Olet täällä

Vihdoin hoitoon

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vihdoin hoitoon

ViestiKirjoittaja Carola » 13.10.2019 15:01:20

kevät tulee kirjoitti:. Oon kyllä ajatellut sen asian niin, että ne ongelmat taitaa olla paljon syvemmällä, lapsuudessa ja muissa elämän traumoissa, ja tietenkin alkoholi tilannetta vielä pahentaa, mutta kun se on itsekkin sanonut ettei esim. päihdetyöntekijällä saa suutaan auki, siellä siis käy säännöllisesti, mutta en tiedä sitten miten näin tässä asiassa "sulkeutunutta" auttaa se, että juuri vaihtui 3. työntekijä a-klinikalla kaikki siis tavallaan taas aloitettava alusta, et sais jonkunnäköisen luottamussuhteen luotua.. mun pitäis olla ehkä siellä mukana, mut sitten taas ajattelen, et itsehän sen täytyy tää taistelu käydä. Toki tuen, mutta en voi muuttua sen puolesta. A-a:han oli menossa, puhui itseasiassa pitkän puhelun sen ryhmän vetäjän kanssa, ja kehui, et hänelle oli niin helppo puhua. On siis tuttu tämä henkilö, ryhmässä on käynyt ennenkin, mutta siellä taas isossa porukassa eisaa suuta auki.. tiedostaa siis paljon itsekin, mutta ratkes edellisenä iltana ennen kokousta ja taad mentiin.. ehkä se yrittää ens viikolla uudelleen.

Hei, ja kiva kuulla mikä on tilanne :)
Toivon koko sydämestäni että rohkeutta riittää tähän taisteluun. Sehän ei ole sinun! On vaikeaa pistää itseään esille alkoholin takia kun jotenkin häpeä kuitenkin on siinä mukana.
Pidä edelleen huolta itsestäsi. Tukea sen verran kun on voimaa.
Kaikkea hyvää teille syksyn keskellä :)
Askel kerrallaan
Carola
KokeNet vertaiskeskustelija

ViestiKirjoittaja kevät tulee » 3.11.2019 22:06:06

Täällä taas kuulumisia kirjoittelen.. edellisen postauksen jälkeen elämä ollut pelkkää alamäkeä.. juominen ollut ihan jatkuvaa ja ne selvät päivät välissä makaa masentuneena kykenemättä mihinkään. On jotenkin täysin luovuttaneen oloinen. Ei ole käynyt a-a:ssa ja päihdetyöntekijänkin kanssa sovittu aika peruuntui kun oli humalassa. Tuulimyllyjä vastaan taistelua tämä on, eikä alkkis itse laita tikkua ristiin minkään suhteen.. tämäkö se lopullinen pohja sitten on? Niin olen alkanut hiljaa ajatella. Ei ehkä alkkikselle itselleen, mutta minulle ja meidän perheelle. Luin toista ketjua täällä, ja ensin sen myötä taistelutahto heräsi, mutta se(kin) tarina päättyi ikävästi, ja olenkin alkanut ajatella, ettei minun(kaan) alkkistani taida pelastaa mikään. Olen jo hiljaa antanut itselleni luvan ajatella, että mitäpä jos ero kuitenkin tulisi kyseeseen, mihinkään hoitoon en enää jaksa uskoa. Kirjoitin alkkikselleni kirjeen, että juovan alkoholistin kanssa en enää taistele, mutta jos oikeasti hakee apua ja halua yrittää löytyy, tuen minkä voin. Katsotaan, koska palaa reissultaan kirjettä lukemaan ja mitä sitten tapahtuukaan. Olen voimaton enkä tiedä mitä pitäisi tehdä, mutta uskon että asiat kääntyvät parhain päin, tavalla tai toisella. Olen pyrkinyt irrottautumaan juomisesta, ja nyt ensimmäistä kertaa huomasin, etten yhtään ole miettinyt ja laskenut päiviä sille, milloin tuo mahtaa palata.. tietäähän sitä ei ennalta voikkaan. Tiedän, että sillä olisi niin paljon käsiteltäviä asioita, jotka mieltä painaa. Lisäksi ADHD, johon ei ikinä ole saanut eikä hakenut lääkityksen lisäksi mitään terapiaa tms., mutta kun kerran olen puhunut puhumasta päästyäni, että hakisi myös toisenlaista apua, eikä se kuitenkaan hae, niin mitäpä sitä voin tehdä.. katsoa vierestä kun toinen hiljaa hiipuu pois.. haluanko jäädä katsomaan, on se kysymys mitä tänään mietin. Mutta huominen ehkä on tätä päivää viisaampi. Voimia teille kaikille samojen kysymysten äärellä painiville ja kiitos jos jaksoit lukea tämän loppuun! Lopulta aina uusi kevät tulee! ♡
kevät tulee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja HeinäHattu » 29.12.2019 20:31:46

