Olet täällä

Hiljainen hyväksyminen loppui

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Hiljainen hyväksyminen loppui

ViestiKirjoittaja Ristilaukka » 5.5.2018 10:59:10

Olen elänyt pari vuotta alkoholistimiehen kanssa on-off suhteessa. Mies on 40-kymppinen, juonut 20 vuotta. Älykäs, mukava, hauska. Erittäin hyvä salaamaan alkoholisminsa ja erittäin hyvä kieltämään ongelman.

Suhde oli raastavaa on ja off tilojen vaihtelua. Muutaman viikon sykleissä oltiin äärimäisen läheisiä ja sitten taas kauempana kuin kaukaisin aurinkokunta.

Alkoholismista ei koskaan puhuttu. Juomisesta sen sijaan paljonkin. Ei päivää ettei bisse ja "hauskat" sattumukset reissuilla olisi olleet herran jutuissa. Teki itsestään sankarillista hahmoa tyyliin "maailman hauskin ja nokkelin kaveri". Muutaman kerran kylläkin näin totuuden mutta siitäpä aina seurasi off vaihe. Sairauksia oli paljon, mm ensimmäinen haimatulehdus takana mutta jos niitä yritti liittää bisseen niin siitäkin seurasi off vaihe.

Suunitelmat meidän yhteisen elämän varalle olivat aina olemassa kun oli on vaihe päällä, mitään ei kuitenkaan koskaan tapahtunut tai jos jotain yritettiinkin niin alko sotki homman. Esim yhteinen 4 päivän ulkomaanmatka: herra päissään reilun viikon...

Pitkään kuljin hyväksymisen tietä. Ainahan meille opetetaan että kun rakastat niin hyväksy toinen sellaisena kun hän on. Silti mentiin on-offia. Ajattelin että kun luottamus välillämme kasvaa niin off vaiheet jää pois. Vaan eihän se niin mene. Alkoholisti elää kai itsensä kanssa jatkuvaa on-offia. Toisinaan mieli on lempämpi itsellekin, sitten tulee taas ahdistus/ylimielisyys/tai muu juomiseen oikeuttava vahva tunnetila. Ja voihan tuossa lempeässäkin vaiheessa pari bisseä ottaa, palkinnoksi itselleen kun on niin mukava kaikille.

Eilen mun mieli muuttui. Näin nuoren miehen joka oli lenkillä pyörätuolillaan. Miehellä ei ollut jalkoja. Mieleeni tuli ajatus että jos tältä mieheltä olisi mennyt kysymään että " ottaisitko jalkasi takaisin jos saisit?" Ei epäilystäkään että hän vastaisi että kyllä. Sen sijaan on-off rakkaani ei edes haaveile raittiista elämästä. Ei puhu vähentämisestä, ei lopettamisesta. Tämä on-off järjestelmä on mahdollistaja, minä olen mahdollistaja. Tai olin. Löin eilen alkoholistia hänen sairaudellaan. Halusin suututtaa, halusin että hän ei enää käytä minua hyväkseen, halusin irti.

Luulin pitkään että on-off on keino pitää häntä edes löyhästi kiinni normaalielämässä. Valmistaa tietä pois alkoholismista sitä hetkeä varten kun hän on valmis tuolle tielle. Vaan eihän se noin mene. Mahdollistaja mahdollistaa ja koska hän pohjimiltaan halveksii itseään niin halveksii myös mahdollistajaa.

Nyt on aika kurja olo. Vahva mutta kurja. Kumpa asiat olisi menneet toisin.
Ristilaukka
Miedosti panostava jäsen

Re: Hiljainen hyväksyminen loppui

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.5.2018 12:57:27

Tekstisi oli kuin minun elämästä. Olemme kyllä vielä naimisissa, mutta ero tulossa. Yhtä on offia tämä on ollutkin. Tyhjiä suunnitelmia ja lupauksia. Nyt olo on sen verran turta jo, että mikään siinä ihmisessä ei juurikaan säväytä. Ei vihaan eikä rakkauteen. Olen kaikkeni yrittänyt ja ollut miten milloinkin. Yrittänyt muuttaa itseäni luullen, että hänkin muuttuisi. Ehkä hetkeksi, mutta on aina palannut entiselleen

Nyt olenkin luovuttanut ja todennut, että emme sovi yhteen ja lapsetkin kärsii. Näin tämä vain meni ja vaikka olisinkin itse ollut erilainen niin lopputulos tuskin olisi ollut onnellisempi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Ristilaukka » 5.5.2018 14:27:14

Ongelma tässä on vaan se että vaikka järki sanoo yksiselitteisesti että irti pitää päästä niin tunteet ei ole todellakaan yksiselitteisiä. On paljon tunteita: rakkauta, vihaa, surua, katkeruutta, myötätuntoa, epäilyä, häpeää, tarvetta pyytää anteeksi ja tarvetta saada anteeksi.

