Olet täällä

Uupunut kumppani

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Uupunut kumppani

ViestiKirjoittaja Epäkätevä » 1.7.2018 22:57:19

En olis ikinä uskonut kirjoittavani tänne :(

Aloin noin 3 vuotta sitten seurustelemaan ihmisen kans, joka alkuun tuntui olevan, kuin lotto voitto. Oli täysin raittiina ensimmäisen vuoden ja olin aivan onneni kukkuloilla.

Oli "selätetty alkoholi ongelma" Sitten alkoholi tuli kuvioihin. Lähes joka viikonloppu hän juo :/ pahimmillaan jopa viikolla muutamia. Viikonloppuna ollaan kännissä, pahimmillaan jopa molempina. Jossakin kohtaa kumppani käyttäytyi hyvinkin aggressiivisesti humalassa.

Nyt asia on muuttunut. Välillä tulee kuukausia jolloin ei juoda pisaraakaan. Sit taas tuntuu, että oltiin missä vaan vkl on pakko juoda. Kaipaan jotakin reissua missä olis ihan selvänä.

Oon asiasta sanonut, kuulen olevani itsekäs natsi ja valitan ihan turhasta. Mun ongelma on, että en ota yhtään eikä absolutisti ymmärrä juomisen päälle.

Oon tosi väsynyt tilanteeseen ja koen, että vika on aina mussa :/ rakkaani kiistää jyrkästi alkoholi ongelman. Onko hällä? Vai oonko tiukkis, joka ei ymmärrä juomakulttuurin päälle?
Epäkätevä
Miedosti panostava jäsen

Re: Uupunut kumppani

ViestiKirjoittaja Vieras156 » 2.7.2018 03:07:25

No, jos juomatavat eroaa niin ongelma on nyt, tulossa ainakin. Et ole tiukkis. Alkoholi on hermostomyrkky ja suuri terveyserojen siheuttaja. Viisasten juomaa. Seurustelukumppani vaihtoon vaan ja äkkiä!!
Vieras156

ViestiKirjoittaja Vieras54 » 2.7.2018 07:40:38

Kylläpä tuli mieleen oma nuoruus ja seurustelu. Tänään olisin sen verran viisas, ja olenkin, etten ala seurustelemaankaan miehen kanssa joka ottaa liikaa alkoholia. Tai minun tapauksessa ei edes normaali käyttö tule kysymykseen enää. Sen se avioliitto alkoholistin kanssa teki että en siedä enää yhtään alkoholia.
Mikä on normaalia ja hyväksyttävää alkoholin käyttöä? Alkoholistilla ja jotka muuten juo reippaasti se on eri kuin vähän käyttävällä. Siinäpä se onkin, että ei voi ketään sanoa alkoholistiksi, jos itselle ei maistu kuin yksi lasillinen viiniä.
Näissä tunne-asioissa onkin usein otettava järki käteen. Ei kannata uskoa tunteita jos selkeästi on erit arvot elämässä, erilaiset tavat juhlia yms.
Mutta mutta se onkin eri juttu miten kääntää se "rakkauden"tunne pois jos se on syntynyt.
En enää sano että se on rakkautta jota tunsin nuorena, tai jos olikin, niin olin liian lepsu ja periksi antava ja kiltti. Kummasti en pitänyt itseäni arvossa ja kunnioittanut itseäni, vaan toinen oli aina tärkeämpi, siis mies tai sitten lapset.
Luin jostain viisaita ajatuksia siitä että on pidettävä huoli itsestä ja omasta elämästä, eikä annettava sitä muiden käsiin.
Olen näköjään sellainen, että aina annan itseni muiden huomaan, enkä pidä itseni puolia vaan suostun vaikka mihin kunhan se mies pysyy rinnalla. Kun en uskalla asettaa rajoja. Tätä käyn nyt läpi ja opettelen antamaan anteeksi menneisyyttäni.
Vieras54

