Olet täällä

Toimiiko tauko alkoholistin kanssa?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Toimiiko tauko alkoholistin kanssa?

ViestiKirjoittaja tauottaja » 3.9.2019 23:12:39

Paskamyrsky. Paras sana kuvaamaan tilannetta. Kesän ajan avopuolison juominen lisääntynyt, ihmissuhteet kärsinyt ja minulle valehdellaan joka päivä enemmän ja enemmän. Ongelmaa alkoholin kanssa on ollut jo useamman vuoden. Olen tiedostanut, että puolisoni alkoholinkäyttö ei ole normaalia jo vuosia sitten. Siitä on tultu pitkä matka siihen, että keväällä myönsin itselleni, että olen alkoholistin puoliso.

Nyt tilanne räjähti käsiin. Puolisolla pahempi ryyppyputki päällä, rahat on loppu ja riita syntyy kun kukaan ei anna rahaa. Katkaisusta ei voida keskustella muulloin kuin aamun pikkutunneilla toisen ollessa laskuhumalassa. Joka välissä minua haukutaan, syytetään, minulle nauretaan ja pahimmassa tapauksessa uhkaillaan väkivallalla.

Oma pää huutaa väsymystä, epätoivoa, surua ja vihaa. Valheita tulee lisää ja lopulta ei pysty uskomaan mitään mitä toinen sanoo. Kaikkea pitää epäillä ja väsymys, stressi ja ahdistus kasvaa. Vihaan itseäni, että olen vielä tässä suhteessa. Vihaan itseäni, kun edes harkitsen lähteväni. Rakastan puolisoani, en sitä alkoholin muokkaamaa versiota, vaan sitä ihmistä, joka hän oikeasti on. Ihmistä, jota rakastan ei ole hetkeen näkynyt kuin vilaukselta. Ongelmat ja murheet kasaantuu ja lopulta kamelin selkä napsahtaa uuteen valheeseen. Nyt olen loppu.

Nyt puolisoni on vanhempiensa luona. Ilmoitin, että tarvitsen pienen hengähdystauon. Haluaisin siivota kodin, tehdä töitä ja järjestää aikaa itselleni ilman, että pitää murehtia ja epäillä jatkuvasti. Kerätä voimia. Miettiä kauanko voin vielä elää alkoholin määräämää elämää. Koska uskallan luovuttaa.

Tämä tauko tuntui ensin hyvältä ajatukselta. Kunnes tajusin, että potkin juuri alkoholisti puolisoni pois kotoa. Millainen hirviö olenkaan. Mietin miksi en itse lähtenyt kaverin sohvalle. Lopulta tajusin, puolisoni ei ole kykeneväinen hoitamaan lemmikkejä. Miten voisin omat lemmikkini jättää alkoholistin vastuulle. Lemmikkejä ei aina voi ottaa kaverin sohvalle mukaan. Nyt vaan toivon, että kun olemme valmiita puolisoni kanssa keskustelemaan, oikeasti keskustelemaan kaikki asiat halki ja tekemään päätöksen tulevasta hän ei kantaisi kaunaa siitä, että halusin tauon. Tai, että minä sain jäädä kotiin.

Haluaisinkin kuulla, miten tauko on auttanut vaikuttanut alkoholistiin. Onko tauko edesauttanut toipumista vai onko putki vaan pahentunut.
tauottaja

Re: Toimiiko tauko alkoholistin kanssa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 4.9.2019 13:33:51

Hei. Minusta tuntuu, että ainoa milä auttaa, on ero. Ainakin mikäli alkoholisti ei hakeudu hoitoon ja ala pysyä heti raittiina. Oma elämäni on ollut ihan hirveää ja terveys nyt romuna, kun olen suostunut yli 15v pelleilyyn. Uskonut lupauksia ja toivonut tilanteen paranevan. Meillä juoppo ei käsitä tai ole käsittävinään, että juominen on raskasta läheisille. Ei edes nyt, vaikka asiaa on vatvottu noin kauan. Nyt menossa antabus, mutta miea katsoo asiakseen rähistä ja purkaa kiukkuaan kaikkiin, ketkä lähelle sattuu. Suoraan sanottina vihaan koko ihmistä ja hän on nyt jopa pirullisempi kuin juodessa.
En taida jaksaa enää. Eikä mitään ole jäljelläkään, siis positiivisia tunteita. Ne on kyllä niin kuolleet kaikista tempuista.
Oikeastaan toivon, että lopettaisi lääkkeen ja alkaisi juomaan, niin olisi helpompi katkaista välit täysin.. mikä minusta on tässä tullut? En tunnista enää itseäni, olen vihan täyttämä katkera ämmä. Nuorena olin toivoa ja iloa täynnä. Miksi ihmeessä tämän itselleni annoin tapahtua.
Vieras