Mikään ei kuitenkaan muuta tilannetta. Mies jatkaa elämäänsä. Löytyy uusia naisia. Enkä kyllä usko että yksikään alkoholisti on kovinkaan yksiavioinen, tunne ja järki heillä niin häilyviä että varmasti tälläkin herralla on ollut tänä aikana ainakin muutama satunnainen juttu. Tuo oman mielen vaeltaminen vaatii milloin mitäkin. Luotettavia ystäviä ja vakkarinaisen tueksi, satunnaisia ryyppykavereita tai yhden illan juttuja mieltä piristämään ja egoa pönkittämään sekä ihmisiä joille voi pitää kulissia normaaliudesta yllä. Kyllähän meillä Suomessa ollaan hyvinkin suvaitsevaisia alkon käyttäjille. Vaikka tämäkin kaveri toistuvasti illanistujaisissa juo tajun pois (sitä ennen hölmöiltyään megakokoisesti) niin kaverit ja tutut vaan hymähtelevät tyylin "menipä sillä taas lujaa". Kukaan ei halua nostaa kissa pöydälle.

Tiedän että mulla on monta pitkää päivää edessä. Totutellen siihen että ei koskaan enää. Tiedän varmasti että hän soittaa vielä. Kokeillakseen vastaanko. Kokeillakseen olenko "leppynyt". Taistelu irti alkoholismista on vaikeaa näinkin.
Ristilaukka
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras* » 5.5.2018 17:36:15

Joillain juoppiksilla on tosiaan varalle aina joku toinen nainen kun se sen hetkinen vakkarinainen on off-asennossa, aina Joku on on-asennossa, ei hätää! Yöpymispaikka löytyy, rahaa tulee, kalja virtaa ja parhaassa tapauksessa kuski on omasta takaa! Siinä sitä naisia kohdellaan kuin räsynukkeja ja silti naiset on vaan että, aah, kun se on niin ihana se mun rakkaani! Mutta kesä tulee ja kaikki on kaikille mahdollista! Nauttikaa kesäpäivistä, auringosta, jäätelöstä, uimisesta ja mansikoista! Hauskaa kesää ja rakkautta kaikille!
Vieras*

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.5.2018 17:54:43

Totutteluahan se on. Minullakin juurikin tällä hetkellä ja varmasti monella muullakin. Onneksi vertaistukea löytyy palstalta.

Itse yritän keskittyä omaan hyvinvointiini ja iloita pienistäkin asioista. Opettelua tämä on, mutta uskon, että se parantaa omaa elämääni. Miksi murehtia juoposta. Hänkään tuskin huolehtii minusta. Elämä kantaa, ottaa ja antaa. Päivä kerrallaan jaksamista kaikille.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 6.5.2018 14:15:11

Ehkä alkoholismiin liittyy kuvitelma, että parisuhde on joku Viivi ja Wagner-sarjakuvamainen kyhäelmä; mies vastuuton, mokaileva ja ilkeäkin ja nainen nalkuttava, holhoava ja anteeksiantava.. eli suhde muistuttaa enempi äidin ja pojan suhdetta hoivan suhteen ja lisukkeena kätevästi seksi.
Omista kokemuksistani johtuen tämän tyyppinen huumori lähinnä suututtaa, samaten kuin Napapiirin sankarit- leffat. Tosielämässä kuvio on ankea, odottaminen tai puhuminen ei tuo muutosta. Miksi toisi, kun juopolle koko suhteen juju on juuri se, että häntä se palvelee?
Auttaako tyytymättömän osapuolen muuta kuin lähteä?
Vieras

ViestiKirjoittaja Tunteiden vanki » 6.5.2018 14:53:13

Luin kuin omaa tarinani - kiitos!

Olen itse juuri tehnyt päätöksen samanlaisen suhteen päättämisestä. Kevään tullen on taas off-vaiheet on tihentyneet ja pidentyneet. On-vaihe vastaavasti olleet harvemmassa.