Hei, mikä tilanne on nyt? Taistelen itse myös kumppanin alkoholismin kanssa ja jatkuvan epäluottamuksen kanssa..
HeinäHattu

ViestiKirjoittaja kevät tulee » 31.12.2019 13:01:38

Hei HeinäHattu! Tuon edellisen postaukseni ja ryyppyputken jälkeen mies lähti katkolle, halusi itse lähteä ja viikon verran siellä oli, niinkuin nuo katko-jaksot nyt yleensä kestävätkin. Toivoin kovasti, että olisi jatkanut kuntoutukseen, mutta edelleenkään minnesotaa ei kuntamme myönnä, ja muuhun mies ei ollut halukas. Sopimus oli, että 2 viikon välein päihdetyöntekijällä käynti, yritetään aktiivoida tylttömyyttä työtoiminnalla ja käy lisäksi aa:ssa. Mies oli juomatta 2 kuukautta ja em. pitivät, joskaan työtoiminnasta ei edelleenkään ole tullut päätöstä sos. puolelta :roll: Nyt joulukuun puolessa välissä päihdetyöntekijän aika peruuntui hänen sairastumisensa vuoksi, eikä tähän päivään mennessä ole sen jälkeen puolisoon yhteyttä ottanut, vaikka niin a-klinikalta lupailtiin. Olisi tietysti mies itsekkin voinut olla sinnepäin aktiivinen.. mutta ratkesi siis juomaan muutama päivä sitten.. onneksi jäi siihen yhteen iltaan ja sai katki, mutta pahimmalta tuntuu nyt se, että tuon vaikean syksyn jälkeen tein hyvin selväksi, että seuraavasta repsahduksesta haetaan sille oma asunto, ja nyt taas huomaan antaneeni periksi alkoholille ja alkoholistille.. ei saisi uhkailla, jollei uhkausta toteuta, tiedän, ja olin varma että pystyn päätöksessä pysymään, mutta en sitten pystynytkään.. valehtelin ystävällenikin, että ei ole syksyn jälkeen juonut, kun en kertakaikkiaan halunnut myöntää, että jälleen jänistin. Mies tietysti pahoillaan, "eikä enää juo", tietenkään, mutta uskon, että vaikka se olisi vuoden juomatta, niin en voisi luottaa koskaan.. katsotaan nyt taas päivä kerrallaan, ja yritän aidosti nauttia niistä selvistä päivistä ja ajoista. Vietetään nyt taas hetki sitä normaalia elämää ja arkea, kunnes kuningas A astuu jälleen taloon, ja sitten mietitään ja mietitään taas. Ihanaa ja valoisaa uutta vuotta Sinulle ja kaikille muillekkin samojen taisteluiden sankareille, eli meille läheisille ja voimia tietysti taisteluihin, myös niille juoville!
kevät tulee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kevät tulee » 23.2.2020 20:01:24

Heipä hei kaikille! Kirjoittelen taas kuulumisia meiltä omaksi terapiakseni.. tällä hetkellä tänne kuuluu hyvää. Mies sai kun saikin maksusitoumuksen Minnesota-hoitoon ja on nyt viikon siellä ollut. Tänään kävimme siellä häntä tapaamassa, ja varsin hyväntuuliselta vaikutti. Nyt jännitän tulevaa läheisviikonloppua.. olen huono olemaan "esillä", ja osaanko siellä sitten sanoa ne oikeat asiat, mitä olen monesti miettinyt tollaisessa tilanteessa sanovani. No, ehkä ne sanat sitten löytyy.. epäilyshän toki elää aina vaan, että onko tästäkään nyt sitten miehelle apua, mutta ei tästä nyt ainakaan haittaa ole <3 Ja tiedättekö, viikko ollut aika mahtava, kun ei ole tarvinnut pelätä, että juoko meillä joku. Toivon, että mies saa tästä hyvät työkalut omaan taisteluunsa ja minäkin sitten yritän elää tässä päivässä, tulevaa murehtimatta, kun kotiin palaa. Ja onhan sitä ikäväkin, juuri tuota omaa ihanaa itseään, mikä se sitten on ilman päihteitä ja stressejä. Valoisaa tulevaa kevättä teille kaikille, kyllähän se kevät sieltä tulee!
kevät tulee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kevät tulee » 6.4.2020 21:22:09

