Olet täällä

Raitistumista aloitteleva vetäytyy parisuhteesta

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Raitistumista aloitteleva vetäytyy parisuhteesta

ViestiKirjoittaja Ymmällään » 14.2.2015 00:04:21

Moi!
Onko täällä ketään vastaavassa tilanteessa?
Seurustelukumppani pisti parisuhteemme katkolle kun alkoi raitistelemaan.
Vuosikymmeniä kestänyt päihteidenkäyttö ollut tosi rankkaa ja paheni pahenemistaan. Välillä joitakin raitistumisyrityksiä mutta ei mitään pysyvää.
Nyt tuntuu että lyhyen hoitojakson jälkeen on ehkä tosiaan, ainakin omien puheidensa mukaan, tajunnut jotain käänteentekevää. Sitä tosiaankin toivon.
Pelkkää riitelyhelvettiähän tämä on jo pitkään ollut. En ole kuitenkaan halunnut pois suhteesta.
Pettämistä ei käsittääkseni ole ollut. Muuten vaan karmeaa sekoilua ja hirveää itsetuhoa. Vaikea sitä on ollut katsella ja kestää.
Sanoo nyt että tarvitsee omaa aikaa löytääkseen itsensä, selvittääkseen itselleen kuka todella on. Onhan se elämä hänellä tosi tosi sekaisin. Ymmärrän ettei siihen oikein kahta mahdu ennekuin olisi itsensä kanssa edes jotenkin sinut.Että ei voi antaa toiselle mitä toinen tarvitsisi kun ei itseäänkään kykene pätkääkään rakastamaan.
Onko kellään kokemusta? Onko parisuhteen määrätyksi ajaksi katkolle paneminen auttanut ketään? Vai onko tämä nyt jotain ihme sumutusta? Haluaisin uskoa ja olen kyllä valmis antamaan tilaa. Mutta on tämä helvetin raskasta.
Valaiskaa mua jotenkin, itselläni ei ole kovin valoisa olo mistään.
Ymmällään

Re: Raitistumista aloitteleva vetäytyy parisuhteesta

ViestiKirjoittaja huolestuttaa » 14.2.2015 07:43:16

Onko teillä tilanne, jossa seurustelukumppanisi vetäytyminen ei lisää taakkaasi? Tarkoitan tuolla esim mahdollisia lapsiin liittyviä velvollisuuksia, taloon/mökkiin/töihin tms liittyviä velvollisuuksia tai muuta vastaavaa? Kysyn tuota siksi että näin jo kyynistyneenä minulle tuli mieleen että onko mahdollista että väittelee velvollisuuksiaan itsensä etsimisellä kun juominen ei toimi juuri nyt välttely syynä.

Et kertonut myöskään kauan olette olleet yhdessä. Mietin tuota siksi, että jos yhdessä oloaika on vuosia niin luulisin tuumaustauon tekevän sinulle hyvää. Alkoholistit (ja muut raskaat persoonat) kuitenkin onnistuvat vaikuttamaan paljon toistenkin minään, jolloin myös sinulta saattaa olla hämärän peitossa mitä haluat elämältä.

Itselläni miehen juodessa " se mitä haluan elämältä" supistuu "haluan että juominen loppuu, jonka ansiosta pahaolo loppuu ja kaikki on hyvin"-kohtaan. Tuollainen ajatusmalli on itselleni vahingollista, koska se oikea minä ja minun elämäni vaipuu jonnekin kauas sumuun ja alkoholistin tekemiset nousevat täyttämään liikaa minun elämääni. Niin ja juomisen loppuminen ei meillä lopeta riitelyä eikä kaikki ole hyvin sen ansiosta. Lähinnä ehkä sanoisin, että juomisen loppuminen antaa tilaa käsitellä parisuhteen muita aiheita kuin juomista (eli meille ikävä kyllä esim kuukausien juomisen aikana tulleita muita ongelmia).

