Olet täällä

Juova syyttää ja syyllistää

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Juova syyttää ja syyllistää

ViestiKirjoittaja Narrinen » 27.7.2015 13:32:26

Kyllä sitä syyllistetään ja syytetään, halveksitaan ja haukutaan ym. sellaisissakin liitoissa joissa ei ole alkoholi mukana.
Kokemusta on.
Ja tällaiset miehet ovat "vieraille" esimerkillisen ihania.

Näissäkin suhteissa kannattaa oikeasti miettiä, mitä itse elämältään haluaa: olla lopun ikäänsä kynnysmattona vai elää elämisen arvoista elämää, jossa ihmiset kunnioittavat toisiaan. Rohkeutta valintoihin!
Narrinen

ViestiKirjoittaja Gnu » 2.8.2015 18:11:43

Nyt se on tehty.
Ei tarvinnut odottaa joulukuuta. Lapsille ja sukulaisille on kerrottu. Se kaikkein pahin on siis takana.
Nyt loppui teeskentely ja esittäminen.

Myös avioeropaperi on allekirjoitettu molempien osalta.

Uskomatonta, mutta minä pystyin siihen.
Gnu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Akvara » 2.8.2015 20:35:19

Gnu, onnea! Aivan mahtavaa! Olen todella ylpeä sinusta ja tuuletan täällä täysillä.

Uusi, ihana elämä odottaa!
"No women should be taught that love is how much shit you can tolerate from a man"
Akvara
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Gnu » 3.8.2015 07:55:57

Kiitos :D
Olo on uskomattoman helpottunut. Vielä viime viikolla olin aivan romahtamispisteessä. En ollut syönyt kunnolla aikoihin, enkä nukkunut.

Eikä se kertominen lapsille ja sukulaisille aiheuttanutkaan maailman loppua. Pelkäsin sitä turhaan niin paljon.

Nyt minulla on oma koti.

Olin lauantaina illalla ystäväni luona kylässä. Hän on mies ja aikaisemmin en todellakaan olisi uskaltanut kyläillä jonkun miehen luona. Mutta hän pyysi käymään ja koomista kyllä, tarjosi lonkeron ahdistukseeni.
Hänellä oli itsellään viskipullo avattuna ja kysyin kuinka kauan hänellä kestää yksi pullo ennen kuin on sen juonut. Kuulemma kuukauden.
Kuukauden!? Minä olin tottunut, että viskipullo juodaan illassa ja lonkerot päälle. Mutta onkin olemassa ihmisiä, jotka oikeasti maistelevat sitä. Ystäväni sanoi että viskiä maistellaan, ei juoda.

Mutta olen tyytyväinen ja ratkaisuni oli enemmän kuin oikea.
Mies on ollut juomatta nyt kai jo yli neljä viikkoa. Toivottavasti hänellä pysyy sama linja.
Gnu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Noinkohan ? » 4.8.2015 09:45:52

Uusi, ihana elämä odottaa![/quote]

Hoh, Hoh
Noinkohan ?

ViestiKirjoittaja Maanantai1 » 4.8.2015 11:27:33

Gnu!
Sehän siinä juuri onkin , kun itse haluaisi juuri jutella jonkun miehen kanssa, ja nähdä kuinka otetaan normaalisti, saisi vähän perspektiiviä näihin asioihin!
Hienoa, että olet päässyt pois omaan kotiin ja voit jo parmmin!
Voimia Sinulle!
Maanantai1

ViestiKirjoittaja Gnu » 27.12.2015 12:47:04

Kuulin joulupäivänä kuulumisia ex miehestäni.
Hänellä on nyt uusi nainen, tai uusi ja uusi, sama joka oli jo avioliittomme aikana. Mutta kuitenkin.
Olen iloinen, että hänellä on joku, kun ei yksinkään halua olla. Ja ilmeisesti lastenkin mielestä tämä nainen on oikein hyvä tyyppi. Pisteet siitä :)

