Hei kaikille!
Kylläpä on mennyt kauan kirjoittamatta. Kotirintamalla ei oikeastaan mitään uutta. Työuupumus meinaa vaivata, niin kuin näköjään viimeksikin mainitsin. Haluaisin pohtia täällä edelleenkin kaikenlaisia asioita, mutta työstä selviytyminen vie niin paljon energiaa, että yritän keskittyä vain siihen. Jos heittäydyn vatvomaan muita asioita, tiedän että kirjoittamista piisaisi.. ja työhön olisi vielä vaikeampi keskittyä. Vielä melkein 6 vuotta jäljellä eläkeikään.. se on liikaa. Vaihtoehtojakaan ei kuitenkaan oikein ole. Ei ole fataaleja sairauksia, enkä niitä tietysti toivokaan. Jos myisin asuntoni, pärjäisin taloudellisesti eläkkeeseen saakka, mutta sitä en tee. En todellakaan saata itseäni siihen jamaan, että olisi pakko olla koko ajan saman katon alla. Tämä oma paikka on oltava, se on elinehto. Ja sanomattakin on selvää, että kesämökistä en luovu missään olosuhteissa. Se on se paikka mistä saa ammentaa voimaa.
Olen nykyään nukkunut kyllä miehen asunnolla, sohvalla. Kissa on tasapainisempi ja on aktiivinen ja iloinen, kun olen siellä. Näinä vuosina, kun nukuin joka yö omalla asunnolla, kissa stressaantui ja oli suurimmaksi osaksi piilossa, tuli esiin vain syömään. Se siis kärsi poissaolostani. Miehen jalkaleikkauksen jälkeen (n. 1,5 vuotta sitten) palasin hänen asuntonsa sohvalle ja autoin häntä haavanhoidossa ym. Hän oli pienen ajan juomattakin, mutta sitten kun alkoi päästä itse kauppaan, ostaa nyt joka toinen pv 24 tölkin lavan keskikaljaa. Eipä sitä koskaan tähteeksi jää, mutta se on hänen asiansa. Olen siitä surullinen.. olisihan tuossa ollut hänellekin mahdollisuus kuntoutua hyvinkin.. en kuitenkaan vatvo sitä, yks hailee sikäli minun kannaltani, että kaljapäissään ei tee tyhmyyksiä eikä ilkeile, ei tuosta enää tule kunnolla juovuksiinkaan.. ei siis häiritse minua, ei ole agressiivinen, käyttää vain omia rahojaan jne. Väkevät juomat ja tupakka ovat kokonaan jääneet pois. -Minua siis stressaa suurimmaksi osaksi työ,,
Tuostakin voin jatkaa toisen kerran lisää, mutta kirjoitan vielä vähän siitä, miten tänne kauas kotoa juopon puolisoksi päädyin. Olen tainnut kaikki asiat jo kirjoittaa jossakin välissä, mutta tätä tekstiä on niin paljon, ettei itsekään muista. Mutta silloin kun tulin työkeikalle tänne nykyiselle asuinpaikalleni, satojen kilometrien päähän kotoa, halusin vain päästä kotoa pois, johtuen äidin julmasta käytöksestä. Hän oli erittäin ilkeä isälle ja minulle, huusi jatkuvasti, ja sanoi tosi pahoja asioita. -Olimme siis, asentaja ja minä (asentajana myöskin reissussa) samassa majapaikassa missä asui kyseisen tehtaan työntekijöitä, tuleva mieheni heistä yksi. Iltaisin istuimme yhteistiloissa katsomassa telkkaria, me työkeikkalaiset ja vakioasukkaat. Tuleva mieheni oli ujon oloinen, istui vaan ja joi kaljaa. Iskin häneen silmäni, koska hän vaikutti hiljaiselta eikä rellestänyt, eikä luonaan ravannut naisia ym. Juttelimme ja tutustuimme. Aloimme kirjoitella, ja loppu on historiaa, kuten tavataan sanoa. Ennen lähtöäni työkeikalta kotiin, hän sanoi, että on katsellut omaa asuntoa (oli asuntosäästäjä) ja että minäkin voisin muuttaa sinne. Kun pääsin kotiin, selvitin vain yhden asian. Hänen syntymäaikansa. Tiesin että hän on vanhempi, se että ikäero oli vain 9 v, tuumasin että se on ok, ei liian vanha. Rakastumista ei tapahtunut, mutta ajattelin, että tämä on tarpeeksi kaukana kotoa. Halusin päästä äidin huudon kantomatkan ulkopuolella oikein kunnolla. Ja näin tapahtuu. Mieheni oli minun pääsylippuni/ passini pois kotoa ja mahdollisimman kauas. Se että tulin tänne, sitä en ole katunut koskaan!
Sain sen mitä halusin. Pääsin pois äidin luota, pystyin täällä riittävän kaukana elämään omaa elämääni niin, ettei hän pystynyt enää minua satuttamaan. Tämän voi ehkä tajuta vain toinen sellainen, joka on kohdannut lapsuudenkodissaan pahaa. Tämän johdosta en pidä tuota muuta haittaa (miehen alkoholismi) omalla kohdallani niin pahana, se ei ole minun elämääni heilauttanut.
Nyt äitini on jo kuollut vuosia sitten, mutta joskus pääsee vielä iskemään. Katselin vanhoja valokuvia, albumin alussa oli valokuvataskuissa myös minun sinne laittamia kuvia ekalta tutustumisen jälkeiseltä reissulta miehen luo. Oli kuva hänestä ja muutamista kavereistakin. Normaaleja naamakuvia, normaaleista työläismiehistä. Nyt, n. 35 vuotta kuvien oton jälkeen, otin ne kuvataskusta ja kurkkasin taakse. Äimistyin. Jokaisessa kuvassa oli äidin käsialalla epäasiallinen törkeä teksti. Mieheni kuvan takana "Kuinkahan monta muuta naista ja lasta tämä on tuhonnut". Miehen kaveri "kyllä näkee mitä tämänkin kanssa on touhuttu". Kolmas "mikähän satamajätkä tämäkin on". Jne. Hetken toivoin, että äitini olisi vielä elossa. Olisin mennyt ja lyönyt niin kovaa kuin olisin pystynyt. Tiedoksi nyt vaan kaikille, että mitään ei ole touhuttu muiden kanssa, ja omankin miehen kanssa vasta melko monen kuukauden tapailun jälkeen. Millä oikeudella tuo nainen on sotkenut minun muistoni, ja tällä tavalla tulee loukkaamaan vielä haudan takaa!
Meni ehkä vähän ohi palstan aiheen, mutta tämä on samalla yksi selviytymiskeinoni. Kun olen selvinnyt elämästä mielisairaan äidin kanssa, en sen jälkeen anna minkään enää murtaa minua. Pitää löytää voima sisältään.
Kas, tämä purkaus virkisti

Voikaa hyvin te jotka luette! Meillä on sisällämme voimaa, kun sen vain löydämme!