Mickan, minusta sinä et vaan ole vielä "valmis". Kestää aikansa tuota kuviota, että pystyy luopumaan miehestä, alkoholisoituneesta, entisestä hyvästä miehestä, rakkaasta.
Kaikki tuo on henkistä valmistumista loppuratkaisuun. Sitä ei voi tehdä ennen kuin on käynyt tiensä. Ja sitten kun aika on tehnyt tehtävänsä, yksilöllisesti, tiedät mitä tehdä.
Joskus alkoholisti pystyy raitistumaan, mutta se ei ole kovin yleistä. Raitistumisprosessin ohella saattaa parisuhdekin "pelastua". Minäkin odotin sitä. En halunnut missään nimessä luovuttaa.
Minä olin siinä mielessä onnekas, että mies ei ollut väkivaltainen. Päinvastoin, mitä yhteistyöhaluisin, sekin juomisen mahdollistamisen yrittämistä, luulen. En ole varma mistään alkoholistin teosta tai sanomisesta. Meni erittäin mielellään hoitoon, useita kertoja. Kävi AA:ssa ja tuli kaupan kautta sen jälkeen kotiin. Itseään vain huijaten.
Mies alkoholisoitui n. neljässä vuodessa työttömyysjaksojen aikana. Rajan yli mentyä ei ole merkitystä perheellä tai ajokortilla tai työpaikalla tai maineella. On se vaan niin rakas se alkoholi. Oli alkoholismi sairaus tai ei, läheiset taistelevat tuulimyllyjä vastaan.
Nyt ollaan asumuserossa. Ihan mielellään mies lähti ja asuu vuokra-asunnossa, kun minä jäin yhteiseen taloon, toistaiseksi. Haluaa itse hoitaa itsensä kuntoon. Ei oikein lupaavalta vaikuta.
Mutta, minä tunnen helpotusta. Ihanaa rauhaa, kun ei mahassa kourista kotiin töistä mennessä, eikä sydän hakkaa stressistä, kun ei tarvi nähdä, että taas se on juonut. Aikuiset lapset ovat helpottuneita ja iloisempia, kun näkevät minun paremman voinnin. Jostakin muistan lukeneeni, että alkoholisti puolisoineen on kuin kaksi kävelemässä heikolla jäällä kohti sulaa. Toinen voi kääntyä takaisin.
Tämä oli oikea ratkaisu. Pelkäsin sitä, mutten ollut valmis, ennen kuin tarpeeksi oli katsottu, ja yritetty auttaa.
On surullista, ettei elämä jatkunut yhdessä, kuten olin luullut. Rakkaus hävisi jossain välissä. Sen tilalle tuli ensin suuttumus, sitten raivo, huoli, epätoivo, suru, säälikin, lopulta luovutus.
Alkoholistia ei voi kukaan muu raitistaa. Kahva on tynnyrin sisäpuolella.