Olet täällä

Alkoholistin kanssa eläminen

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Alkoholistin kanssa eläminen

ViestiKirjoittaja Pettynyt olen » 30.7.2019 13:25:26

Hei!
Olen kai aika loppu henkisesti.
vaimon kanssa ollaan oltu noin 10 vuotta yhdessä, mutta välejämme piinaa alkoholi.

Itse lopetin juomisen kokonaan 3 vuotta sitten. Siitä syystä että vaimolla ei tekisi mieli jos itse otan vaikka 2 sauna olutta.
se, että mikä on se ongelma, on että hän ei voi ottaa edes sitä yhtä, koska siitä alkaa nykypäivänä viikon putki.
joitain vuosia sitten ne olivat 1 tai 2 päivää vain.
välillä meillä menee ihan hyvinkin, jopa kuukausia. Ne ovat raittiita ja onnellisia aikoja.
kunnes taas lupauksista huolimatta ratkeaa, ei muka muista ottaa päivittäin antabusta.

Miksi en eroa?
No en tiedä itsekään. Sydän pamppailee jopa töissä ollessakin ja mietin onko vaimolla kaikki hyvin.
tiedän että kunhan hän selviää, hän katuu että on taas ryypännyt koko viikon. Tuen häntä ja sanon että kyllä sinä vielä eroon siitä pääset. Toisaalta hän haluaakin mutta joskis vain tulee olo että pakko saada.
entäs jos eroan ja hän löytää miehen jonka avulla hän raitistuu, ja minä jään aivan yksin koko loppu elämäkseni. Muut miehet hänen seurastaan ainakin kiinnostuu.
en enää tiedä mitä pitäisi tehdä.
Pettynyt olen

Re: Alkoholistin kanssa eläminen

ViestiKirjoittaja Carola » 30.7.2019 16:13:28

Tervehdys " Pettynyt olen"

Tilanne kuullostaa tosi tylsältä. Vaimosi tekee aivan samalla tavalla kun henkilöt joilla on päihteet etusijalla, lupaa ja vannoo tekevänsä muutosta jne. Hän on kuitenkin itse vastuussa omasta elämästään kukaan muu ei voi tehdä hänen puolestaan muutosta.
Hyvä juttu kuitenkin kun itse olet pystynyt saamaan kontrollia omasta viinankäytöstä. Olisi voitto myös vaimollesi kun hän saisi itseään ajattelemaan toisia vaihtoehtoja, ja tekemisiä. Todellisuus on että alkoholi vie hautaan turhan moni.
Voimia ja jaksamista teille molemmille.Uusi päivä , uudet mahdollisuudet! :)
Askel kerrallaan
Carola
KokeNet vertaiskeskustelija

Re: Alkoholistin kanssa eläminen

ViestiKirjoittaja Avovaimo » 31.7.2019 19:42:19

Hei

Ystäväni kanssa puhuttiin kerran siitä, miten hänen miehensä väsähtää kun yrittää auttaa, helpottaa ja parantaa kun ystäväni on syvästi masentunut. Tulimme tulokseen, että ystäväni toivoisi miehensä olevan läsnä ja elävän hänen rinnallaan. Mutta hänkin kärsii kun toinen yrittää kaikkensa ja masennuksen ollessa niin syvää ei mikään auta. Mies ei ole vastuussa hänen masennuksestaan eikä voi sitä parantaa. Voi vain olla kumppanina elämässä mukana. Ja se on paljon se.

Tämä tuli mieleen kun luin tekstisi. Olisiko tämän tyyppisestä ajattelusta apua sinulle, ettet polttaisi itseäsi loppuun. Näitä kirjoituksia jos luet, niin sama asia toistuu. Vaikka mitä teet niin vain alkoholisti itse voi tehdä omalle voi voinnilleen jotain. Läheiset, jotka kovasti yrittävät auttaa ja huolehtivat tuntuvat kärsivän enemmän kuin alkoholisti itse.

Eli jos olet rakastava kumppani ja ihana aviomies. Elät rinnalla mutta et voi vaimoasi parantaa. Tiedän. Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta joskus pienikin oivallus ja ajatuksen muutos voi vaikuttaa jaksamiseen paljonkin. Hyvä, että kirjoitit. Täällä tuntuu olevan ihania, kovia kokeneita ihmisiä, jotka osaavat sinulle tukea antaa.

Itse olen vasta urani alkuvaiheessa tämän asian suhteen

Lääkärille juttelukaan ei varmaan olisi huono idea.
Avovaimo

Paluu Kotikanava