Hei, olen jo pitkään lueskellut täällä teidän tarinoita ja nyt päätin vihdoin avautua omasta tilanteesta itse. Varoitan jo etukäteen että tulossa on pitkä vuodatus - kirjoitin paperille asioita jotta en varmasti unohda mainita tässä mitään tärkeää.
Olen 24v, nelilapsisen perheen vanhin lapsi, minä ja vanhin veljeni asumme jo omillaan, kaksi nuorinta (alaikäisiä) asuvat vanhempieni luona. Meidän kaikkien elämää on lähes kymmenen vuoden ajan varjostanut äitimme mielenterveys- ja alkoholiongelma. En osaa sanoa tarkkaa ajankohtaa sille milloin kaikki alkoi, mutta kun minä olin lapsi, kotona alkoholia käytettiin vain sartunnaisesti, juhlien yhteydessä tai joskus saunan jälkeen. Muistan äitini iloisena, toimeliaana, laittautuneena ja jaksavana, hän kävi töissä ja välillä oli äitiyslomalla kun nuoremmat sisarukseni syntyivät. Noin kymmenen vuotta sitten kaikki muuttui, äitini sairastui masennukseen ja alkoi jossain vaiheessa lääkitä itseään alkoholilla. Nuorin sisarukseni oli 2-3v näihin aikoihin. Isäni on työelämässä, esimiesasemassa ja tekee paljon töitä. Äitini on nykyään sairaseläkkeellä mt-ongelmian takia. Kymmenen vuoden ajalta muista useita kertoja, kun äiti on ollut sairaalahoidossa tai erilaisissa kuntoutuksissa. Mikään ei ole kuitenkaan auttanut.
Nyt noin 6-7 vuoden ajan tilanne on ollut se, että äitini juo joka ilta. Hän avaa telkkarin, ottaa kaljan ja istuu siinä kolmeen tai neljään asti aamulla juomassa. Karkeasti arvioin että äiti juo 7-12 olutta illassa. Kuukaudessa on ehkä 1-2 iltaa että hän ei juo, en tosin asu enää itse kotona mutta käyn täällä usein ja kuulen juomisesta sisaruksiltani. Juomisen jälkeen äiti nukkuu seuraavana päivänä pitkälle päivään. Isänikin juo, mutta ei siinä määrin kuin äiti, hän ottaa muutaman joka ilta lähinnä äitini seuraksi, hän selviää töistä ja muusta ja hänellä on selvästi kontrolli juomisen suhteen. Nyt viime aikoina olen huomannut että hän on alkanut juomaan alkoholittomia tai mietoja oluita. Äidilläni on myös fyysisiä sairauksia, joiden hoidon hän on laiminlyönyt alkoholin ja masennuksen takia (esim. diabetes, lääkitystä ei käytä, ruokavalio on aivan päin helvettiä ja se alkoholikaan tuskin tekee sairaudelle hyvää). Me saamme sitten kuunnella kun hoidon laiminlyöntien takia on huono olo ja muita vaivoja.
Tuntuu että äiti ei ymmärrä ongelmaa, koska hänellä on tietty kuva siitä millainen alkoholisti on. Hän on elänyt lapsuudessa alkoholistivanhemman kanssa, ja minulla on sellainen olo, että hän vertaa tilannetta siihen. Minun äitini ei ikinä riehu kännissä, hän ei ole kännissä päivisin, hän ei lähde baariin juomaan eikä katoa päiväkausiksi ryyppyreissuilla (onneksi!). Mutta hän on juomisen ja hoitamattoman masennuksen takia menettänyt työkykynsä, kaikki ystävänsä, terveyden, ulkonäkönsä (äiti oli ennen todella tarkka ulkonäöstään, nautti meikkaamisesta ja vaatteiden ostosta, nykyään tilanne on se että hänellä on lähinnä yöpukuja ja yksi siistimpi asu jos joskus joutuu lähtemään kotoa johonkin) ja pikkuhiljaa myös perheemme rahat. Isä saa hyvää palkkaa mutta äitini juominen vie rahoista todella ison osan, lisäksi on kaikki muut perhe-elämään ja omakotitaloasumiseen liittyvät kustannukset joiden maksaminen on jäänyt lähes kokonaan isän palkan varaan sen jälkeen kun äiti jäi työelämästä pois. Usein vanhemmat joutuvat pyytämään minulta tai veljeltäni rahaa lainaa, veli tosin laittoi rahahanat kiinni kun vanhojakaan lainoja ei ole maksettu takaisin.