Itse kyllä tajuan miten alkoholisti elää valheiden verkossa, koska muutenhan tuollainen elämä ei ole mahdollista, ja kuinka itse olen jäänyt sen verkon vangiksi. Nyt siitä on pyristeltävä pois. Se on vain niin julmetun hankalaa kun ihminen siellä alkoholistin takana on enemmän kuin mieluinen. Mistä saan ne voimat repiä sen verkon rikki, sitä tässä pohdin.

Kun sekin päivä väistämättä taas tulee, että alkoholisti haluaa lepoa ja hellyyttä
(olen verrannut niitä on-vaiheita katkaisuhoitoon) - niin millä silloin käännän selän kun tunteet on niin pinnassa. Ja alkoholisti tietää mitä nappia minussa painaa.
Tunteiden vanki

ViestiKirjoittaja Ristilaukka » 7.5.2018 07:10:12

Niin samoja ajatuksia mullakin. Esim justiin tuo Viivi ja Wagner kuvio. Ei vaan huumori riitä kun tietää kuinka karu voi totuus olla.

Olen myös miettinyt tuota miten näkee ihmisen alkoholismin takana. Voiko sinne edes nähdä? Onko esim tämä mies on tilassa liiankin ihana? Tekeekö hän tuolloin itsestään jotain niin ihanaa mitä ei oikeassa maailmassa ole olemassakaan...Onko tuo ihanuus vaan keino hyvittää off vaiheen hirviön teot... Muistatteko tarinan intiaanista joka kertoi että sisällämme elää se susi jota ruokimme, joko hyvä susi tai paha susi. Omassa on-offissa hyvä susi taisi olla paha susi hyvän suden vaatteissa ja paha susi jaksoi mellastaa vaikken sitä ruokkinutkaan...
Ristilaukka
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vieras2 » 7.5.2018 10:57:26

Tosi hieno on oivalluksesi miehen halusta parantua verrattuna nuoreen mieheen jonka kohtasit.

On paljon tunteita: rakkauta, vihaa, surua, katkeruutta, myötätuntoa, epäilyä, häpeää, tarvetta pyytää anteeksi ja tarvetta saada anteeksi.

Tämän halusin nostaa esiin tekstistäsi, koska mieleeni tuli toinen oivallus: Nuo tunteet mitä me alkoholistin läheiset monesti koemme, ovat täysin omia tunteita. Ne liittyvät joskus mieheen/puolisoon tai hänen juomiseensa yhtä vähän, kuin hänen juomisensa liittyy meihin.
Vuosia sitten löysin itseni tilanteesta, jossa mies haukkui minut. Olin jo päättänyt erota, ja silti teki solvauksien takia mieli palata väittelemään miehen kanssa, pitävätkö hänen syytökset paikkansa. Pitkäksi aikaa jäi tunne päälle, että jotain on suhteessa vielä kesken. Keskustelu, jota ei käyty loppuun. Päätin antaa olla, enkä ole katunut. Luovuin mahdollisuudesta saada oikaisua, hyvitystä, ja nähdyksi tulemista, sekä luovuin tarpeestani olla oikeassa tai saada selvyys tilanteelle. Poiskäveleminen kesken tunteiden, keskustelun tai suhteen, tai irtipäästäminen alkoholistista, on vähän kuin jättäisi valot päälle lähtiessään talosta. Joskus on vain pistettävä peli poikki. Siksi sitä varmasti sanotaankin irtipäästämiseksi.
vieras2

ViestiKirjoittaja Vieras » 7.5.2018 12:20:54

vieras2 kirjoitti:Tosi hieno on oivalluksesi miehen halusta parantua verrattuna nuoreen mieheen jonka kohtasit.

On paljon tunteita: rakkauta, vihaa, surua, katkeruutta, myötätuntoa, epäilyä, häpeää, tarvetta pyytää anteeksi ja tarvetta saada anteeksi.

Tämän halusin nostaa esiin tekstistäsi, koska mieleeni tuli toinen oivallus: Nuo tunteet mitä me alkoholistin läheiset monesti koemme, ovat täysin omia tunteita. Ne liittyvät joskus mieheen/puolisoon tai hänen juomiseensa yhtä vähän, kuin hänen juomisensa liittyy meihin.
Vuosia sitten löysin itseni tilanteesta, jossa mies haukkui minut. Olin jo päättänyt erota, ja silti teki solvauksien takia mieli palata väittelemään miehen kanssa, pitävätkö hänen syytökset paikkansa. Pitkäksi aikaa jäi tunne päälle, että jotain on suhteessa vielä kesken. Keskustelu, jota ei käyty loppuun. Päätin antaa olla, enkä ole katunut. Luovuin mahdollisuudesta saada oikaisua, hyvitystä, ja nähdyksi tulemista, sekä luovuin tarpeestani olla oikeassa tai saada selvyys tilanteelle. Poiskäveleminen kesken tunteiden, keskustelun tai suhteen, tai irtipäästäminen alkoholistista, on vähän kuin jättäisi valot päälle lähtiessään talosta. Joskus on vain pistettävä peli poikki. Siksi sitä varmasti sanotaankin irtipäästämiseksi.

