Hei kaikki ihanat! Vihdoinkin täällä taas, ihan kirjoittamassakin. Kaikki on oikeastaan hyvin tai siis miten sen ottaa. No on, oikeasti kaikki on paremmin kuin hyvin, mutta oma jaksaminen on kortilla. Kävi juuri niin kuin pohdiskelija_ arvelikin eli kun se kaikki ns. pakollinen, joka pisti jaksamaan ja jatkamaan ja tekemään asioita, loppui, tuli eräänlainen romahdus itselle. Ei niin paha, ettenkö töissä kävisi, mutta töissäkin on ollut sellaista lamaannusta ja saamattomuutta nyt loman jälkeen, että mietin välillä olenko oikeasti työkunnossa kuitenkaan.
Vieläkin on muutama pieni juttu exän tavaroita talossani.. mutta isoimmat se on sieltä hakenut. Onneksi. Menihän se siihen pisteeseen sitten, että se raivostui yhdellä hakureissulla niin paljon, että päätin silloin, että enää en ole sen kanssa saman katon alla kahdestaan, tuli mitä tuli. Ja niin se onneksi meni, sillä oli sitten apuna kavereita parilla seuraavalla reissulla, joten tiesin, että ei se niiden aikana ala riehumaan mistään asiasta. Mutta loppuun saakka veti valitsemallaan linjalla eli ei pakannut yhtään mitään itse..
Välillä ollaan oltu niin kavereita ja voi että miten haluaa pitää minut kaverina. On uskoutunut ja purkanut mieltään uusista naisista, ja sitten taas hetken päästä haukkunut minut pystyyn ja käskenyt jättämään rauhaan (ja minä en ole kertaakaan ollut siihen missään yhteydessä muuten kuin oikeasta asiasta, toisin kuin herra itse..). Nyt, kun vielä saa nuo loput tavarat pois (ovat sellaisia tavaroita, etten halua kuitenkaan olla itse niin veemäinen, että hävittäisin ne, vaikka eihän minulla enää mitään velvollisuutta niitä olisi säilöä), tulee minun osaltani täysi hiljaisuus sitten.
Sen suurimman lamaannuksen ja romahduksen aiheutti oikeastaan se, että siinä eron jälkeen kun alkoi tulla ilmi enemmän ja enemmän niitä valheita ihan suhteen alkuajoista saakka, niin voimat väheni samaa tahtia. Kaikki ne asiat, joita olin ajatellut eron jälkeen tekeväni hiljalleen, jäivätkin tekemättä. Tai no ei kaikki, mutta sitä energiaa ei ole kuitenkaan ollut siinä määrin kuin kuvittelin etukäteen. Onneksi olen saanut älyttömän paljon apua vanhemmiltani ihan niissä käytännön asioissa ja taloa on pistetty hiljalleen kuntoon heidän avustuksellaan. Ja ystävistä on ollut pirusti apua muuten sitten, ollaan käyty siellä ja täällä, soiteltu, juteltu jne.
Niin.. vielä tuosta isommasta romahduksesta. Tosiaan, kun noita valheita alkoi selvitä ja tulla ilmi, tuntui, että minulta lähti muutamalta viime vuodelta pohja pois kokonaan. Että ne asiat, joihin olin uskonut ja joiden olin uskonut kuitenkin olevan ihan totta, olivatkin suurimmaksi osaksi pelkkää paskapuhetta. Vähän sellainen olo, että onko minuakaan ollut olemassakaan oikeasti muutamaan viime vuoteen. Että miksi se ihminen on valehdellut niistäkin asioista, joille ei ole mitään järkevää syytä. Ettei ole mitään sellaista järkeen menevää selitystä, että tämä valhe johtuu tästä asiasta. Tai se on edistänyt asiaa x. Valehdellut valehtelemisen takia? Kun ei osaa puhua totta? Kenellekään.
Uskomattomia valheita siis tuli tässä ilmi puolin ja toisin erään ihmisen kanssa jutellessa. Valehtelua minulle, valehtelua sille toiselle. Ihan käsittämätöntä. Valehtelua asioista, joita oli tapahtunut (tai ei ollut tapahtunut), valehtelua mm. minun työstäni ja työpaikasta. Ihan käsittämättömiä juttuja. Kaikki tämä toki vahvisti sitä eropäätökseni "oikeellisuutta". Että kyse ei todellakaan ole hänen kohdalla pelkästä alkoholismista ja siihen liittyvistä valheista, vaan valehtelusta ja manipuloinnista ihan elämäntapana.
