Hei. Olen itse entinen narkomaani ja olen ollut raittiina 5 vuotta. Nyt elämäni on paremmassa jamassa kuin koskaan aikaisemmin. On mieluinen työ, pääsin velkajärjestelyyn, fyysisesti ja henkisesti en ole koskaan ollut näin hyvässä kunnossa ja sitten on kihlattu jota rakastan enemmän kuin olen ketään koskaan rakastanut. Meillä on ihan tajuttoman hyvä olla yhdessä. Asutaan eri kaupungeissa, mutta näemme aina kun on mahdollista (vkl, lomat ja jos emännän vapaat usuu viikolle niin myös silloin). Hänellä on yksi lapsi, itselläni ei ole lapsia. Hän kertoi kun tutustuttiin että on ollut raittiina 4 vuotta ja käy aktiivisesti AA:ssa. Aloimme seurustella viime syksynä ja pian mentiin jo kihloihin. Kaikki tuntui täydelliseltä, viimein olin löytänyt ihmisen jolla oli samantapainen menneisyys kuin itsellä ja kumpikin halusi raitista elämää. Pystymme puhumaan kaikesta ja on hyvä olla niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Ensimmäiset kuukaudet olivat aivan loistavia siihen asti kun hän tuli ympärikännissä työpaikan pikkujouluista. Se oli ihan hirveä isku, koska tämä piti olla täysin päihteetön parisuhde. Olimme usein puhuneet että on tämä päihteetön elämä vaan parasta elämää. Luulen että hän oli jo ennen pikkujoulua päättänyt juoda siellä, koska pyysi minua viemään hänet sinne (kuulemma vaikea löytää parkkipaikka), lopulta meni kuitenkin omalla autollaan. Siitä alkaen tahti on kiihtynyt: poliisit ovat tuoneet hänet kotiin, on kaatunut kännissä niin että naaman takia ei voinut mennä töihin (asiakaspalvelutyö) yli viikkoon (muitakin poissaoloja on alkoholin takia tullut), lastensuojelussa on joutunut käymään, useat yhteiset viikonloput ovat jääneet viettämättä, puolivuotta kun oltiin oltu yhdessä siellä se joi mieluummin kuin vietti sen päivän kanssani, uudesta vuodesta ja juhannuksesta on huonot muistot, useat valehtelut (en ole juonut) ja kaiken huippuna pari viikkoa sitten joku äijä oli tuonut sen kotiin ja emäntä oli yrittänyt suudella sitä, ilmeisesti kyseessä oli joku oikeasti avulias ihminen joka huomasi kännisen ihmisen kadulla tjs. ja emäntä oli hetken mielijohteesta yrittänyt suudella (hänen tytär kertoi asiasta minulle, itse ei muista kuulemma mitään). Mietin vain että mitäs jos olisi ollut sellainen mies joka olisi käyttänyt tilaisuuden hyväkseen? Eli nykyään saan pelätä myös tuota "uutta" puolta hänessä.
Itsellä tuli toukokuun alussa 5 vuotta päihteettömyyttä täyteen ja päätin jo alkuvuodesta että jos siihen mennessä juominen jatkuu samanlaisena tai ei lähde hoitoon niin minä lähden pois ja etsin uuden. Hän kuitenkin lähti hoitoon ennen tuota "määräpäivää". Hoito kesti kuukauden ja kuukauden ajan hoidon jälkeen hän oli juomatta. Nyt näyttää että ihan sama meno taas alkaa. Tällä hetkellä meidän pitäisi olla hänen luonaan, mutta kotona istun, kun tuli taas se viesti mitä aina perjantaisin pelkään: olen juonut hieman, mutta toivon sydämmestäni että tulet silti.. En mennyt. Olen päättänyt että enää en hänen juomistaan tule katsomaan (aluksi pari kertaa menin "auttamaan" ja jouduin välillä etsimään häntä baareista kun karkasi sinne heti kun silmä vältti). Usein olen joutunut lähtemään kotiin kun hän ei ole voinutkaan olla juomatta. Hänen juominen on ihan sairasta. Itkee ja juo itsekseen. Ei saa kuulemma mitään nautintoa siitä. Ennen hoitoa hän joi pari viikkoa joka päivä ja sitten soitti minulle että on valmis hoitoon ja hain hänet luokseni. Hänen asuntonsa oli ihan hirveässä kunnossa kun mentiin se siivoamaan ennen kuin hoito alkoi. Kun hän juo hän ei pysty huolehtimaan edes itsestään saati tyttörestään (joka asuu siis hänen kanssaan, isä on vielä pahempi kun juo ihan joka päivä).
Tänään laitoin kalenterin seinälle mihin merkkasin kaikki hänen juomiset helmikuusta lähtien. Yli 30 rastia sai piirtää.. Täällä mietin nyt että onkohan tämä tän kaiken tuskan, pettymysten ja pelkäämisen arvoista? Tiedän että jos hän raitistuisi meillä tulisi olemaan todella hyvä ja onnellinen elämä yhdessä. Haaveillaan ihan samoista asioista. Mutta jos tämä jatkuu tälläisena en kauaa varmaan enää kestä. Hoidossa kun hän oli niin oli sitä mieltä että olisi pitänyt olla pitempi jakso (työn, asunnon ja tyttären takia ei voinut yli kk olla). En usko että hän on kuitenkaan valmis lähtemään pitemmälle hoitojaksolla ennen kuin oikeasti löytää pohjansa. Ja en usko että ilman tuota pitempää hoitojaksoa hän tulee koskaan raitistumaan. Hän on siis ennen tapaamistamme ollut 3kk hoidossa ja sen seurauksena oli 1,5v juomatta, joi kerran (risteily) ja oli vielä vuoden juomatta. Hänellä on halua ja yritystä raitistua (käy aa:ssa usein kun ei juo). Koskaan ei ole kiistänyt olevansa alkoholisti, ei juuri lupaile päihteettömyyttä ja nykyään jopa kertoo kun juo itsekseen viikolla.
Kiitos kun luit tämän, helpotti todella paljon kun sain avautua.