Hieno kirjoitus kyllä! Sitä niin kovasti haluaisi tulla kuulluksi, että toinen ymmärtäisi, ehkä katuisi. Ehkä jopa toivoo, että voitaisiin keskustella kuin aikuiset ihmiset ja yhdessä päättää erosta, koska toinen on onneton. Asetelma ei ole tasaveroinen ja siksi juuri luulen, ettei se onnistu. Alkoholista saa paljon enemmän suhteesta, eikä halua sitä menettää. Saavutettu etu; kuka lopulta luopuu vapaaehtoisesti edustusluottokortistakaan tai muista työsuhde-eduista?
Alkoholisti ei jaksa tai pysty välittämään toisen kärsimyksestä, siten ymmärrystä on turhaa odottaa. Peli on ajan ostamista turhilla lupauksilla.. Jossain kohtaa on se piste, että on hyvä ymmärtää, että keskustelut on keskusteltu, ne ei johda mihinkään. Toisaalta hyvittelyvaihe on liian hyvää, ollakseen totta, siis jos raitistuminen tapahtuisikin. Ei joulukaan ole joka päivä.

Elämässä kaikelle ei saa selitystä, ei löydy syytä, eikä yhteisymmärrystä. Jotkut ihmissuhteet vaan päättyy tai ne on pakko päättää ilman yhteistä loppuselvittelyä tai ilman yhteistä päätöstä. Joo, valot jää päälle, asiat kesken ja ottaa takkinsa ja kävelee ulos. Jos on helpompi sitten hengittää, mitä väliä on, kumpi oli oikeassa tai mitä mieltä kumpikin toisesta oli?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras156 » 9.5.2018 00:14:34

Niin ajateltua tekstiä! Onko pakko asiat juopon kanssa perinpohjin selvittää,, kunhan eroon pääsee ja käytännön asiat hoituu jatkossakin jos lapsia. Fiilikset voi asiantuntijan luona jutella ja juopoksi päätyneen/päätyvän kanssa vain asiallisella otteella asiat hoitaa. Kiitos vertaistuesta! Kyllä auttaa omankin ajattelun ja toiminnan ymmärtämisessä!!
Vieras156

ViestiKirjoittaja Vieras » 9.5.2018 07:38:05

Vieras156 kirjoitti:Niin ajateltua tekstiä! Onko pakko asiat juopon kanssa perinpohjin selvittää,, kunhan eroon pääsee ja käytännön asiat hoituu jatkossakin jos lapsia. Fiilikset voi asiantuntijan luona jutella ja juopoksi päätyneen/päätyvän kanssa vain asiallisella otteella asiat hoitaa. Kiitos vertaistuesta! Kyllä auttaa omankin ajattelun ja toiminnan ymmärtämisessä!!

Eniten hankalassa ihmissuhteessa lopulta on oman itsensä, ajattelutapojensa ja asenteidensa vanki. Itse sen suhteen valitsi tai antoi toisen valita itsensä. Itse se on päätettäväkin, jos keskusteluyritykset ym ei auta. Itse uin katiskaan, itse on uitava ulos ja jos se on vaikeaa, ammattiapu auttaa kummasti..

Helposti sitä taantuu jotenkin lapseksi, että tarvitsisi "luvan" ja toisen suostuksen eroon. Toki vanha avioliittolakikin oli muodoltaan erilainen, kun eroon tarvittiin syyllinen ja toinen saattoi olla anatamatta eroa helposti. Täälläkin joskus nuo virheelliset tulkinnat elää, ettei "mies anna eroa". Työpaikasta voi irtisanoutua, samoin vuokra-asuntonsa voi sanoa irti. Ajattelen, että jos toinen osapuoli on jo omasta puolestaa käytöksellään suhteen jotenkin irtisanonut, pettänyt ja ollut ilkeä ja piittaamaton toisen hyvinvoinnista, ei se suhde, lupaus sido enää toistakaan.