Mutta
Minä olen ollut koko ajan siinä kuvitelmassa, että ex on ollut juomatta. Muutama viesti ollaan vaihdettu muuttoni jälkeen ja ex on sanonut, että ei enää juo. Mutta totuus onkin ihan jotain muuta. Toinen lapsista kertoi, että lähtöni jälkeen ex oli ensin juonut ykkösoluita, mutta sitten se oli vaihtunut takaisin viskiin ja lonkeroon. Nuorempi, vielä kotona asuva lapsi oli asiasta isälleen puhunut ja kuulemma ex oli lapselle luvannut mennä AA kerhoon. Toisin kuitenkin kävi ja tilanne oli mennyt siihen, että ex alkoi piilottelemaan pulloja lapselta. Ymmärsin, että ex on juovuksissa lähes joka päivä.

Olen todella pettynyt ja harmissani. Tässä tapauksessa on hyvä, että exällä on uusi naisystävä, joku jonka kanssa saa vaikka haukkua minua ja saa touhuta niitä pihahommia yms. Se on helpompaa myös lapsille, vähentää heidän taakkaansa isänsä tilanteesta. Mietin vain, että kuinka kauan kestää, ennen kuin uusi nainen tajuaa miten vakava tilanne oikeasti on? Että hän seurustelee ihan aidon alkoholistin kanssa ja vielä sellaisen, jolla ei omasta mielestään ole mitään ongelmaa. Mitä sitten tapahtuu?

Entä ketä ex nyt syyttää juomisestaan, kun minä en siellä enää ole? Lapsille oli sanonut, että oli aina yrittänyt olla mahdollisimman hyvä aviomies, mutta minulle se ei riittänyt vaan lähdin ja jätin hänet ja lapset. On myös heille sanonut, että on yrittänyt minulta kysyä syitä, mutta en anna vastauksia.
Mutta olenhan antanut. Hänen kysyessään olen sanonut, että olimme liian erilaisia, hän ei luottanut minuun vaan epäili aina minulla olevan toinen mies, minä en enää luottanut häneen sen jälkeen, kun suhde työkaveriin tuli ilmi (ne viestit ja minun haukkumiseni työkaverille) ja ennen kaikkea, en voinut jäädä hänen juomisensa vuoksi. Mutta nämä syyt eivät kelpaa exälle, hänen mielestään ne eivät ole mitään oikeita syitä. Lisäksi hän on kirjoittanut, että haluaisi minut takaisin eikä uusi nainen ole sama ja voisi hänet jättää noin vain, jos minä palaisin. Hitto mikä mies, aivan kusipää :oops:

Odotan, että nuorempi lapsikin pääsee muuttamaan pois kotoa, jonnekin opiskelemaan. Silloin voin lopullisesti huokaista helpotuksesta.

Ai niin, sen verran vielä, että varmaan puoli sukua kuvittelee että ex heitti minut pihalle. Epäilevät, jopa oma äitini, että minä olin pettänyt exää ja siksi meille tuli ero :roll: Heh, tietäisivät vain totuuden. Mutta en kerro, en todellakaan tule heillle kertomaan asiasta, koska sukulaiseni tykkäävät exästä, varsinkin vanhempani. Pitäköön kuvitelmansa, ei se ole minulta pois eikä voi minua satuttaa enää.

Minä en kadu yhtään lähtöäni, päin vastoin. Se oli oikea teko. Kesällä, muuton jälkeen masennukseni meni aika pahaksi. Sain siihen sairauslomaa ja pillereitä, joilla nukuin kolmisen päivää lähes putkeen. Siitä se sitten taas lähti eteenpäin ja nyt on asiat hyvin. Lopullista eroa saan hakea helmikuun alussa ja tulen hakemaan sitä, ei epäilystäkään.

Viina taisi viedä exän, en tiedä miten hänellä enää olisi paluuta mihinkään? Taitaa olla vain ajan kysymys, kunnes hän kärähtää ratista tai työpaikalla huomataan hänen ongelmansa.
Gnu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja AgainAgain » 3.1.2016 07:24:26

"Mietin vain, että kuinka kauan kestää, ennen kuin uusi nainen tajuaa miten vakava tilanne oikeasti on? Että hän seurustelee ihan aidon alkoholistin kanssa ja vielä sellaisen, jolla ei omasta mielestään ole mitään ongelmaa. Mitä sitten tapahtuu?"