ViestiKirjoittaja vieras12 » 5.9.2019 12:35:43

Meillä ei ainakaan tauko auttanut pidemmän päälle. Silloin yritti todistella että voi olla selvinpäin ja uusi elämä alkaa sitten kun otin takaisin niin kuukausi ja juominen jatkui niinkui ennen. Halu lopettaa pitää lähteä itsestä ei jonkun vuoksi..
Valitettavasti paras ratkaisu on ero ja lopullinen sellainen.
vieras12

ViestiKirjoittaja Vieras » 6.9.2019 09:35:01

Muuten lisäisin vielä, että miehesi tässä se "hirviö" on ennemmin kuin sinä. Toisaalta alkoholismi on salakavalasti kehittyvä sairaus, eikä ihminen siinä oikein jaksa läheisiään ottaa huomioon, vaikkei paha olisikaan. Jos hän ei itse tilannettaan myönnä tai hoitoa halua, edessäsi lienee samankaltainen tie kuin meillä muillakin vaimoilla. Keskustellakaan ei voi, jos toinen ei sitä halua. Monesta se ajatus, että jotenkin puhumalla saisi sen puolison huomaamaan aiheuttamansa kärsimyksen, on varsin sitkeässä. Meillä samat keskustelut käytiin kerta toisensa perään, oli lupauksia vähentämisestä, lopettamisesta, kaikenmoisesta mun kohtelun parantamisesta, mutteivat ne mihinkään johtaneet. Jos kertapuhe ei osu ja uppoa, ei sitä omaa näkemystään saa ymmärretyksi, vaikka sitä jauhaa minin tavoin vaikka nyt 15v, kuten itse tein. Semmonta keinoa ei ole.
Musta joku ex-alkoholisti itse sanoi raitituttuaan, että jos muutos ei taphdu heti, se ei tapahdu ollenkaan.

Nyt kun mietin, niin rakkauteenhan kuuluu toisen kunnioittaminen ja arvostaminen. Ajatus, että sillä rakkaalla olisi hyvä olla. Näissä juopposuhteissa vaan se puoliso pystyy alkuun tähän, kunnes itse alkaa sairastua ja ahdistua ja huutaa, itkeä, uhkailla erolla jne. Se juova ihminen ei juovana aikanaan pysty tasaveroiseen ja vastavuoroiseen suhteeseen missään vaiheessa, eikä hänestä ole tukea, jos tulee vaikeuksia, sairastelua, lapsia. Juomassa se on silloinkin, että ei se hänelle annettu hyvä missään korkoa kasva ja ole odottamassa sitä, kun itse tarvitsisi tukea ja apua.

Voi kun jaksaisit etsiä apua itsellesi ja jonkinlaisen kipinän pitää huolta itsestäsi ja jotenkin viedä omaa elämääsi siihen suuntaan, mitkä toiveesi on. Liian moni meistä ajautuu elämään vähän sen juopon kautta, oma elämä jää, eikä jaksakaan. Juovan tekemiset ja.mielentila on kuin säätila, joka vaikuttaa päivän touhuihin ja valintoihin.
Vieras

ViestiKirjoittaja tauottaja » 15.9.2019 16:18:54

Huh. Reilun viikon aikana on tapahtunut kaikkea, paskamyrsky oman pään sisällä ajoittain helpottunut ja ajoittain olen ollut pakkaamassa tavaroitani ja lemmikkejä ja miettinyt minne seuraavaksi.

Sota sentään loppui. Taukoi sai sen loppumaan, vaikka puoliso itsekkäästi päätti olla kuuntelematta toiveitani muutaman päivän tauosta ja viihtyi lopulta vanhemmillaan yhden yön ajan. Vitutus toisen kotiinpaluusta oli järkyttävä, en ole ikinä ennen ollut niin vihainen nähdessäni puolisoni.

Asioista puhuttiin, samat vanhat jutut käytiin läpi, samat vanhat lupaukset tuli kuultua ja uusia valheita. Päätin, että keskityn nyt hetken aikaa itseeni. Antaa toisen tehdä mitä haluaa. Minä keskityn nyt omaan tulevaisuuteeni. Tämä toimi hetken ja kotona oli rauhallista, kunnes tuli uusi mutka matkaan ja uusi riita.