ViestiKirjoittaja vieraampi. » 2.7.2018 10:25:55

Jokainen ei-alkoholisti ja raitis ihminen ymmärtää, miksi juominen ja humalahakuinen juominen ei ole aina hyväksyttävää, ja miksi se mahdollisesti ärsyttää puolisoa. Jokainen joka ei ole alkoholista riippuvainen, tajuaa sen että alkoholiton vaihtoehto tai juomatta oleminen on aivan yhtä hyvä vaihtoehto, kuin juominen. Kenelläkään muulla kuin alkoholistilla ei ole suurta tarvetta olla humalassa vastoin puolison tai perheen tahtoa, tilanteissa joista humalassa olosta on myös haittaa, kuten lomalla jotka menee sitten krapulassa. Tai eihän kaikille alkoholisteille tule krapulaa, tai sitten sanovat että krapula on luova ja hieno olotila. Ainakin heille itselleen, muista sitten viis.
Olet ihan oikeutettu ap vaatimaan raitistakin suhdetta, olematta mikään tiukkapipo. Ei tavallinen ihminen jolla on normaali suhde alkoholiin mieti kahta sekuntia, jos puoliso ehdottaa ettei juotaisi lomalla. Hän sanoo että selvä, ja kaataa loput kaljat maahan. Tai niin minä tekisin, koska en välitä alkoholista enemmän kuin ihmisistä ympärilläni.
Tuohon ei ole muuta sanottavaa, kuin että et ole tiukkapipo. Ei ole mitään alkoholi kulttuuria, paitsi niillä jotka pitävät jostain oluen maistelusta harrastuksena. Tai seurustelujuomana. Alkoholistilla on yleensä omanlaisensa suhde nimenomaan alkoholiin. Ei siihen asiayhteyteen missä sitä on kiva juoda. Alkoholisti voi lopulta juoda vain juomisen itsensä vuoksi. Koska tarvitsee humalaa. Sun ei ole mikään pakko katsella. Ei miestä eikä hänen juomista.
vieraampi.

ViestiKirjoittaja Ei tartte kestää » 3.7.2018 16:54:36

Et ole tiukkapipo tuossa asiassa. Kyllä edelliset viestit on sillä tavalla oikeassa että se alkoholin merkitys on ihan eri juovalle. Minäkin lähtisin pois suhteesta tällä tiedolla mikä nyt on. Harmi kun olinkin niin kiltti ja uskoin loputtomasti että se juoja viisastuu normaali käyttäjäksi...Minkä itse näki mutta ei toiminut oikein! Me olimme jopa vuoden erossa jo 25 vuotiaina ja helvetti takaisin hän ruinasi minut ja minä tyhmä taas lankesin. Ja tuli lapset ja juominen vain lisääntyi! Ei riittänyt enää pelkkä vkl vaan tissuttelu alkoi olla sitten jokapäiväistä töiden jälkeen. Onko normaalia? Ei ole. Kaikki elämä alkaa pyöriä sen juojan ympärillä. Minun ajatukset. Paha mieli. Yhdessä ei enää ole kivaa. Vieraita ei halua kutsua. Tein lasten kanssa yksin reissuja. Pakolliset lomat yhdessä ja aina olla surullinen kun toinen juo enemmän tai vähemmän. Alkaa olla niin kauheita riitoja. Pettymyksiä. Yrityksiä ollakin juomatta. Sitten siitä riitaa kun alkaa taas juoda ja saa sanoa että pystyyhän hän olla juomatta jos haluaa! Koska juuri oli 3 kk juomatta!! Häh??! Hullu akka mikään ei riitä eikä tajua... Mutta on se itselle rakkautta riistävää että en ole tarpeeksi , vaan pullo voittaa aina. Ja jos terapiaan mennään kun niin paha olla suhteessa, se alkoholisti osaa puhua paremmin että vika on kun minä huudan lapsille ja mulla on ollut aina hankala luonne ja kaikkea, lopulta terapia saa päätöksen että minun pitää toimia toisin!! Ja hyväksyä että saa se toinen juoda kohtuudella. Tänä päivänä Suomessa ei varmaan kukaan osaa edes hoitaa alkoholisteja, paitsi ehkä entiset käyttäjät toisiaan. Kukaan ei tajua koko riippuvuus ongelmaa ja miten se vaikuttaa kaikkien mieleen ja terveyteen.

Olen joo välillä vihainen tälle paskalle että ei minun valinta ollut viisas ja elämästä meni yli 20 v tuossa paskassa ja nyt erossakin ollessa hänen vaikutus kestää koska lapset on nyt hänen määräysvallan alla aika paljon valitettavasti. Koska minuun ei voi luottaa kuulemma joissain asioissa! Olen tullut siihen tulokseen että alkoholin juojalla on aika usein narsistisia piirteitä. Ja hänen oma itsekkyys myös toisia kohtaan. Varmaan se saattaa tulla juomisen seurauksena, mutta voihan se olla luonne, en tiedä. On asuttava vielä tarpeeksi lähellä että lapset voi olla hänelläkin . En jaksa tapella vaan odotan muutaman vuoden että lapset omillaan.