Hyvin äkkiä sen huomaa onko alkoholisti. Mitä sitten tapahtuu? Nainen on siinä niin kauan kuin kestää katsella sitä alkoholistia.
AgainAgain

ViestiKirjoittaja mistress » 3.1.2016 09:39:43

Gnu, hienoa, että elämäsi menee parempaan! Sun kannalta uusi nainen on ehkä hyvä; pääset aika kivuttomasti eroon exästä... siis kiusantekoa ym esiintyy enempi juuri eron jälkeen ja nyt sinun exälläsi on muuta miettimistä. ;)

Juopot usein löytää uusia kumppaneita. Monet naiset tekee samat virheet, eikä siinä mikään auta, näin on annettava tapahtua.. Jos varoittelisi, uusi ruusunpunaisisn lasein katsoisi sen merkiksi pirullisuudesta, kun ex tietenkin on haukkunut ym ja syyttänyt, että entinen vaimo on ilkeä ja haluaa tuhota kaiken ja ei koskaan ole ymmärtänyt mua... uuh olen uhri ja sehän vetoaa monien naisten säälintunteeseen ja hoivaviettiin... "minä en ainakaan ole semmonen kuin tuon entinen vaimo".. :mrgreen: Totuus valkenee sitten ajastaa itsekullekin.

Täällä tallaa todella kummallisella ajatusmaailmalla varustettuja ihmisiä... Ihmetellä vaan voi monen logiikkaa tai sen puutetta. Olen todella ioinen sinun ja itseni ja kaikkien niiden puolesta, jotka on onnistuneet irtautumaan viheliäisistä ihmissuhteista ja toivon suuresta voimaa ja rohkeutta vielä kamppaileville siihen prosessiin. Asiat yleensä ei muutu paremmaksi vaan pahenee ja päihdeongelman piikkiin menee liian kauan liian paljon muitakin ongelmia ja luonnevikoja.
mistress

ViestiKirjoittaja Furby » 12.1.2016 20:27:14

Mistä te eroa mielessä pyöritelleet olette aloittaneet prosessin? Avioerohakemus, pankin kanssa asioiden sopiminen, talo myyntiin...? Meillä on nyt se tilanne, että mun raja tulee vastaan ihan just, erinäisten lupauskertojen jälkeen siitä raittiudesta, mutta kuten tiedätte, tyhjiä lupauksia. En haluaisi lapsille kertoa kun vasta sitten, kun on jotain konkreettista kerrottavaa. Ja hitto koska ton miehen kanssa muka pystyisi mitään järkevästi edes keskustelemaan -jos ei ole kännissä niin on todella kärttyinen ja sillon on turha mitään kuvitella puhuvansa.

Oikeesti, nyt tsempatkaa että mä pystyn tähän ja kaikki neuvot ja vinkit on enemmän kuin tervetulleita!
Furby

ViestiKirjoittaja jellonatar » 12.1.2016 22:19:19

Furby kirjoitti:Mistä te eroa mielessä pyöritelleet olette aloittaneet prosessin?

Minun prosessi iti jo pitkään päässäni että kuinka aion toimia...Otin oman kämpän hänelle siitä mitään sanomatta.Hommasin tarpeelliset huonekalut muualta ja vein kotoa sellaista tavaraa mitä autossani sain kuljetettua..pelkäsin niin hänen reaktiota ja siksi en voinut paljastaa hänelle että olen muuttamassa..sitten tuli tilanne että jouduin kertomaan asunnostani.Alkuun olin vain viikonloput kämpässäni,koska en halunnut olla alkoholistisessa ilmapiirissä ja viikot yhteisessä kodissa.Näin ollen sai molemmat toteuttaa omanlaista elämää....näin meni jonkun aikaa,mutta pitkituksessa mies alkoi vaatia takaisin,koska ei se avioelämää hänen mielestään ollut kun asuimme erillään...en kuitenkaan suostunut menemään takaisin,kun ei lopettanut juomista..sittemmin olen monien tapahtumien jälkeen hakenut avioeroa joka keväällä tulee lainvoimaiseksi..Avioerohakemuksen saatuaan on juonut itsetuhoisesti,nähtäväksi jää kuin kauan elimistö kestää..Ei ole helppo tie ollut,olen tosi uupunut mutta jospa se aurinko paistaa vielä risukasaankin :)
Hiljaa hyvä tulee, ajatellen aivan kaunis.
jellonatar
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hemmiina ei kirj. » 13.1.2016 12:33:26