Olen kuitenkin tyytyväinen tähän riitaan. Puolisoni oikeasti avautui ensimmäistä kertaa neljään vuoteen ja kertoi, että lääkitsee stressiä ja ahdistusta alkoholilla. Ei tietenkään uskonut kun kerroin alkoholin vain pahentavan tilannetta omassa päässä, kotona ja töissä. Ei suostunut kuuntelemaan kun yritin ehdottaa, että keksitään jotain terveellisempiä tapoja hallita stressiä.

Tänään kuitenkin tapahtui ihme, puolisoni ystävä ilmestyi täysin varoittamatta oven taakse. Toipuva alkoholisti päätti tulla apuun. He puhuivat pitkään ja puolisoni jäi sulattelemaan asioita. Itsestäni huomasin, että kuinka perseellään omat tunteeni ja ajatukseni ovat. Tiedän, että puolisoni ystävä voi oikeasti auttaa. Paremmin kuin minä. Ja silti minua vitutti tämä ilmaantuminen oven taakse ilman mitään varoitusta. Koin, että minun läsnäolo ei edesauta tilannetta, menin lemmikkien kanssa toiseen huoneeseen. Päässä vaan pyöri, että millainen paskamyrsky nyt syntyy. Huomenna on pitkä päivä, saankohan ollenkaan nukuttua ensi yönä. Katkeruus siitä, että minua ei ole kuunneltu vaikka olen kuinka yrittänyt puhua. Käyttänyt samoja sanoja jopa samoja lauseita.

En enää odota tai toivo liikoja. Mutta tieto, että puolisoni menee huomenna lääkäriin omasta tahdosta ystävänsä kanssa on kuitenkin helpottava. Ehkä hän vihdoin ymmärtää, että tuhoaa oman elämänsä ja muiden elämän alkoholin kanssa. Hänet on aikaisemmin passitettu lääkärille, mutta hän ei ole ikinä omasta tahdostaan mennyt. Nyt hän jopa otti antabuksen puheeksi. Toivon vaan, että tästä alkaisi muutos.

Olen itse käynyt puhumassa lääkärille viimeisen vuoden ajan stressistä ja ahdistusksesta. En ole kuitenkaan avannut puolisoni alkoholinkäyttöä kauheasti. Häpeä on liian suuri. Ja pelko siitä, että lääkärini sanoo sen mitä itse ajattelen usein, suosittelee minulle eroa. En kuitenkaan enää valehtele itselleni. Minulle avautuu ensi vuonna mahdollisuus muuttaa toiselle paikkakunnalle. Olen monta unetonta yötä miettinyt, että lähdenkö vai en.

En tiedä onko minusta tällä hetkellä eroamaan. Olen tottunut tähän elämään, niin kauhealta kuin se kuulostaakin. Minusta tuntuu, että ero, uuden asunnon etsiminen, työt ja oma elämä vievät enemmän voimia kuin jääminen. Toivon, että tämä päivä aloittaa uuden luvun meidän elämässä. Tai siis haluaisin uskaltaa toivoa. Ainakin puolisoni uskoo muutokseen. Kai sekin on jo jotain.
tauottaja

ViestiKirjoittaja Murri » 10.11.2019 09:57:02

Toivotaan että kaikki menee hyvin ja että puolisollasi on motivaatiota raitistua. Se näyttää olevan hyvin vaikeaa. Olin itse samassa tilanteessa kanssasi, mutta nyt olen eronnut puolisoni lukuisten raitistumisyritysten jälkeen. Näinhän ei välttämättä käy teille, mutta jos käy, tiedät kyllä milloin on oikea aika lähteä. Silloin löydät siihen kyllä voimaa.
Murri

ViestiKirjoittaja Sarasota » 19.11.2019 09:42:08

Minun täytyy sanoa, etten ymmärrä mikseivät useammat kokeile erillään asumista ennen kuin oikeasti eroavat. Monet pariskunnat asuvat erillään, jopa naimisissa olevat. Alkkisten puolisoille suosittelen lämpimästi! Toista voi tavata silloin kun hän on selvinpäin. On oma rauhallinen koti.
Varsinkin jos on lapsia, erillään asumisen pitäisi olla "pakollista". Lapsia ei saa pakottaa katsomaan juopottelua ja riitelyä. Lapsi ei voi itse valita asuuko juopon kanssa.