Hei kaikille! Kirjoittelen välillä kuulumisia meiltä. Minnesota-jakso meni ja raittiista päivistä olemme saaneet nauttia myös kotiinpaluun jälkeen. Päivät ovat olleet hyvin erilaisia mielialojen suhteen, mutta pääasiassa positiivisin mielin on mieskin ollut. Nyt vaan tämä vallitseva korona-tilanne hiukan hankaloittaa jatkohoitoa ja ryhmien järjestelyjä. Tänään oli huonompi päivä, aika lähellä kuivahumalaa, ja huomasin myös itsessäni niiden vanhojen reaktioiden palaavan. Ehdottelin miehelle, että soittaisi hoitolaitokselle, kun sinne nyt ei voi mielellään paikanpäällekkään mennä, mutta itse ei kokenut sitä tarpeelliseksi. Kerroin kyllä, että kaikki muistuttaa nyt juovaa aikaa, paitsi ettei juo ja minusta vaaran merkit on ilmassa. Huomasin, että ei sanomisilleni juuri reagoinut, ei itse nähnyt käytöstään ja selvää ahdistustaan. ymmärrän kyllä että tämä aaltoilu kuuluu prosessiin, omat möröt vaan heräsi henkiin, ja huomasin jälleen vahtivani ja tarkkailevani miestä. Ei auta painostaakkaan, ja hyvin voi olla huomenna taas mieli parempi, mutta nyt huomaan miettiväni lähinnä, että mitä jos.. Joka tapauksessa päivä kerrallan mennään, tämä oli huonompi päivä ja huomisesta emme tiedä. Karistelen nyt nämä omat ajatukset etäälle, hengitän ja luotan siihen että kaikella on tarkoituksensa. Kiitän näistä raittiista päivistä ja muistuttelen taas itselleni, että taistelu ei ole minun! Huomaatteko, kevät tulee! Voimaa ja terveyttä teille jokaiselle!
kevät tulee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sarasota » 12.5.2020 20:50:36

Hei, miten teillä nyt menee, onko kevät tullut? :D
Sarasota

ViestiKirjoittaja kevät tulee » 14.5.2020 16:15:53

Hei Sarasota! Meille kuuluu hyvää! Mies ollut raittiina hoidon jälkeen, irtautui ADHD-lääkityksestä tuon jakson aikana ja siitäkin huolimatta ollut varsin tasapainoinen. Todennäköisesti kaikki ADHD-oireilu johtui siis vuosikausien päihteidenkäytöstä, ei niinkään irrallisesti häiriöstä. Pääasiassa mies ollut positiivisin mielin, käynyt jatkohoito-ryhmissä ja opettelee nyt raitista elämää ja minä taas opettelen irti omasta läheisriippuvuudestani, tai ainakin irti sen kaltaisesta käytöksestä. En voi sanoa, etteikö edelleen pelko ja ahdistus ajoittain nostaisi päätään, mutta tosiaan yritän nyt nauttia tästä, koskaanhan ei voi tietää mitä huomenna tapahtuu, mutta siihenkään en voi minä vaikuttaa. Alussahan tässä ollaan, enkä ehkä ikinä opi luottamaan 100%, mutta eikai minun tarvitsekaan. Vain tänään pyrin siihen. Tärkeintä tässä hetkessä on se, että mies todella tietää, ettei voi juoda lainkaan..ja jos taas juo, se on hyvinkin tietoinen valinta silloin. 15 vuotta meillä yhteiseloa nyt takana, ja ensimmäistä kertaa näin pitkä jakso (reilu 3 kk) täysin päihteettä, onhan se saavutus ja varsin mukavaa :) Meillä myös siis amfetamiini ollut aina läsnä, jokunen vuosi sitten sai lopetettua sen itse kokonaan, oli pari vuotta käyttämättä, mutta joi kuitenkin tuuri-juoppomaisesti koko sen ajan, ja lopulta palasi myös käyttämään. Katsotaan nyt päivä kerrallaan, ja toivotaan että raittiit päivät jatkuvat pitkälle. Valoisaa tulevaa kesää teille kaikille.
kevät tulee
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Kotikanava