En osaa sanoa miten parisuhdetauko vaikuttaa alkoholistiin tai parisuhteeseen. Ketjuja lukeneena vaikuttaa siltä että pitkät suhteet päättyvät välillä myös raitistumiseen.

Et pysty estämään taukoa, jos toinen sellaisen haluaa, joten ota siitä kaikki irti. Tutustu itseesi paremmin ja mieti mitä haluat elämältä.
huolestuttaa

ViestiKirjoittaja yksin jouluna » 14.2.2015 08:02:42

Lienee mahdollista, että on sekä sumutusta että oikeasti etsii itseään ja miettii.
yksin jouluna

ViestiKirjoittaja ymmällään » 14.2.2015 20:04:53

Juu, vuosia ollaan jo seurusteltu. Kahdessa osoitteessa tosin mutta käytännössä aika paljon saman katon alla.
Taloudellisia ym."perhevelvoitteita" ei ole.
Ymmärrän oman itsensä etsimisen tarvetta ja näitä palstoja sun muita lukeneena luulen tajuavani että raitistuminen on tosi rankkaa hommaa. Ja tajuan sen myös että pitäähän minunkin ymmärtää mitä oikein haluan.. Mutta aika hankalaa tämä on.
Seksuaalisuus toistemme kanssa, vaikka ollaankin tauolla, ei ole poissuljettu. Jos tässä ei ole tarkoitus kokonaan erota niin pitääkö sitä toinen väkipakolla kaikin tavoin etäällä pitää?Ei kuitenkaan ole tarkoitus kummallakaan muitten perässä juosta. Olen aika kujalla tämän homman kanssa.... tuleekohan siitä jotenkin "käytetty" olo jos vaan seksin merkeissä tavataan? No ei kai jos molemmat sitä haluaa.. Olenkohan jotenkin supernaiivi tässä hommassa?
ymmällään

ViestiKirjoittaja yksin jouluna » 14.2.2015 20:43:22

Mitä tuumitte tästä:

http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Romantic.html

Mielestäni tuossa tekstissä on paljon sellaista, mikä mätsää omaan tilanteeseeni. Ehkä kuvaa muidenkin läheisten tilannetta?

Jotenkin mulla on sellainen tuntuma, että ainakin omassa elämäntilanteessa alkkiksen vetäytyminen on epäeheytymistä eikä suinkaan parempaan päin menemistä.

On toki aito raitistuminen kova juttu ja tekee varmasti asianosaiselle tiukkaa, jos sellaista sattuisi olemaan meneillään, mutta silti jotenkin luulis, että eheytymiseen kuuluu lähentyminen muihin, eikä vetäytyminen ja erakoituminen.

Mutta tää on vaan mun mielipide, tai arvelua.
yksin jouluna

ViestiKirjoittaja huolestuttaa » 14.2.2015 21:41:29

http://hidastaelamaa.fi/2015/02/kahden- ... aattyessa/

Mietin pitkään mihin ketjuun laittaisin tämän ja päädyin nyt tähän. Kirjoitus puhuttelee minua enkä usko olevani ainoa.
huolestuttaa

ViestiKirjoittaja fiufiu » 1.3.2015 15:08:22

En viitsi aloittaa uutta topikkia tämän takia joten tungen tähän väliin. Kertokaa, mitä teen, kun mies joka yrittää raitistua, ei kuitenkaan myönnä selvinpäinkään todellisia motiiveja esim baariin karkaamisilleen? Tänäänkin sanoi, ettei olisi viimeksi lähtenyt baariin jos minä olisin käyttäynyt paremmin.
Milloin toi kusettaminen loppuu?

Entä mitä teen, kun en pääse yli niistä perseilyistä joita mies kännissä kohelsi?
Tuntuu, etten pääse niistä osittain siksi, kun mies ei myönnä niiden olleen hänen oma valintansa vaan johtuivat minusta. Se tekee mut surulliseksi ja epäilemään, ettei mies ole valmis raittiuteen, kunhan kärvistelee kuivilla jonkin aikaa. Todistaakseen ettei ongelmaa ole.