Äidilläni on käsitys, että juominen vaikuttaa meihin lapsiin vasta sitten kun hän alkaa ”törttöilemään kännissä” tai vaikka pahoinpitelemään lapsiaan. En ymmärrä tätä näkökulmaa ollenkaan; me joudumme katselemaan kun äiti hitaasti tappaa itseään alkoholilla, meillä ei ole ollut vuosikausiin ”normaalia” perhe-elämää, emme pysty tekemään perheenä mitään eikä äiti ole kiinnostunut mistään. Nuorimmalle lapselle äidin juomnen on niin normaalia, että hän huolestuu jos äiti EI juo iltaisin vaan menee ajoissa nukkumaan. Minä en halua tuoda kumppaniani käymään kotona, koska en halua hänen näkevän äitiäni enkä sitä millainen kaatopaikka koti on. Äiti oikeuttaa juomisen sillä, että on masentunut, sillä että hänellä ei ole enää ystäviä, sillä että se on ainoa asia mikä tuo enää nautintoa, sillä että on huono päivä, sillä että on ollut riitaa jonkun perheenjäsenen kanssa, sillä että väsyttää, sillä että on hyvä fiilis... Kaikki syyt kelpaa.
Olen huomannut että varsinkin viimeisen vuoden aikana myös äitini persoonallisuus on muuttunut. Hän uppoaa pienestäkin kritiikistä tai vastaansanomisesta itsesääliin, jauhaa jatkuvasti siitä miten me ”häpeämme” häntä, ”ei kukaan musta tykkää”, ”mä oon niin huono äiti kyllä mä sen tiedän”, ”ei mua kuunnella ja kukaan ei mua täällä kotona auta”. Lisäksi äiti osaa olla todella määräilevä, ilkeä ja syyttävä. Häntä ei saa arvostella missään nimessä, mutta hän saa vapaasti arvostella muita. Juominen on aihe mistä kotona ei yksinkertaisesti puhuta, siitä ei saa äidille mainita. Minä voin myöntää että pelkään äitiä, hän saattaa sanoa todella ilkeästi ja vihaan yli kaiken riitoja ja muita konflikteja.
Äiti on ollut antabus- kuurilla muutamia kertoja, mutta jättänyt ne kesken, kerran löysin tietokoneen sivuhistoriasta äidin hakuja siitä miten antabus- kuurilla voi huijata. Joskus olimme myös lastensuojelun asiakkaita ja silloin sieltä saatettiin käydä puhalluttamassa yllättäen, näinä aikoina äiti oli juomatta ainakin suurimman osan ajasta, tosin muistan kertoja kun äiti sanoi minulle että ei tarvi sossuille kertoa että juon välillä edelleen. Joskus kun äiti on tullut kuntoutuksesta ja ollut ”parempi” hän on hämätäkseen meitä juonut oluensa kahvikupista.
Minulla alkaa tulemaan mitta täyteen; en halua katsoa vierestä kun äiti tappaa itseään ja tuhoaa meidän muiden elämää. Asun muualla, mutta huolehdin jatkuvasti sisaruksistani ja isäni jaksamisesta. Säälin isääni ja joskus jopa toivon, että vanhempani eroaisivat ja isäni löytäisi uuden puolison jonka kanssa tehdä sellaisia asioita mitä pariskunnat yleensä tekevät. Toisaalta syytän isääni, sillä hän on se joka mahdollistaa äitini juomisen. En tiedä miten ottaa tilanne puheeksi äitini tai isäni kanssa, enkä edes tiedä onko minun tehtäväni yrittää herätellä äitiä tilanteeseen ja yrittää saada hänet hankkimaan apua?
Apua, tekstistä tuli hirveän pitkä ja silti tuntuu että unohdin ainakin puolet siitä mitä halusin sanoa. Olisi kiva saada vastauksia, mutta pääasia minulle oli se että saan nämä ajatukset johonkin ulos.