Olet täällä

Puolison alkoholin tai sekakäyttö

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Puolison alkoholin tai sekakäyttö

ViestiKirjoittaja s_t » 25.3.2018 19:26:34

Terve kaikki.

Mulla on ollut pidempään aikaan ongelmana puolisoni alkoholinkäyttö. Nyt olen alkanut miettiä onkohan siinä jotain muutakin käyttöä mukana. Siksi kirjoitankin tänne jos jollain on ollut vastaavanlaista kokemusta.

Elikkä alkoholia menee päivittäin kyllä, lähinnä olutta tai siideriä 10-15tölkkiä ja viikonloppusin siihen voi lisätä väkevää ja viiniä myös. Yleensä varsinkin viikonloppusin sammumispisteeseen asti ja se voi tapahtua jo alkuillastakin. Sen olen huomannut kun hän polttaa tupakkaa humalatilanteessa menee hän ihan "sekaisin" tarkoitan sillä että niin sanotusti "lamaantuu" hetkellisesti eikä pysty edes karistamaan loppuun ja silmissä näkyy poissaolo ja puhekyky menee todella huonoksi, eikä pääse penkiltä ylös yksin ja liikkuminen on semmoista sipsuttelua. Tämä menee ohi kyllä 1-5minuutissa tai sitten pienen torkun jälkeen.

Nyt viimeaikoina (2vko) hänellä ollut paljon stressiä elämässä ja menetyksiä ja olen huomannut että viinaa menee myös kokoajan ja ollut todella sekava ja nukkunut lähinnä kokoajan pieniä pätkiä. Ja sama homma tupakan jälkeen kun aikaisemmin kirjotin. Jopa ilmennyt valehtelua ja outoja "katoamisia" kotoonta ja kertonut olevansa ihan eripaikassa missä on ollut, tai jättänyt kertomatta että edes lähtenyt käymään jossain. Myös tuntuu että meidän suhde alkaa olemaan hänelle "ihansama". Elikkä paljon ilmennyt välinpitämättömyyttä lähinnä kaikessa asiassa.

Tästä olenkin erityisen huolessani kun ei ole ollut hänen tapaista ja tosiaan olut ihan sekava aamusta iltaan. Nenässä olen huomannut verihyytymää myös ja hengitys on haissut myös oudolta. Eikä ole "jaksanut" tehdä mitään muuta kun makaa sängyssä ja ottaa viinaa. Myös syöminen on jäänyt todella vähiin ja saankin pakottaa melkeen ruokaa hänelle.

Itselleni tuli mieleen tästä että olisikohan kyseessä jotain sekakäyttöä myös esim. imppaaminen tai jopa vahvemman huumeen käyttö. Silmät ovat myös seisseet päässä ja tosiaan torkkuilee vähän väliä sängyssä. Myös huolestuin ja aloin miettiä juuri tuon tupakka asian kanssa jotain aivoverihyytymää, mutta kun sitä ei tapahdu selvinpäin ollenkaan.

Jos jollain on kokemusta kuvaamistani asioista niin olisi mukava kuulla asiasta enemmän. -kiitos-
s_t

Re: Puolison alkoholin tai sekakäyttö

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 26.3.2018 17:17:21

Ehkä noissa huumeiden/lääkeiden väärinkäyttäjien ketjuissa olisi enemmän asiantuntemusta vastaamaan sinulle. Voisit kysyä sieltä.
Eihän tuo ihan tavalliselta alkoholismilta vaikuta, mutta jos on juonut kauan ja paljon niin kyllähän siinä terveys pettää kenellä mitenkin.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Puolison alkoholin tai sekakäyttö

ViestiKirjoittaja Loppusuoralla » 26.3.2018 21:02:50

Vaimollani oli noita kuvaamiasi oireita vuoden verran ennen kuin kunto lopullisesti petti, eli sai alkoholihepatiitin kaikkine seurauksineen.

Eikä vaimo viinaa kummempia huumeita käyttänyt, noin 0,3 - puoli litraa kirkasta päivässä useamman vuoden ajan. Tupakoinnin hän lopetti pari vuotta sitten.
Jos mitenkään saat puolisosi tajuamaan oman tilansa ja ohjatuksi hoitoon, niin nyt olisi korkea aika, ainakin kun vertaa vaimoni oireita viestissäsi kuvaamiin, ovat kuin suoraan meiltä.

Minun ei onnistunut vaimoani hoidon tarpeesta vakuuttaa, vaikka vuosia eri tavoin yritin saada hoitoon ja lopettamaan. Hän ei tunnustanut itselleen tilaansa. Sairaalaan sain hänet lähtemään noin kuukausi sitten (alkoholihepatiitti) ja hän on edelleen sairaalahoidossa. Ei pysty kävelemään, puheesta ei tahdo saada selvää, nieleminen ei kunnolla onnistu, ajatus katkeilee ja poukkoilee. Kuntoutumisesta ei toiveita juuri ole.

Toivon, että sinä onnistuisit paremmin puolisosi kanssa ja saisit hänet lähtemään ajoissa hoitamaan sairauttaan.
Loppusuoralla

Paluu Kotikanava