Ja sitten yksi juttu. Mies ei ole kertonut lapsilleen eikä muullekaan perheelleen yrittävänsä ensimmäistä kertaa elämässään raitistua. Tämä hiljaisuus myöskin tekee mulle olon, että mies vaan kokeilee eikä halua turhia paineita ulkopuolelta. Tai tuottaa pettymystä.

Olen kärsinyt kauan hiljaa ja haluaisin nyt puhdistaa pöydän juopottelun aihettamista paskoista, mutta se on toivotonta, kun mies ei suostu myöntämään mitään.
fiufiu

ViestiKirjoittaja cricket » 1.3.2015 20:40:31

fiufiu kirjoitti: Olen kärsinyt kauan hiljaa ja haluaisin nyt puhdistaa pöydän juopottelun aihettamista paskoista, mutta se on toivotonta, kun mies ei suostu myöntämään mitään.

On paljon mahdollista, ettei mies myönnä koskaan mitään. Sen takia pöytä pitää puhdistaa itse :)

Ainoa ihminen, kenen elämään voi 100% varmasti vaikuttaa, on se joka katsoo peilistä. Jos jää odottelemaan milloin toinen tajuaa jotain, voi joutua odottamaan viisi/kymmenen/kaksikymmentä vuotta. Tai koko elämänsä!

Sinä tai sinun tekosi eivät aiheuta miehen juomista, eikä miehesi käytös kuulosta raitistumisen yrittämiseltä.
If you want others to be happy, practice compassion. If you want to be happy, practice compassion.
Dalai Lama
cricket
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja fiufiu » 1.3.2015 20:45:25

Kyllähän mun huono käytös auttaa miestä tekemään päätöksen lähteä. Mitä en tajua?
fiufiu

ViestiKirjoittaja Sorsa » 14.8.2018 18:14:55

Näyttää olevan vanha ketju mut vastaa mun tilannetta aika pitkälle.
Okei,oon mäkättäny ja nalkuttanu jne. niinkuin alkoholistisuhteesa tuppaa käymään. Valtasuhteet ihan vääristyny kun oon jotunu ottamaan niskoilleni juopon hoitamattomia juttuja ..tai siis esim.silleen että sukulaisensa ym. alkaneet pitämään muhun yhteyttä jos jotain on pitäny hoitaa,kun juovalta jääny hoitamatta. Tahtomattaankin joutunut keskipisteeksi tätä juttua kannattelemaan.
Oon käyny Al-anonissa ja vähemmän ja vähemmän enää mahdollistanut juomista ja alkanut tekemään omia juttuja.
Kyseessä siis pitkä seurustelusuhde,ei yhteisiä lapsia,ja omat kodit.
No,nyt on juova onnistunu ryssimään tänä kesänä asiat siihen pisteeseen että saa vähän joka puolelle tehdä helkutisti töitä korjatakseen romutettuja siltoja.
Kaiketi silmät avautunu just että taitaa olla viimeinen hetki korjausliikkeille .
Nyt sitten ,hetken raitisteltuaan,laittoi parisuhteen julmasti poikki ja julistaa ettei meillä mitään yhteistä ym.ym. ja että suurimmaksi osaksi mun elämäntehtävät/tyyli vaikuttaa siihen ettei haluu olla mun kanssa enää. Ja että kuinka on yrittäny ja yrittäny sietää sitä mun eloa mun menemisineni ja hänellä ei o mitään tekoa mun elämässä.
Mä oon ihan puulla päähän lyöty,hyvinhän tää suhde vielä pari viikkoo sitten tuntui kelpaavan, mut viime rysssimisen jälkeen on tää jyrkkä kielto mun suuntaan.
Vannoo että ei oo mitään naisjuttuja ja kyllä sen uskonkin. Ei vaan näe yhteistä tulevaisuutta. Ja silti kuulema rakastaa mua. Mä oon ihan pihalla tästä ja kauhuissani.

