vuosikausia, kyllä minä vielä tästä lähden... Suhteeseen jääminen on valinta, se monestikin mahdollistaa holistin juomisen jatkamisen eli hyötyä siitä ei riippuvalle ole. MIkä hyöty itselle, miksi jään, ollaanpa rehellisiä! t. holistin jättänyt
vieras007

ViestiKirjoittaja Rinalda » 18.2.2015 20:13:11

vieras007 kirjoitti:MIten läheisillä? Naureskellaan vähän holistien hölmöilyille ja kehitellään joku mitätön syy miksei suhteesta voi lähteä.

Älä ole huolissasi, 007, ei niitä kyyneliäkään ole unohdettu. On niitä vuodatettu tänäänkin, useampaankin otteeseen. Itseironiaa, naurua kyynelten läpi.. Voimia tarvitaan myös lähtemiseen. Maahan ei voi jäädä makaamaan. Kuka mitenkin sieltä nousee, minulla siihen tarvitaan välillä kiroamista, välillä naurua.

Rinalda, eräs, joka vastoin arvailuja, ei ole päättänyt jäädä..
Rinalda
Rinalda
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vieras007 » 18.2.2015 20:46:49

Ei kommentti ollu kenellekään yksittäiselle tarkoitettu, vaan tuli mieleen kun tota ketjua selasi. Jokainen tekee omat päätöksensä itse, ei niitä muille tarvitse selitellä. Joskus vaan tulee olo, että ihmiset itseään kusettavat - läheiset samalla lailla kuin holistitkin. SE on surullista, kun on vaan tää yksi elämä elettäväksi :)
vieras007

ViestiKirjoittaja Rinalda » 18.2.2015 21:06:16

vieras007 kirjoitti:ei niitä muille tarvitse selitellä.

Se tässä on vähän niin kuin ideakin, ainakin niin olen sen käsittänyt. Koska me läheiset aika paljon tuppaamme selittämään valintojamme, ja tarkemmin tarkasteltuna ne saattavat paljastua vaikkapa tekosyyksi kun ei vaan yksinkertaisesti uskalla tehdä päätöstä (tämä ei siis tietenkään koske minua :lol: ), niin tässä ikään kuin itseironisoimme itseämme. Minusta se on myönteistä ja osoittaa, että olemme jo monikin hieman hajulla siitä, että toisinkin voisi valita. Uskallamme jo nauraa itsellemme, ehkäpä se on jonkinlainen kyseenalaistamisen esiaste.. Ainakin omalta kohdaltani pidän jonkinlaisena pienenä edistysaskeleena, jos osaan hirveän puolustautumisen (jota myös on tullut harrastettua) asemasta nauraa itselleni.

Tämän on tarkoitus (taas oma tulkintani) olla hyväntahtoinen lempeä ketju, jossa läheinen voi riisua itsensäkin aseista, niin, nauramalla. Siis siilipuolustuksen piikeistä ja muista sellaisista. Meitä läheisiä syyllistetään liikaa ja me myös liian helposti syyllistymme. Kenelle siitä on hyötyä. Tarvitsemme itsetuntoa, itseluottamusta, ja joskus - jopa vähän iloa!

Surut on surtava, taistelut on taisteltava, päätökset on tehtävä. Mutta sinä päivänä, kun suru sisälläni nujertaa lopullisesti ilon - sinä päivänä minut saa haudata.

Se päivä on toivottavasti kaukana! Haa!
Rinalda
Rinalda
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vyana » 19.2.2015 17:08:12

Rinalda kirjoitti: Meitä läheisiä syyllistetään liikaa ja me myös liian helposti syyllistymme. Kenelle siitä on hyötyä. Tarvitsemme itsetuntoa, itseluottamusta, ja joskus - jopa vähän iloa!

Nimenomaan! Positiivisen kautta sen pitäisi mennä tämänkin, niin kuin monen muunkin asian tässä elämässä.

Minua epäilyttää, että saatan jatkossakin tuntea vetoa alkoholisteihin ja muihin ongelmaisiin, koska ongelmainen olen itsekin. MUTTA olen tullut siihen tulokseen, että siitä ei ole minulle mitään hyötyä että ruoskin itseäni menneistä valinnoista tai tulevista mokista. Koska mokiahan tulee, se on aivan varma. Ehkä tunnen taas vetoa johonkin ihmiseen ja tajuan jossain vaiheessa että hei, tämä ei olekaan hyvä juttu. Mitä sitten?

Sen sijaan että painaa itseään entistä enemmän maanrakoon, voi nähdä asiat ilon ja hyvän kautta. Omalla kohdallani toteutan sitä niin, että ajattelen olevani aika vahva ja fiksu nainen. Elämä ei kaadu siihen jos teen virheen, saan vain tilaisuuden oppia lisää. Ja olen niin hyvä tyyppi ja osaan kuunnella ja arvostaa sisäistä ääntäni niin, että tajuan kyllä jos ihmisessä on jotain oikeasti pielessä.