Furby kirjoitti:Mistä te eroa mielessä pyöritelleet olette aloittaneet prosessin? Avioerohakemus, pankin kanssa asioiden sopiminen, talo myyntiin...? Meillä on nyt se tilanne, että mun raja tulee vastaan ihan just, erinäisten lupauskertojen jälkeen siitä raittiudesta, mutta kuten tiedätte, tyhjiä lupauksia. En haluaisi lapsille kertoa kun vasta sitten, kun on jotain konkreettista kerrottavaa. Ja hitto koska ton miehen kanssa muka pystyisi mitään järkevästi edes keskustelemaan -jos ei ole kännissä niin on todella kärttyinen ja sillon on turha mitään kuvitella puhuvansa.

Oikeesti, nyt tsempatkaa että mä pystyn tähän ja kaikki neuvot ja vinkit on enemmän kuin tervetulleita!

Otin yhteyttä pankkiin ja selvitin, onko minulla mahdollisuus lunastaa meidän talo kokonaan itselleni (vastaus oli, että on). Sen jälkeen tulostin netistä avioerohakemuksen, jonka olin jo esitäyttänyt ja toimitin miehelle allekirjoitettavaksi. Olin siis jo kertonut, että aion ottaa pankkiin yhteyttä ja että "tää selvästikin on nyt tässä".

Tuon jälkeen tein ositussopimuksen, jonka sisällöstä oltiin miehen kanssa sovittu. Pankin kanssa sovittiin lainakuviot ja kaupantekopäivä (eli mies möi minulle puolikkaansa talosta) jne.

Tytöille, jotka olivat jo aikuisiässä, olin jo ajat sitten jutellut siitä, että ei mene iskän kanssa hyvin ja että todennäköisesti meidän on pakko erota, koska en halua lopun elämääni katsella, että iskä kulkee omia polkujaan. Tytöt toki tuolloin kotona asuvina näkivät itsekin, mitä se meininki meillä oli. Ylipäätään en ole koskaan salaillut asioita, vaan puhunut lapsillekin sellaisella kielellä, joka heidän on helppoa ja mahd. kivutonta ymmärtää. En myöskään ole ns. toiminut miehen selän takana, vaan hän on ollut tietoinen, että juttelen tytöille.

Koko prosessi eteni meillä todella helposti ja kivuttomastikin, kun mitään suurta riitaa ei ollut taustalla ja mies oli hyvinkin suostuvainen kaikkiin "vaatimuksiini". Olihan hän suostuvainen, kun kantoi mielessään syyllisyyttä mm. toisesta naisesta, josta minä en vielä tiennyt mitään...

Näin siis meillä parisen vuotta sitten.
Hemmiina ei kirj.

ViestiKirjoittaja Gnu » 5.6.2016 04:51:33

Päivitän teille vielä omaa elämääni.
Virallinen ero tuli keväällä voimaan. Hetkeäkään en ole katunut sitä, että lähdin.

Eilen näin exän pitkästä aikaa, kun oli nuorimman lapsen yo juhlat. Oikein hienosti ja tutulla tyylillä ex isännöi juhlia. Maljapuheessaan hän kertoi, miten hänen ja lapsen elämä oli niin äkkinäisesti muuttunut vuosi sitten, kun olivat jääneet kahden (viittasi siis siihen, kun minä "yllättäen" lähdin) ja miten kaikesta siitä huolimatta ovat selvinneet ja lapsikin pääsi ylioppilaaksi ja että elämä ei koskaan petä eikä jätä :roll:

Olen onnellinen lapsen puolesta, hän sai valkolakin ja tulevaisuuden suunnitelmat on hänellä selvät. Mahtava juttu.