Moni on sanonut minulle läheisistäni/ystävistäni nyt jälkikäteen asioita, joihin ovat kiinnittäneet huomiota meidän suhteemme aikana, mutta joista eivät ole sitten minulle silloin kertoneet. Siis negatiivisia asioita exästä, huomioita siitä miten kohteli minua, kohteli toisia ihmisiä jne. Voi siis sanoa, että minulla on silmät auenneet nyt viimeisen päälle näkemään sen ihmisen teot ja hommat. Ja se on vienyt nämä voimat aika tyystin pois. Olen miettinyt välillä, että pitäisikö käydä puhumassa ammattiauttajan kanssa.. koska jotenkin tämä kaikki nyt painaa päälle aika rankalla kädellä. Sitten olen kuitenkin sinnitellyt ja yrittänyt selvitä sillä, että avaudun silloin tällöin jollekin ystävälle. Mutta kun heitäkään ei enempäänsä halua rasittaa näillä asioilla.. kuitenkaan.
Huh. Tässä osa siitä mitä on tapahtunut minulle. Mutta ette usko miten olen monesti sohvannurkassa istuessani miettinyt, että voi kunpa jaksaisin avata koneen, kunpa jaksaisin kirjoittaa tänne. Käydä lukemassa mitä teille muille kuuluu. Kertoa, että asiat ovat kuitenkin niin helvetin paljon paremmin kuin esim. kolme kuukautta sitten. Että miten hienoa on hengittää, uskaltaa elää. Huomata ihmisten hymyt, iloisuuden. Nukkua. Herätä aamulla kuulematta ensimmäisenä tölkin sihahdusta sohvalta tai näkemästä ensimmäisenä sohvalle sammunutta juoppoa, haisevaa ja kuorsaavaa ihmistä muistuttavaa lysähtänyttä kasaa. Tai illalla unta odotellessa, kun ympärillä on hiljaisuus. Ei tölkkien äänet, ei vessanvetäminen, ei kännisen hikottelu. Kun poissa on se pelko, ahdistus, itkut työmaalla, stressi siitä miten selviää työpäivästä/juhlista/vierailuista/laskuista. Stressiä toki on nytkin, kun maksan yksin kaiken ja tiukkaahan tästä tulee kuin mistäkin, mutta tiedän senkin, että tästä on mahdollista selvitä silti ehjänä.
Kyllä se ihminen minut aika pahoin lyttäsi ja toipuminen varmasti tästä kestää vuosia (ihan kunnolla jaloilleen pääsy siis), mutta jumalauta että elämä voi tästä kaikesta voipuneisuudesta ja lamaannuksesta huolimatta olla IHANAA.
Ja kiitos kaikille tähän kirjoittaneille, kuulumisista, kaikesta! Erityisesti Luotanko, kiitos viesteistäsi ja tarinasi jakamisesta! Kuulostaa monelta osalta niin tutulta tuo sinun tarinasi, että huh. Ja tuokin käänne miten hirttoköysi vaihtuu Tinderiin alta aikayksikön, voi luoja! Minäkin olen saanut kuulla exältä hehkutusta noista uusista naisista (ja sitten kohta itkua, kun eivät ne halunneetkaan miestä vakavalla mielellä hänestä) ja sitten taas kohta itkua minun perään, kun olen ihana. Kunnes olen minuutin päästä ollutkin taas helvetin säälittävä ämmä.

Mutta ymmärrän kyllä pelkosi siitä, että miten tuossa käy, kun toinen uhkailee..

Mutta niin se on, että ketään ei voi väkisin auttaa. Ja jos se läheisen rakkaus ja välittäminen alkoholistin raitistaisi, niin eihän täällä yhtään alkoholistia (juovaa sellaista) olisi.
Mutta nyt on pakko jatkaa tässä muuta.. ihanaa alkavaa syksyä teille, voimia hurjasti paljon ja kauheasti jokaiselle. Ja muistakaa, että näistä asioista on mahdollista tosiaankin selvitä. Kiitos teille jokaiselle, että olette olemassa siellä. <3