Täällä minä, tämän ketjun aloittaja, taas kirjoittelen
Elämä jatkuu. Osittain erilaisena, osittain samanlaisena. Mies on selvästi vähentänyt baareissa käymistä. Kävimme niissä siis yhdessä. Alkoholinkäyttöön se ei ole vaikuttanut. Sitä otetaan sitten kotona. Kotona ei ole tullut samalla tavalla riitaa. Muutama kerta toki on alkanut ilkeät kommentit lentämään. Ja niissä onkin sitten päästy ihan uudelle tasolle. Nyt olen h... a, verrattuna exiin olen jollain tavalla vääränlainen, hyvin paljon henkilökohtaisempiin ja arempiin paikkoihin isketään. Ja niistä en nyt sitten niin vaan pääsekään yli vaan kommentit pyörivät mielessä välillä ihan koko ajan ja lyttäävät minua pohjamutiin. Ja olen niistä sanonut.
Nyt pitkästä aikaa tapasin ystävän ja lähdimme ulos. Mies ilmestyi paikalle. Haukkumispuheluiden jälkeen. Jälleen rakasti, vihaa, rakastaa, inhoaa, rakastaa, ei halua minua jne. Ja iskee muita naisia suoraan silmieni edessä. Niin humalassa, ettei menesty kylläkään yrityksissään. Ja tekee sen täysin loukatakseen minua. Ihan kaikkiaan kamala ilta.
Olen sen jälkeen miettinyt, pitäisikö tässä todella alkaa suojelemaan itseään ja lopettaa suhde. Samalla tiedän, ettei minusta siihen ole. Ainakaan vielä. Mutta ehkä nyt alkoi prosessi, joka kehittyy ja kasvaa ajatuksissa ja kypsyttää minua siihen päätökseen. Katastrofi-illan jälkeen ei tietenkään muista mitään. Ei keskustele asiasta. Pyytää kyllä anteeksi ja kertoo rakastavansa. Kerroin, että nyt ei mene tällä ohi. Nyt on niin isoja loukkauksia, että aika näyttää saadaanko tilanne korjattua ja pääsenkö niistä yli. Tuntuu, että toisaalta tajuaa. Toisaalta tuntuu, että odottaa vaan minun taas ajan kanssa unohtavan ja elämä jatkuu.
Kun yritän miettiä tätä mieheni näkökulmasta, tulee itselleni ajatus, että jos en muistaisi mitään tehneeni niin en osaisi sitä myöskään samalla tavalla katua ja miettiä sen vaikutuksia. Koska tapahtuneet vain kerrotaan minulle eikä minulla ole mitään varsinaista tunnesidettä, muuta kuin yleinen tieto niiden loukkaavuudesta, niin eihän minulla varmaan olisi niin voimakasta tunnetta häpeästä tai asian vakavuudesta. Luulisin ajattelevani hänen tilassaan, että voi kurja kun tuli taas toilailtua. Ja olenpa nyt hiljaa ja nätisti niin puoliso rauhoittuu ja unohtaa.
Tähän olis kiva kuulla kommentteja. Miten tuollaisen tilanteen kokee alkoholisti itse?
Toinen asia, jota olen googlaillut on henkinen väkivalta parisuhteessa. Mielestäni mieheni kohdistaa sellaista minuun. Humalassa ollessaan toisissa asioissa. Ja selvinpäin rajoittaa vahvasti menemisiäni. Lähinnä ystävieni tapaamista. Mutta joka paikassa tuntuu henkisen väkivallan määritelmän ehtona olla se, että olen alistunut ja pelkään. Mitä mielipiteitä ja kokemuksia teillä on tähän? Mikä on henkistä väkivaltaa? Miksi apua tarjoavat tahot määrittelevät avun tarpeen kriteereiksi täydellisen alistumisen ja pelon? Vai onko se aina varma seuraus henkisestä väkivallasta? Enkö vain ole niin pitkällä? Vai enkö koe henkistä väkivaltaa, jos en alistu siihen vaikka sitä minuun mielestäni kohdistetaan? Tiedän, että henkistä väkivaltaa on huomattavasti rajumpaakin kuin mitä olen kokenut. Eikö tätä siis vielä sellaiseksi luokitella?