Onko kellään kokemusta,voiko olla että ei kerta kaikkiaan oo tilaa hänen päässä mulle,jos yrittää saada elämäänsä kuntoon? Varsinkin jos on kokenut mut viime aikoina rasitteena ja tuomitsijana ja välinpitämättömänä omien asioiden tekijänä?
On huolella sekoittanut alkukeväästä lähtien kaaliaan kaiken maailman aineksilla..mietin siis kuinka järjellisiä ja pitäviä hänen päätöksensä ehkä on...en olisi halunnut erota mutta hän on jyrkkä eikä halua/kykene puhumaan syvällisesti asiasta..lähinnä mua syyyttelee vaikka tuntuu että senkin jotenkin naamioi niin ettei muka syytä.
Voi jestas tää on raskasta nyt.
Kai pää on sitten aivan sekaisin alkuselvistelyssä vai mikä tää juttu on?
Mä kyllä oon tukenu tän taipaleen aikana muissakin juomattomuusyrityksissä mut oon sit varmaan ollu liian vahva ja vittumoinen kuitenkin.
Ääh mitä täs voi tehä,ei mitään kai ku hyväksyä..ihan sonnalta tuntuu kaikki ja koko hyväksyminenkin
Sorsa

ViestiKirjoittaja raakku » 14.8.2018 19:28:37

Miksi minusta tuntuu että tämä miehesi oikeasti ajattelee että ongelmat, myös alkoholiongelma on sinun syytäsi? Tämähän on heille tyypillinen ajatusmalli! Jos ei vaimon syy, niin työpaikan, lasten, vanhempien, pihassa liikaa töitä, kissa huutaa yöllä.. Yllättyy varmaan reppana kun juominenen jatkuu vaikka ei ole nalkuttavaan tyttöystävään yhteydessä. Älä lähde tuohon mukaan! Seuraavaksi etsii jonkun avustajanaisen ja juominen jatkuu.
raakku

ViestiKirjoittaja Sorsa » 14.8.2018 20:10:22

Joo aika lailla tutulta kuulostaa.
Tosin oonhan mä ollu vihanen ja määräilevä ja epätoivonkin vimmalla haluunnu pitää miehestä kiinni. Siis käyttäytyen helkkarin ankarasti ja vihaisesti asioista mitä hän ei ole tehnytkään,vartioinut haukkana,tukehduttanut toista.
Ja hän on vaan enenevässä määrin paennut juomisen pauloihin,pois hirviöakan luota.
Ja sit kun oon saanu tahtoni läpi ja ukon "aisoihin" niin oon sit ollu myös kiltti ja kiva.
Hitto ku kattoo tätä omaa kirjotteluaan ni alkaahan tässä nähä että suohon on menty puolin ja toisin ja ei taida olla mitään järkee täällä itkee vonkua ja kaivata,niinkuin teen.

Ainakin ihan turha on sille ex-ukolleni (en millään osaa ajatella tän olevan totta) kaikkee tässä niskaan syytää ja yrittää taas käännyttää tulemaan takas.
Ei taida tulla. Ehkä hän on oikeessa kun sanoo ettei täs o mitään järkee.
Sattuu vaan niin helvetisti. Ihan oon hukassa.
Kaikki kannustuslauseet ja muut jalot kirjotukset js aatokset tuntuu tällä hetkellä ihan sietämättömiltä ja hirveiltä,en nää mitään valoo.
Oon ihan koukussa,koukuttanu itteni vuosikausia tähän hurjaan toimintamalliin.

Ja juu,jos juominen jatkuu niin ihan varmaan on siinä uus ymmärtäjä pian vieressä. Niinhän mäkin alussa ymmärsin.
Ja yhtä hirveeltä tuntuu että jos selvänä pysyy,niin löytää siihen jonkun viisaamman.
Sietämätön ajatus sekin.
Sorsa

Paluu Kotikanava