Olet täällä

Isa juo ja aiti kuoli

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Isa juo ja aiti kuoli

ViestiKirjoittaja Stella78 » 14.12.2017 15:34:58

Hei vaan. Isani on alkolisti. On ollut vahemman tai enemman jo siita lahtien kun olin pieni. Olen itse jo aikuinen ja minulla on oma perhe ja pienia lapsia, asumme ulkomailla. Aitini joka oli vakavasti sairas, joutui muuttamaan kotoa isan juomisen takia ja isa ei hanta paljon viimeisin kuukausien aika nahnyt eika aiti antanut hanelle ikina anteeksi sita etta joutui muuttamaan kotoa pois. Aiti ei voinut asua yksin heidan kodissaan koska hanella oli ALS. Olin kesalla Suomessa lapsien kanssa kuukauden, isani eli lapsien paappa kavi katsomassa heita n. 4 paivana ja sitten alkoi juomaputki. En antanut nahda lapsia loppuloman aikana. Kavin lokakuussa yksin Suomessa ja olin aitini luona, isaa en nahnyt koska joi. Olen tehnyt hanelle selvaksi etten halua olla missaan tekemisissa haneen kanssaan kun juo. Enka todellakaan halua etta lapseni todistavat sita samaan mita itse olen kokenut lapsena. Isani muuttuu humalassa kiukkuiseksi ja hanta saa pelata. Paitsi silloin kun on itsesaalin vallassa ja uhkaa tappaa itsensa. Marraskuussa han oli vahan aikaa selvana kun aiti joutui sairaalaan ja oli siella viimeiset paivat aidin ja meidan lasten kanssa. Mutta aiti ei koskaan puhunut hanelle sanaakaan. Isalla on varmasti huono olo koska rauhaa eivat tehneet. Mutta mitahan kuvitteli koska jatti aidin 40 vuoden avioliiton jalkeen yksin vaikeasti sairaana etta sai juoda. Me lapsetkaan emme tata kovin helposti unohda. Jos yrittaisi hakea apua ja olisi meidan kanssa tassa suuressa surussa se olisi meillekin avuksi. Olin hautajaisten aikaan lapsieani kanssa 2 viikkoa isan luona kun oli selvana. Mutta sain hanet 3 kertaa kiinni oluen juonnista. Se oli vain se 1 mutta kuten arvasin lahdettyamme alkoi heti juomaan. Han ei varmasti paase surustaan helposti yli vaikka hanella on paljon laheisia jotka ovat valmiita auttamaan ja tukemaan. Yksin hanta ei ole jatetty koskaan vaikka on kayttatynyt aivan kamalasti. Pelottaa mihini taman kertainen ryyppyputki paattyy. Han juo erittain paljon ja rasvamaksa on jo kehittynyt. Sydankin vaivaa joskus. Pitaako meidan jaksaa isankin hautajaiset tahan peraan. Itsellani on aidin sureminen niin kesken etta en jaksaisi edes miettia isaa ja sen juomista. Tuntuu etta nyt saa tehda oman valintansa, me ei enaa jakseta. Ei mulla oikeastaan ollut sen enempaa kysymista, halusi vain vahan kertoa tasta ikavasta tilanteesta.
Stella78
Miedosti panostava jäsen

Re: Isa juo ja aiti kuoli

ViestiKirjoittaja Vieras4 » 14.12.2017 21:53:15

Hei Stella78,
Osanottoni äitisi vuoksi. On raskasta menettää äiti, oma äitini kuoli reilut kaksi vuotta sitten. Samaan aikaan kun vietin viimeistä yötä äitini kanssa sairaalassa, alkoholistimieheni joi ja soitteli minulle kuinka hänellä on vaikeaa.
Alkoholismi on sairaus, josta ei parane koskaan. Toipua voi, mutta vain raittiudella. Raittius on ihme, harva siihen pystyy. Ja kuinka surullista se onkaan, kuinka monen ihmisen elämään tuo kamala sairaus vaikuttaakin.
Ja me läheiset ei voida mitään, me emme voi toista raitistaa. Joudumme katsomaan kun rakas ihminen juo itsensä hengiltä, loppujen lopuksi. Teemme pitkän surutyön. Emme voi kuin hyväksyä tilanteen ja pitää itsestämme huolta. Ja tietysti muista läheisistä.
Missä asutkin, siellä varmaan on Al-Anon. https://www.al-anon.fi
https://al-anon.org/al-anon-meetings/wo ... -contacts/
Suosittelen lämpimästi. Saat apua suruusi, tuskaasi muilta ihmisiltä, jotka ovat kokeneet tai kokevat samaa kuin sinä.
Voimia!
Vieras4

Re: Isa juo ja aiti kuoli

ViestiKirjoittaja Stella78 » 20.12.2017 17:18:18

Kiitos Vieras4. Asun itse tosiaan ulkomailla ja taallapain eurooppaa tallaisia alkoholiongelmia ei ymmarreta vaan niita pidetaan vaan mielen heikkoutena.

Isalla on taas hyva putki paalla ja alkaa taas alkoholi puhumaan. Syyttaa meita lapsia siita etta aiti joutui muuttamaan kotoa ja on vihainen. Eiliseen asti on ollut kuitenkin hyvalla tuulella ja odottanut huomista kriisikeskuksen tapaamista jonne varasimme hanelle ajan, tyontekija on jo isalla tuttu ja tuntevat hanen tilanteensa. Katsotaan paaseeko sinne asti huomenna vai saako siskoni menna yksin.

Eniten tassa kiukuttaa se, etta aitini joka oli maailman kiltein tuntemani ihminen sai kamalan sairauden josta ei ollut mahdollisuutta parantua ja isani taas jolla ei ole mitaan sairauksia tuhoaa oman terveytensa juomalla, sita on erittain vaikea ymmartaa ja sulattaa jos hanelle siita viela joku sairaus aiheutuu.
Stella78
Miedosti panostava jäsen

Paluu Kotikanava