Jos vain haukun itseäni ja pelkään ihmisiä ja ihmissuhteita lopun elämääni, niin en ehkä enää satuta itseäni mutta en kyllä saa mitään muutakaan. Ja en nyt tarkoita puolustella huonoja valintoja, mutta asiat voi totisesti nähdä monella muullakin tapaa kuin itsevihan kautta.

Rauhaa ja rakkautta! :mrgreen:
Kaikki paljastuu, kun se vedetään valoon, ja kaikki mikä on tuotu valoon, muuttuu valoksi. -Apostoli Paavali
Vyana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja fiufiu » 24.2.2015 15:23:43

Miehen mielestä se ei ole piilopullo, koska se on autotallin hyllyllä ja pullon näkee jos kävelee talliin kunnolla sisään ja kääntyy tiettyyn suuntaan katsomaan. Tadaa! Ei ole jemmassa. Käyn tallissa n. kerran kuussa Ja silloinkin vain ovensuussa.

Kun on hellettä, on vaarallista olla juomatta kaljaa.

Punaviini on terveellistä. Että se on tieteellinen fakta. Kun kerroin juuri lukeneeni, että väite on valetta, sillä punkussakin alkoholia, joka taas on myrkky, mies toteaa ettei kannata uskoa kaikkea mitä kirjoitetaan.

Kaljaa juodaan koska se poistaa janon, se saa saunan tuntumaan saunalta, vapaapäivän vapaapäivältä, loman lomalta, viikonlopun viikonlopulta, juhlan juhlammalta, unohtamaan duunit, rentoutumaan ja jos ei jois kaljaa, eristäytyis täysin koska hyvät ystävät ei suostuis siihen että niiden grilli-illoissa istuis joku selvinpäin. On pakko ottaa bisse. Ja puoli laatikkoa kun kerran tuli haettua.

Pullot ja kaljalaatikot on helpompi kantaa autosta autotalliin. Ei sen takia että se vaikeuttaisi vaimon matematiikkaa, vaan ihan vaan siks kun tallissa on sopivan viileetä eikä pullot ja tölkit mahdu jääkaappiin. Autotallissahan on myös hyvä käydä röökillä tai puhumassa pari puhelua.

"Toivottavasti meillä on hauska ilta, ja että sullakin kulta olis hyvä fiilis. Ettei mun tartte lähteä baariin"
fiufiu

ViestiKirjoittaja mimmikana » 30.6.2015 14:11:59

Ehdottomasti tämä on selitysten ykkönen. "Juon koska sinä olet niin heikko ja taas mielenterv eys sairaslomalla, juon koska en kestä katsoa heikkouttasi" "Ahdistaa sinun sairastamisesi" Että sillälailla, oliskikohan niin tarvetta sairaslomalle jos ei aloittaisi sitä juomista....... :shock:
mimmikana

ViestiKirjoittaja Rinalda » 17.9.2015 10:49:24

Saatuaan tiedon mahdollisesta munuaisten vajaatoiminnasta, seuraavana päivänä juotuaan taas litran viinaa, mies totesi, että on elänyt sikamaisesti. Että tämä oli varoitus, ja niitä ei varmaan enää montaa tule.. Nyt alkaa elämänmuutos! Sitten kun tupakat loppuu, hän lopettaa tupakanpolton... Höristin korviani, enkä sanonut paljonkaan. Totesin vain, että sitten kun pitää alkaa kulkea dialyyseissä, on myöhäistä katua. Että hyvä kun tuli vielä varoitus.. Jäin seuraamaan tilannetta sivusta ilman ennakko-odotuksia.

Tästä keskustelusta on nyt tasan neljä viikkoa. Vielä ei ole loppunut tupakka eikä viinakaan. Pientä tarkkaavaisuutta, läheinen! Tupakkaa ja viinaa myydään vielä monessa paikassa, ja eläke juoksee. Niin kauan kuin on rahaa, hän niitä ostaa. Niin kauan kuin hän ostaa, niitä piisaa. Tupakat ja viinat loppuu vasta, kun niiden ostaminen loppuu.. :shock: Siis, eihän hän muuta väittänytkään :lol:
Rinalda
Rinalda
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Joo... » 18.9.2015 10:39:00

Rinalda, eräs, joka vastoin arvailuja, ei ole päättänyt jäädä..[/quote]

Olisko nyt sitten viimeinen aika hypätä ennen todellisen omaishoitajuuden alkua vai menikö juna jo?
Joo...

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava