Olet täällä

Alkoholismi ja häpeä

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Alkoholismi ja häpeä

ViestiKirjoittaja Annika » 17.11.2019 19:50:23

Hei, pohdituttaa, miten pääsee eroon alkoholismin tuottamasta häpeästä. Suvussani on paljon alkoholismia ja myös omat vanhempani ja toinen sisaruksistani ovat alkoholisteja. Alkoholin tuottamien lukuisten pettymysten ja surujen vuoksi olen itse ottanyt etäisyyttä perheeseeni aikuisiällä. Olen kuitenkin satunnaisesti tekemisissä heihin silloin tällöin. Olen seurustellut vuoden ajan kumppanini kanssa ja kertonut hänelle myös perheenjäsenteni ongelmista. Koen suurta häpeää läheisteni juomisesta ja heidän kyvyttömyydestä hallita elämäänsä. Tästä syystä en ole halunnut esitellä perhettäni kumppanilleni. Mietin usein, mitä hän asiasta ajattelee. Aiheesta puhuminen on minulle myös hyvin ahdistavaa joten olen vältellyt sen puheeksi ottamista. Tuntuu todella kurjalta kun olemme hänen perheensä kanssa, ettei minulla ole tarjota samanlaista perhe-elämää. Tuntuu että se vaikuttaa suhteemme syvyyteen, kun hän ei tunne omaa perhettäni. Hävettää myös jos ystäväporukassa puhutaan perheistä ja itselläni tilanne on mikä on. Välttelen aiheesta puhumista ja vaihdan puheenaiheen nopeasti. Onko henkilöitä, jotka ovat painineet samanlaisen häpeän tunteen kanssa, mutta päässeet siitä yli? Olen käynyt vuoden ajan myös terapiassa ja puhunut siellä mm. tästä. Tuntuu ettei siitä kuitenkaan ole ollut suurta apua vielä häpeän tunteen käsittelyssä.
Annika

Re: Alkoholismi ja häpeä

ViestiKirjoittaja Carola » 19.11.2019 16:00:44

Hei Annika
Olen itse totenut vuosien varrella miten raastavaa häpeä on. Kuitenkin olen myös vähitellen saanut ajatukset omassa mielessä käännettyä häpeää vastaan, en minä ole tehnyt sitä mitä mieli väkisin haluaa hävetä. Ei ole helppoa.
Paljon voimia sinulle, ole armollinen itsellesi :)
Askel kerrallaan
Carola
KokeNet vertaiskeskustelija

Paluu Kotikanava