Alkoholismi etenee. Jos ei sitä ala hoitaa. Nähty on. Määrät kasvaa. Ja päivät joina juo. Muu elämä pyörii sen ympärillä milloin voi juoda. Mikään ei juuri estä alkoholista.

Tee viisas valinta. Saat joskus terveen suhteen. Tsemppiä!
Ei tartte kestää

ViestiKirjoittaja yksin jouluna » 6.7.2018 08:44:35

Mulla tuurijuoppo ex saattoi olla reippaasti yli vuodenkin juomatta, tai monia monia kuukausia. Mutta repsahdukset ja juopottelukaudet tuli vuorenvarmasti niin kuin aamulla päivä nousee ja illalla päivä laskee.

Minusta erityisen katalaa oli juuri nuo suht pitkätkin juomattomat kaudet, mikä kuitenkin sitten turha toivo piti mua siinä suhteessa yli 20 vuotta.

Alkoholismi ei parane, vaikka alkkis olis yli vuodenkin juomatta. Meidän tapauksessa / exäni tapauksessa ne katastrofit oli vaan kahta kauheampia ja mies selvänäkin veemäisempi - alkoholismi pahenee, vaikka joskus suht hitaastikin ja melkein huomaamatta, mutta aivan varmasti.

Aloittaja ja muut: älä hukkaa elämääsi niin kuin minä hukkasin monta kymmentä vuotta pettymyksiin ja turhiin toiveisiin normaalielämästä.
yksin jouluna

ViestiKirjoittaja Pamela60 » 7.7.2018 16:09:50

Hei! Luin eilen Kalle Lähteen kirjan "Happotesti", joka kertoo alkoholismista alkoholisti miehen itsensä kertomana. Ja taas kerran mietin että miksi naiset kestää ja pitkälti myös hoivaamisella ja selvittelyllä mahdollistaa juomisen? Mikä omassa psyykessä on sellaista että siihen suostuu? Miksi on oikeutettua että minua kohdellaan huonosti? Kuinka kauan sallin sen? Alkoholistien omaisten ryhmissä, AlAnonissa varmaan juuri tätä pohditaan. Alkoholisti on alkoholisti loppuikänsä. Mihinkään kohtuukäyttöön ei ole paluuta. Mutta näinkin voi elää jos ei koskaan ota sitä ensimmäistäkään ryyppyä. Ei koskaan eikä yhtään.
Yhdessä olemme enemmän.
Pamela60
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vieras156 » 8.7.2018 05:18:00

Hei
Ei tartte kestää-nm kirjoitti kuin minun kynällä, kuin minun elämää. Samat on ikävät tarinat. Oma elämä pitää vaan tänään löytää. Muistetaan että huominen tehdään tämän päivän valinnoilla. Eilistä ei takaisin saa.
Vieras156

ViestiKirjoittaja Nalkuttava akka » 8.7.2018 19:38:02

Epäkätevä kirjoitti: Oon tosi väsynyt tilanteeseen ja koen, että vika on aina mussa :/ rakkaani kiistää jyrkästi alkoholi ongelman. Onko hällä? Vai oonko tiukkis, joka ei ymmärrä juomakulttuurin päälle?

Minä varmaan hyppisi riemusta, jos mieheni juominen rajoittuisi vain viikonloppuihin. Joku muu taas hyppisi riemusta, jos hänen puolisonsa juominen olisi niinkin hyvin hallussa kuin minun miehelläni (vielä) on. Mitä siis yritän tällä sanoa? Sitä, että on suhteellista, minkäasteisen alkoholin käytön kokee ongelmaksi. Mutta mielestäni pointti on, että jos juominen häiritsee sinua/teidän suhdetta se ON ongelma. Et ole tiukkis!

Sitten kun vielä tilanteella on tapana pahentua. Ei minunkaan ukolla ryyppy jäänyt päälle silloin yhdessä olon alkuaikoina koskaan. Nyt alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Jaksamista sinulle, lue täältä toisten kokemuksia ja kerro omiasi, se helpottaa ja auttaa jaksamaan, ehkä tekemään ratkaisujakin.
Nalkuttava akka
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Kotikanava