Harvemmin kuulee tarinoita, että alkoholisti olisi sanonut:"Näen että kärsit tässä suhteessa ja aiheutan sulle mieliphaa. Erotaan, älä tunne syyllisyyttä, emme vaan onnistuneet ja tämä juominen ei ole enää hallinnassa. Haluan, että te muu perhe voitte hyvin ja se ei yhdessä eläen onnistu."

Alkoholisti tosiaan saa koko ajan enemmän siitä suhteesta kuin se toinen, eikä usein siksikään halua erota. Ja jos ei välitä siinä suhteessa toisen tilanteesta, vielä vähemmän välittää eron hetkellä. Viha ja syyttely vuorottelee maanittelun kanssa. Ei siinä useinkaan voi saavuttaa yhteisymmärrystä ja vääntäminen on vaan voimien tuhlaamista; voimien, jotka tarvitaan oman (ja kenties lasten) elämän järjestelyyn ja toipuminseen.

Marianna Stolbowilla on mainioita kirjoja; "Erosta eteenpäin", "Vanhempieni kaltainen" ja "Rakastamisen taito". Mulle näiden lukeminen on ollut todella hyödyllistä ja vanannut silmiä omalla toiminnalle ja syillekin, miksi niin olen tehnyt. Ja tietty mikä parasta, miten opetella uudenlaista tapaa elää itsensä ja muiden kanssa.

Hei, ja vaikka aikaa on mennyt ikävässä tai ikävissä ihmissuhteissa, loppuelämästään voi yrittää tehdä mukavamman.
Vieras

ViestiKirjoittaja vieras2 » 15.5.2018 14:03:37

Alkoholistin takia ei kannata uhrautua senkään takia, että alkoholisti on parisuhteessa monesti viinan kanssa. Hän korvaa sillä ihmissuhteet. Jos ihmissuhteet olisi tärkeämpiä, ei silloin viinaa tarvittaisi. Siksi uhrautuminen on aina itseltä pois, muttei siitä alkoholistillekaan ole varsinaista hyötyä.
vieras2

ViestiKirjoittaja vieras2 » 15.5.2018 14:35:59

"Hei, ja vaikka aikaa on mennyt ikävässä tai ikävissä ihmissuhteissa, loppuelämästään voi yrittää tehdä mukavamman."

Tämä sanonta tulee kyllä tarpeeseen. Loppuelämästä voi yrittää tehdä mukavamman.
Sitten kun tekee vaikean päätöksen, monesti ihmetyttää miksi ei voinut heti vain päättää, koska samat merkit voivat olla ilmassa jo aiemmin.
Mutta jos parhaansa tekee niin loppuelämää ei ainakaan tarvitse pilata.
vieras2

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.5.2018 19:43:05

vieras2 kirjoitti:"Hei, ja vaikka aikaa on mennyt ikävässä tai ikävissä ihmissuhteissa, loppuelämästään voi yrittää tehdä mukavamman."

Tämä sanonta tulee kyllä tarpeeseen. Loppuelämästä voi yrittää tehdä mukavamman.
Sitten kun tekee vaikean päätöksen, monesti ihmetyttää miksi ei voinut heti vain päättää, koska samat merkit voivat olla ilmassa jo aiemmin.
Mutta jos parhaansa tekee niin loppuelämää ei ainakaan tarvitse pilata.

:)
Mennyttä ei voi muuttaa, mutta voihan siitä oppia ja välttää vastaisuudessa samat virheet.
Ajatuksesi ovat samansuuntaiset kuin minulla, siis tuo edellinen viestisi. Minäkin olin jalkavaimo/sivusuhde, entisen puolisoni suurin rakkaus oli viina. Tai on edelleenkin. Uhrautumisesta tai odottelusta ei välttämät ole hyötyä, siis aivan yhtä vähän kuin rakastajattaren jäädä odottamaan ukkomiehen lupaamaa eroa vaimostaan.
Harmi, että tämän tajuamiseen meni aikaa. Exäni olisi saanut minun sijaan viedä vihille koffin lootan tai kossupullon.. siihen väliin ei vaan mahdu.
Koitetaan muistaa huumorikin, juopon kanssa elo menee niin pirulliseksi välillä, eikä naurata. Näin jälkeenpäin naurattaa itsenikin, kun muutin pois ja takaisin useampaan kertaan, ennenkuin järki voitti. Tai usko loppui. Viina pyöritti miestä ja mies minua, niin sitä välillä käy.
Virheet kuuluu elämään ja nii on helpompi oikoa, jos häpeä tai nolous väistyy.
Vieras

Seuraava

Paluu Kotikanava