Rohkenen vihdoin kirjoittamaan oman tarinan läheisteni alkoholiongelmista lyhyesti. Voimat on täysin loppu kun olen joutunut vierestä seuraamaan.
Äitini joi paljon niin kauan kun muistan. Olen hänestä huolehtinut jo nuorena tyttönä. Ei mikään puhe/neuvo auttanut. Hänen mielestä kaikki muutkin joi, niin miksei hän. 12 vuotta sitten äiti oli lähellä kuolemaa, jonka jälkeen parin vuoden taistelun jälkeen sain hänet hoitokotiin. Nyt hän on 10 vuotta ollut täysin raittiina. 12 vuotta sitten huomasin veljeni alkoholiongelman pahentuneen, olin siitäkin jo muutaman vuoden aiemmin kantanut huolta. Nyt veljeni on juonut terveytensä ja lääkäri sanonut, että jos jatkaa, niin henki ei säily. Emme ole veljeni kanssa viimeiseen 10 vuoteen ollut juurikaan tekemisissä. Minun voimat ei ole riittänyt seurata hänen itsetuhoista elämää. Eilen juttelin puhelimessa ja hän oli juuri päässyt sairaalasta. Hänen tulevaisuuden suunnitelmat tuntui olevan sen kaltaiset, että pahoin pelkään, että se korkki ei pysy kiinni. Tämän kaiken lisäksi kannan huolta isäni ja hänen vaimonsa alkoholin käytöstä. Tiedän, että sitä kuluu enemmän kuin lääkäri määrää. He ovat vanhoja ihmisiä ja tuntuu että elämä pyörii viinin lipittelyn merkeissä aika pitkälti. He asuvat kaukana, mutta tiedän että tämän isän vaimon tyttäret ovat tekemisissä heidän kanssa. Siksi olen siitä ongelmasta voinut ottaa etäisyyttä ja toivon, että muutkin ovat heidän ongelman huomanneet ja välittävät siitä.
Oma elämä on sellaisessa vaiheessa, ettei olisi minkäänlaisia resursseja holhota muita ihmisiä. Olen pitkään ollut työtön/opiskelija. Vihdoin olen löytänyt ihanan työpaikan, jossa olen koeajalla. Eilisen puhelinkeskustelun seurauksena valvoin viime yön ja tämän päivän työnteosta ei tullut mitään, lähdin kesken päivän kotiin keräämään voimia. Minun voimat ei kaikkeen riitä ja olen aina laittanut läheisteni tarpeet omien edelle. Siihen läheiseni on tottuneet ja sehän olisi katastrofi heille, jos niin ei tapahtuisi taas.
Uhraanko oman elämäni ja työpaikkani vai onko muita mahdollisuuksia?