Olet täällä

Väkivaltainen ex

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Väkivaltainen ex

ViestiKirjoittaja Kat » 19.3.2018 09:15:04

Mietin jo että kirjoittelen johonkin vauva.fi sivustolle ongelmastani, sitten muistin päihdelinkin! Vuosia sitten sain täältä paljon tukea ja apua. Nyt on kuvio aivan uusi. Alkoholisti ex on jäänyt menneisyyteen, siltä osin mitä voi (kaksi yhteistä lasta). Näkee heitä harvakseltaan... Yhtäkkiä näiden vuosien jälkeen, olen alkanut vasta käsittelemään väkivaltaa jota koin suhteessa. Mä olen kieltänyt sen itseltäni, enkä ole puhunut asiasta kenellekään. En ole ihan varma myönsinkö sitä ikinä edes täällä päihdelinkissä.

Olen ollut yhdessä nyt uuden ja ihanan mieheni kanssa noin 7 vuotta. Ja vasta nyt tuntuu, että voisin kertoa kokemastaan väkivallasta hänelle. Mutta uskallanko, niin kauan olen vaiennut..? Kuinka asia vaikuttaa meidän arkeen, vai kuvittelenko ja suurentelenko asiaa... Mä olen kuvitellut, ettei se (tai ne, siis pahoinpitelyt) vaikuta minuun.. Välillä mietin olenko edes kokenut väkivaltaa, kun en edes sairaalaan ole päätynyt... Ja kun en ole kenellekään kertonut, tuntuu että tämä kirjoittaminenkin on kuin toisen tekstiä. Tekisi mieli vaan sylkäistä koko totuus esiin. Onko tämä joku paranemisen vaihe?

Sekavaa tekstiä, kun kaksi pikkuista pyörii jaloissa. Toivottavasti joku jaksoi lukea ja kommentoidakin, kaikki apu on tarpeen.
Kat
Miedosti panostava jäsen

Re: Väkivaltainen ex

ViestiKirjoittaja Vieras4 » 20.3.2018 22:13:18

Hei Kat,
Ikävää että olet kokenut väkivaltaa. Kyllä se jättää jälkensä ja nyt varmaan tosiaan käsittelet sitä. Minä suosittelen aina puhumaan asioista. Kyllä rakkaasi varmaan ymmärtää, että ne kokemukset on ollu piilossa ja nyt ne tulee pintaan.
Vieras4

ViestiKirjoittaja vieraampi. » 21.3.2018 08:15:23

Ainut mitä tulee mieleen, miten voisi vaikuttaa, että nykyiselle miehellesi herää jonkinlaisia tunteita tai halua puolustaa sinua, jopa vihantunteita tai jotain? Minä miettisin sinuna että puhut vaikka terapiassa tai alat käsitelllä niitä asioita. En näe pointtia muuta kuin kertomisen vuoksi kertoa. Tottahan toki jossain vaiheessa on hyvä avautua parisuhteeseen vaikuttavista asioista, mutta itse pyrkisin nimenomaan selviytymään asiasta siten etteivät ne vaikuta.
Mä en osaa kuvitella millaista on käsitellä vanhoja traumoja, mutta jotenkin kun pidetään itsestään selvyytenä että sille puolisolle vaan pulautellaan kaikki heti mitä tulee mieleen koska jakaminen, niin itse olisin taipuvainen harkitsemaan että mitä sillä kertomisella yritetään saavuttaa? Ja onko jotain, missä se puoliso voi nimenomaan auttaa tässä asiassa? Alkaako hän kokea paineita, että joka kerta kun hän on erimieltä tästälähin, niin vaimossa herää vanhat traumat ja miestä verrataan eksään?
Olen aina sen kannalla että rehellisyys kunniaan, mutta voihan näitä asioita miettiä. Että mitä halutaan ensisijaisesti saavuttaa.
vieraampi.

ViestiKirjoittaja vieraampi. » 21.3.2018 08:21:13

Ja siis pahoittelen jos tämä kuulosti ensin töksähtävältä tai siltä, että en olisi kertomisen ja puhumisen kannalla.
Mutta siis jos on tosi epävarma olo, että miten ja miksi kertoa, niin miksi toisaalta sitä ei vaan kertoisi?
Että ehkä taustalla on jokin ratkaisematon asia, että ei oikein tiedä miten kertoa. Siksi voi puhua ensin vaikka terapiassa, jotta osaa sanallistaa asian, ja ottaa heti kopin siitä, jos mies vaikka reagoi. Kaikista vaikeintahan olisi, jos itsellä on jokin trauma, ja sitten ei voi täysin purkaa sitä vaan toinen alkaakin reagoida. Toisaalta miksi mies reagoisi. Ehkä hän on ihan okei asian kanssa ja ymmärtää.
vieraampi.

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.3.2018 20:13:59

Toi on just niinkuin ajattelin... Aloin miettii, että mitä mä kertomisella haen takaa, mikä on se suurin syy. Kertomisen jälkeen mulla varmaan ois vapautuneempi olo, mut entä mies? Jospa mulla vaan on suuri tarve tästä jollekin kertoa, mutta ehkä oikea henkilö ei ole mieheni - ei ainakaan tässä tilanteessa. Niinpä kirjoitin Naisten linjalle (ei kokemusta) ja syljin sinne kaikki raakuudet. Ja olo keveni, ainakin vähän. Että joku muu tietää tästä nyt myös... Ja tajusin samaan syksyyn, että aikanaan jos kerron niin ei ole tarve kertoa kaikkea. Katsellaan nyt ihan rauhassa, onneksi tapanani ei ole toimia heti kun vähän tuntuu pahalta (siis hyvä ja hyvä...) ajatus kypsyi, ja en onneksi tehnyt mitään peruuttamatonta.

Ap Kat, en muistanut salasanaa millään. :wink:
Vieras

Paluu Kotikanava