Ota vaan tauottaja vastaan se uusi työ ja muuta. Eihän teidän ole pakko silti lopullisesti erota. Ei se tarkoita että menetät miehesi lopullisesti jos elät omaakin elämääsi ja teet asioita itsesi hyväksi.
Sarasota

ViestiKirjoittaja hajonnut » 8.12.2019 09:40:30

Meillä on tilanne sellainen, että olen naimisissa alkoholistin kanssa. Minulle asia paljastui häiden jälkeen ja tuli aikamoisena shokkina. Toki olin tiennyt mieheni juovan melko paljon, mutta vasta sen jälkeen tajusin, että se mitä tiesin oli vain jäävuoren huippu. Istuin kotona yksin illat, soittelin perään, odotin ja lopulta, kun hän tuli, hän oli ihan kaatokännissä. Minun opinnot kärsivät, en jaksanut mennä enää kouluun enkä jaksanut tehdä mitään muutakaan. Yritin itse olla säästeliäs, mutta mieheni vaan joi kaikki rahat. SIihen aikaan olin itse opintotuella, joten minun laina ja opintotuki menivät aika lailla ruokaan ja hän sitten joi omat rahat. Onni oli se, että asunto meillä oli ilmainen, koska hänen äitinsä omisti sen ja antoi meidän asua siinä ilmaiseksi.

Lopulta hain töitä muualta. Minulla ei ollut kavereita siellä paikkakunnalla ja muutenkin tunsin oloni hyvin yksinäiseksi. Joten kun sain töitä, etsin asunnon ja muutin 120 km päähän. EN kuitenkaan halunnut erota, koska tokihan minä miestäni kovasti rakastan, mutta en vaan enää jaksanut sitä touhua katsoa vierestä. Ensin ajattelin, että mieheni tajuaa nyt, että menettää minut oikeasti ja raitistuu sitä kautta ja sitten hänkin voi muuttaa luokseni ja voidaan aloittaa alusta.... Mutta eihän siinä niin käynyt... Hän joi joka viikonloppu. Hän joi myös viikolla. Jopa töissä hän joi ja sai kai sen takia potkutkin.

Ja aina se juominen oli minun syytä, koska minähän olin tehnyt sen valinnan, että muutan muualle ja hän juo sen takia, että minä en ole paikalla. No, vaikka tiedän, että asia ei ole näin, koska alkoholisti löytä syyn juoda, niin tottakai se toi minulle tosi kovaa ahdistusta ja aiheutti unettomia öitä. Jossain vaiheessa yritin antaa kaiken vapaa-aikani hänelle, mutta sekään ei riittänyt. Hän itse ehdotti muutamia kertoja, että tulisi minun luo viikonloppuna, mutta kun sanelin ehdot juomattomuudesta niin hän vain totesi, että haluat näköjään taas riidellä ja näin kaikki oli taas minun vika.

Nyt olemme asuneet 9 kk eri kaupungeissa, eri asunnoissa, vaikka olemme edelleen naimisissa. Tilanne ei oikeastaa ole muuttunut miksikään, mieheni on välillä käynyt katkolla ja taas ratkennut. Muutto ei siis meidän tilannetta parantanut sinällään, mutta seon auttanut itseäni selviytymään päivästä toiseen ja luonut uskoa siihen, että minä pärjään yksinkin. Toki välillä iskee ikävä, mutta sitten muistettuani asioiden tilanteen, niin olen tyytyväinen, että lähdin. Asioita pystyy myös näkemään enemmän ulkopuolisin silmin, jolloin voi ehkä tajuta myös sen, ettö parisuhde ei tuokaan onnea vaan ahdistusta. Olen itse miettinyt paljon avioeroa ja olen oikeastaan antanut itselleni nyt sellaisen takarajan, että mihin mennessä teen päätökseni. En usko mieheni raittiuteen, hän vaan on niin syvällä siellä, eikä itse edes halua ymmärtää. Pahinta ei kuitenkaan ole oikeastaan se itse juominen vaan se mitä kaikkea muuta se on tuonut mukanaan. Hän on menettänyt korttinsa, joutuu ehkä siitä syystä myös linnaan (suuret promillet ja useita kertoja) ja hän valehtelee minulle ihan mielinmäärin. Näin ollen en luota häneen enää yhtään, jonka vuoksi olen ajatellut todellakin sitä avioeroa.

Muutto voi siis parantaa sinun tulevaisuutta samoin kuin taukokin, kun saat omaa rauhaa ja aikaa ajatella asioita. Kannattaa myös joskus yrittää katsoa asiaa suhteen ulkopuolelta, koska monesti silloin sen tajuaa paremmin, jos itse on se jota suhteessa hyväksikäytetään ja kohdellaan arvottomasti.
Tsenmppiä elämään.
hajonnut
Miedosti panostava jäsen

Paluu Kotikanava