Olet täällä

Veljeni vartija

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Veljeni vartija

ViestiKirjoittaja Lähihoitaja vm.2017 » 30.1.2018 09:27:00

Apua kaipaisin veljeni tilanteeseen. Asun itse Espoossa ja itsellä on kiireinen elämä, töitä vanhusten palvelutalossa ja mummina oloa vapaapäivinä. Veljeni asuu Lahdessa ja vielä toistaiseksi asu omassa vanhassa mökissä Lahden keskustan tuntumassa, mutta tuskin kovinkaan kauan.
Hän on menettänyt elämän ilon, viina on tärkein kumppani hänelle. Kaksi kuukautta sitten hänet löydettiin katuojasta huonossa kunnossa ja toimitettiin sairaalaan ohikulkijan toimesta, siellähän oli muutaman päivän tiputuksessa kun oli niin huonossa kunnossa.
Iäkkäät vanhempamme yli 80-vuotiaat noutivat veljeni sieltä sailaalasta heidän kotiinsa ja siellä oli pari päivää kunnes heille tuli kauhea riita veljeni juomisesta. Veljeni palasi kotiinsa ja alkoi uudelleen taas juoda.Silloin kun hän saa työkkärin korvaukset niin ensimmäisenä menee viinakauppaan ja juopottelee niin kauan kun rahat riittää, sitten kun rahat on loppu niin silloin hän lainaa rahaa ja ostaa kiljutarpeet tai ostaa velaksi pontikkaa naapurista.
Laskut ovat kaikki myöhässä ja nyt on useat laskut menneet ulosottoon. Ainoa lasku jonka hän maksaa on puhelinlasku.
Senkin hän maksaa vaan siksi, jotta pystyy soittamaan juoppokavereilleen viinan toivossa. Nyt on mökki pimeenä kun sähköt on poikki maksamattomien sähkölaskujen takia. Jääkaappi ja pakastin sulaneet ja sieltä kaikki ruuat homeessa. Asunto on aivan kuvottavassa kunnossa, haisee virtsalle ja ulosteelle. Täynnä romua ja paskaa. Toissa kesänä hän sai ympäristölautakunnalta siivouskehotuksen ja me autettiin siivoamaan tonttia, sieltä raahattiin viisi peräkärryllistä rautaromua, polkupyöriä ja kodinkoneita pois.Mulla on voimat ihan loppu ja säälin vanhempiani kun he ovat huolissaan veljestäni. Olen sanonut heille, että eivät antaisi rahaa hänelle kun kaikki menee viinaan. Vanhempani ovat maksaneet veljeni laskuja, mutta nyt ovat lopettaneet laskujen maksamisen. Tällhetkellä veljeni puhelin on pois päältä ja emme tiedä onko hän enään edes elossa, vai onko ryyppäämässä jossain kaverilla. Mten voin auttaa veljeäni, kun tuntuu että mikään järkipuhe ei enään auta yhtään. Olen ehdottanut hänelle AA-kerhoon menemistä ja hakemaan apua, mutta hän vaan huutaa minulle että hänen asioihin ei saa puuttua. Mitä teen???
Lähihoitaja vm.2017
Miedosti panostava jäsen

Re: Veljeni vartija

ViestiKirjoittaja neliapila » 30.1.2018 11:15:07

Hei!
Olen ollut yli 10 vuotta sitten samassa tilanteessa. Velipuoleni joi ja käytti myös ajoittain huumeita. Vanhempani yrittivät aluksi auttaa, mutta kaikki apu meni kurkusta alas tai huumeisiin. Kämpät kalustettiin uudestaan parikin kertaa, mutta kuinka ollakaan, kaikki kalusteet, vaatteet ym katosivat asunnosta melko pian. Lopulta vanhempani ymmärsivät lopettaa taloudellisen auttamisen. Ja toivottivat tervetulleeksi kylään vain selvinpäin. Sittemmin hän asui Diakkarin tukiasunnossa ja elämä sujui jotenkuten. Piti yhteyttä pari kertaa vuodessa, kun oli selvänä. Hän menehtyi elämäntapansa aiheuttamiin sairauksiin. Toisin sanoen, valitettavasti ette voi häntä auttaa muulla tavoin, kuin lopettaa ns mahdollistamisen, kieltäytyä tapaamasta muuten kuin selvinpäin ja ehkä yrittää ohjata tuettuun asumiseen tai kertoa mistä hoitoa saa. Samalla pitäkää huolta itsestänne ja tehkää selvät rajat milloin ja miten häntä tapaatte. Tämä on raskasta, mutta vielä raskaampaa on yrittää ns auttaa, se on loputon suo. Juoppo ryhdistäytyy vain omasta tahdostaan, ei auttamalla ja pyytämällä.
neliapila

Paluu Kotikanava