Olet täällä

Pitää nyt vaan avautua

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pitää nyt vaan avautua

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.12.2019 13:48:04

Eihän sun tartte perustellakaan. Olen itse enemmän ratkaisukeskeinen ihminen ja mua hämmästyttää tyytyminen junnaamaan samaa rataa vuosiksi, jopa vuosikymmeniksi. Kokeilin omassa suhteessani useampiakin ratkaisukeinoja, hain apua itselleni, asuttiin välillä erillään jne. Kun yksi keino ei auttanut, yritin ja ehdotin jotain muuta. Tietyllä tapaa käänsin kaikki kivet, enkä odottanut että asia itsekseen ratkeaa tai että yhtäkkiä vanhat keinot, kuten huutaminen, nalkuttaminen, johtaisikin eri lopputulokseen.
Ehkä sun tilanteessa ihmettelen sitä, että suostut epävarmuuteen ja jatkuvaan uhkailuun ulosheittämisellä (avoliitto ja miehen talo). Se on niin ilkeää ja nöyryyttävää ja varmaan satuttaa kovasti. Ja syö sun itsetuntoa varmasti. Toki ex-puolisoni järjesti mullekin ikäviä tilanteita pettämällä lupauksiaan, mutta mun itsekunnioitus ei kyllä veny sietämään tuon kaltaisia uhkailuja tai vaikka sivusuhteita. Tuossa tilanteessa lähtisin itse, ennenkuin tulisin häädetyksi. Oma kämppä estää heti tuollaisen vallankäytön, vaikka olisikin tekemisissä. Siinä saa omaa elämäänsä takaisin, kun toisen käyttäytyessä ilkeästo voi tyynesti lähteä omaan kotiinsa.
Musta on kiinnostavaa, kun ihmiset kertoo, mitä ovat tehneet muutoksen eteen. Se tuo uskoa muillekin. Kumminkin omaa tulevaisuuttaa voi alkaa pedata vaivihkaa, säästää rahaa, opiskella etänä vaihtaakseen ammattia, tai vaikka tehdä pienen irtioton lähtemällä kansanopiston kursseille ja asua siellä asuntolassa. Mitä nyt kukakin keksii ja haluaa. Kun sen juopon vajoamista ei voi estää ja sen ihmisen oma asiahan se on. Tärkeää laventaa omaa elinpiiriään ja elintilaansa.
Jos juoppo juo jossain, se on hänen häpeänsä. Itsensähän se siinä munaa, ei sitä häpeää kannata omille hartioilleen turhaan nostaa. Katselee vaan kuin vierasta ihmistä ja tarvittaessa poistuu. Jokainen on omasta köytöksestään vastuussa itse.
Älä tyydy niin vähään. Ihmissuhteissa saisi olla joku tolkku kumminkin ja kunnioittavaa ja ystävällistä kohtelua kumpaankin suuntaan. Jos syy jäämiseen on enemmänkin pelko kuin rakkaus, niin minusta se ei ole oikein hyvä syy. Siis että pelkää, pärjääkö itse, miten juopon käy, miten rahat riittää tai jotain. Pelon takia usein elämässä muutenkin jää paljon tekemättä. Ei uskalla lähteä kauemmas opiskelemaan, ei uskalla tarttua mahdollisuuksiin, joita eteen tulee. Eikä siinä mitään, jos on valintoihinsa ja elämäänsä tyytyväinen. Jos ei ole, on hyvä muistaa, ettei taivaasta tipahda ketään muuta sitä hankalaa tilannetta muuttamaan. Se on pakko tehdä itse.
Varmaanhan omaan tahtiisi jotain teetkin ja elämä muuttuu kevyemmäksi pikkuhiljaa.
Vieras

Re: Pitää nyt vaan avautua

ViestiKirjoittaja xyzxyz » 17.2.2022 17:43:31

Nalkuttava akka olet varsin valistunut alkoholistin puoliso. Osaat elää omaa elämääsi mahdollisuuksien mukaan ja olla välillä täysin välittämättä miehesi puuhista

asia on kuitenkin niin, että miehesi on alkoholisti etkä sinä tai edes hän itse pysty siihen vaikuttamaan, millon putki jää päälle ja millon ei. siksi kai sitä sanotaan sairaudeksi, eli vaikka mies pystyy joskus olla vaikka 2kk kokonaan ilman alkoholia, putki jää jossain vaiheessa päälle väistämättä kun alkaa taas juomaan. sairauteen ei ole parannuskeinoa eli, että voisi toistuvasti ottaa kohtuudella ilman putkia. lisäksi se on etenevä sairaus, asiat vaan pahenee. hoitamattomana johtaa kuolemaan, yleensä ei-niin-mukavaan kun kroppa ja pää pikkuhiljaa antaa periksi.

se on selvää, että miehesi sairaus on edennyt niin pitkälle, ettei hän enää pysty omin voimin lopettamaan. tarvitaan ammattiapua, hoitoa laitoksessa, AA:ta, tukihenkilö, kummi eli koko paketti ja tietysti muutama retkahdus kun juoppo vielä joitain kertoja kaikesta huolimatta kokeilee, että pysyisikö se juominen sittenkin hallinnassa.

tähän juoppo ei suostu niin kauan kun asiat on vielä "hyvin", eli talo, avovaimo, auto, ajokortti ja tietysti sitä kaljaa. vaikka asiat juopolla ei tietenkään ole hyvin, myös hän itse kärsii sairaudestaan enemmän kun humalan tuomista iloista, hän ei itse tajua sitä

AA:ssa sanotaan, että ei saa ottaa sitä ensimmäistä. jos miehesi 2kk raittiuden jälkeen juo yhden (1) saunakaljan, ja viikon päästä alkaa hallitsematon putki niin AA:n mukaan se virhe oli se ensimmäinen, eli se yksi saunakalja, ei se viikon päästä alkanut putki koska niin käy kuitenkin ennemmin tai myöhemmin kun alkoholisti juo

siksi en ihmettele lainkaan, miksi hermostut joskus vain yhdestä kaljasta. se johtaa alkoholistilla aina putkeen, sitä ei vaan kukaan tiedä milloin

sitä on turha toivoa, että juominen pysyisi joku päivä hallinnassa. sama kun pähkinäallergikko olisi 2kk ilman pähkinöitä ja toivoisi ettei kurkku tällä kertaa turpoaisi
xyzxyz

Edellinen

Paluu Kotikanava