Mitä exään tulee, niin viiniä virtasi, eli se siitä raittiudesta. Eipähän ole enää minun murheeni 8)

Mutta parasta kaikessa on se, että exän tapaaminen ei tuntunut miltään. Ei siis sen ihmeellisemmältä, kuin kenen tahansa vanhan tutun tapaaminen olisi tuntunut. Maljapuheen aiheuttamaa myötähäpeää lukuun ottamatta juhlat menivät hienosti ja viihdyin oikein hyvin.

Oma elämäni on enemmän, kuin mallillaan. Olen haastanut itseäni aloittamalla uuden harrastuksen, olen tavannut enemmän ystäviä, nautin yksin olosta ja olen saanut elämääni rakkauden. Tämän ihanan ihmisen kanssa ei ole kiire mihinkään. Ei paineita yhteen muutosta tms. Hänen kanssaan on hyvä olla ja vaikka emme joka päivä näe, niin olo on rento ja luottavainen. Arvostan ja kunnioitan häntä paljon juuri sellaisena mitä hän on.

Luotan itseeni ja siihen, että minä selviän toi tulevaisuus tullessaan mitä tahansa.
Gnu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tap » 6.6.2016 18:16:26

Hei Gnu, luin koko ketjun läpi ja onpa rohkaisevaa kuulla miten tyytyväinen olet. Itse olen vielä siinä vaiheessa että olen eksälle katkera huonosta kohtelusta enkä osaa ajatellakaan uutta suhdetta. Eikä noita miehiä ole jonoksi asti tarjollakaan! Toivon että pääsen juuri tuohon kuvailemaasi tilanteeseen ettei eksän näkeminen tunnu missään. On niin kuluttavaa miettiä menneitä ja surra sitä miksi asiat ei menneet paremmin.
tap

ViestiKirjoittaja Marja » 7.7.2019 23:51:44

Kiitos viestiketjusta. Olen itse muuttanut viime talvena erilleen alkoholistimiehestä. Talo myytiin ja vuokrasin oman kämpän. Oltiin tosin alkuun yhdessä myymässä, kun oltiin myös pitkään suunniteltu muuttoa. Mutta sitten lähdettiinkin eri osoitteisiin, kun juominen oli jatkuvaa. Kaljaa meni ja PALJON. Eron laitoin vireille jo syksyllä kun mies oli humalassa päivin ja öin ja muitakin ongelmia oli. Poismuutto oli suunnaton helpotus.

Täysin odottamatta mies halusi raitistua kevättalvella ja meni AA-kerhoon. Muutos hänessä oli aivan käsittämätön ja tuntui että rakkaus palasi suhteeseemme. Hän kauhisteli käytöstään ja harmitteli, ettei ollut hakenut apua aikaisemmin. Kuvittelin asioiden menevän parempaan suuntaan ja ajattelin, ettei lopullista eroa tarvitse hakea jos hän saa asiansa kuntoon. Asuimme edelleen samassa kaupungissa. Kauaa ei mies kuitenkaan jaksanut AA:ssa käydä, ja keväällä MIEHEN ajatukset meidän suhteen jatkosta vaihtelivat laidasta toiseen. Toivoin koko ajan, että muutos parempaan olisi pysyvä. Hän on mua niin paljon syyttänyt, että enää en tiedä mikä on minun osuuteni ongelmiin vai onko tässä kyse pääasiassa hänen ongelmistaan. Hän kävi läpi varmaan monia juttuja ja sitä, että miten tässä näin kävi. No kesällä alkoi taas tulla inhottavia viestejä ja jossain vaiheessa ratkesi juomaan uudestaan. Minulle on vaikeaa irrottautua hänestä uudestaan, kun uskoa meidän suhteeseen on kuitenkin ollut.

Kärsin itse siitä, että tahto yrittää alkaa hiipua. Olemmehan kuitenkin aviopari ja haluaisin olla hänen tukenaan. Nyt mies saa viestiä joka tuutista, että hänen on haettava apua. En tiedä, mikä hänen tilanteensa tällä hetkellä on. Tosi surullista tämä. Alkaa olla luottamus aika vähissä...
Marja

Edellinen

Paluu Kotikanava