Olet täällä

Parisuhde, päihteet & mielenterveysongelmat

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Parisuhde, päihteet & mielenterveysongelmat

ViestiKirjoittaja sade » 26.12.2019 05:27:18

Hei kaikille,

Tulin tänne lukemaan muiden tarinoita ja koska porukka vaikuttaa mukavalta ja tarvin vertaistukea, voisin jakaa myös oman tilanteeni.

Olen kaksikymppisten puolivälissä oleva opiskelija ja seurustelen kolmikymppisiä lähenevän miehen kanssa. Molemmilla meistä on masennus. Puoli vuotta seurustelun aloittamisen jälkeen mies tunnusti minulle, että hänellä on alkoholismi sekä historia amfetamiinin käyttäjänä. Hän on päässyt amfetamiinista irti. Alkoholiongelman pimittäminen minulta tuntui ikävältä. Olinkin ihmetellyt mistä kaljalta haiseva hengitys johtuu. Itse käytän kannabista työ- ja opiskelustressieni hallintaan, tästä toki on lääkäri eri mieltä sen hyödyllisyydestä. Tuntuu etten saa stressiäni muulla keinolla kuriin, koska joudun tukikuukausien loppumisen vuoksi käymään viikonloputkin töissä.

Parisuhdettamme raastaa mieheni juominen ja riitelemme jatkuvasti myös juomisen suhteesta minun kannabiksen käyttööni. Hänen mielestä olen tekopyhä kritisoidessani hänen juomista.

Olen traumatisoitunut lapsuudenkotini vanhempien juomisesta, tulen siis riitaisesta avioeroperheestä jossa oli myös väkivaltaa. En ole koskaan pitänyt siitä millaisia ihmisistä tulee kännissä. Kannabista en ole kokenut vastaavasti uhkaavana. Ehdotin tänään, että voisin hänen vuoksensa lopettaa polttelun, jos se helpottaisi hänen juomisensa lopettamista. Tuntuu, ettei minun käytökselläni olisi silti kuitenkaan vaikutusta häneen. Hän usein sanoo ettei häntä haittaa poltteluni, mutta käyttää sitä kuitenkin aseena minua vastaan kun kommentoin hänen juomistaan.

Asumme erillämme ja hän juo yleensä
kotonaan yksin niin etten minä eikä kukaan sitä nää. Eilen minulle tuli häneltä yöllä itsetuhoisia itsemurhalla fantasioivia viestejä ja arvasin että hän oli kännissä. Itsemurhalla uhkailu ei ollut ensimmäinen kerta. Ehkä kymmenes tai viidestoista. Yritän aina olla tukena ja ohjata häntä avun piiriin sekä jutella, mutta hänen kuolemafantasiointi vaan toistuu eikä hän ota apua helposti vastaan. Pelkään oikeasti herääväni joskus siihen aamuun kun hän on vahingoittanut itseään.

Erosimme syksyllä jo kerran minun toimestani, mutta rakkaus ja kaipuu vei minut nopeasti takaisin. Tunteet ovat liian vahvat. Kaikki läheiseni sanovat että ovat minusta huolissaan ja minun pitäisi erota. Minä en haluaisi. Kun olemme yhdessä ja hän ei juo, meillä on ihanaa. En ole koskaan tavannut miestä kenen kanssa arvot ja ajatukset elämän haaveista menisi näin yksiin. Yksinäisyys ja ikävä myös pelottaa, vaikka tiedän että olen nuori eikä meillä ole edes lapsia joiden takia ero voisi olla vaikeampaa.

Hän on yhteenpaluumme jälkeen retkahtanut lukuisia kertoja vaikka vaatimus yhteenpaluulle oli että hän menisi kuntoutukseen. Hän nukkuu pommiin kuntoutustapaamisista ja on kaksi kertaa välttänyt meidän yhteisen pariterapian aloituksen. Ensin sanoi ettei halua tulla ja toisella kerralla jäin yksin vastaanotolle istumaan koska mies nukkui pommiin. Seuraava aika olisi tammikuussa.

Nyt tappelimme tekstiviestitse ja hän lupasi joulupyhien jälkeen menevänsä kuntoutukseen ja arvioimaan tilanteen uudestaan. Olen toiveikas mutta tuntuu että toivo varmaan menee roskiin taas parin viikon sisällä. Uusi vuosi on yleensä kostea suomalaisilla, joten se pelottaa jo valmiiksi.

Mies ajattelee pystyvänsä maagisesti saavuttamaan kohtuukäytön. Hän tivaa minulta ”Miksi haluat että muut ihmiset elää kuten sinä, miksi ajattelet että sinun tapa on ainut oikea? Miksi minun pitäisi olla absolutisti?” En ole absolutismia koskaan vaatinutkaan, mutta mielestäni hän on epärealistinen luullessaan että kohtuullisuus putoaisi taivaalta ja hän yhtäkkiä osaisi juoda kohtuudella. Hän ei halua selkeästi luopua viinasta kokonaan. En usko että hän kykenisi kohtuuteen. Enkä voi jatkaa näin, mutta myös ero tuntuu mahdottomalta..
Hänen juomisensa oli kuin sade. Välillä sen pystyi ennustamaan kuin sääennusteesta, välillä se saapui kuin pilvettömältä taivaalta.
sade
Miedosti panostava jäsen

Re: Parisuhde, päihteet & mielenterveysongelmat

ViestiKirjoittaja Carola » 28.12.2019 13:20:52

Hei sade, ja hyvää vuoden loppuaikaa <3
Ole ylpeä itsestäsi kun osaat olla vieressä ystäväsi kanssa mutta myös haastat asioita mitkä rasittaa teidän olemista yhdessä. Itse tein päätöksen erota kumppanistani, mutta silloin oli tilanne kaaos- viinaa&väkivaltaa.
Toivon sinun puolesta että kaverisi lähtisi vaikka keskustelemaan ja saisi jonkun alun tälle polulle ja mielenrauhaa sinulle.
Oikein hyvää ja toiveikasta uutta vuotta toivotan teille :)
Askel kerrallaan
Carola
KokeNet vertaiskeskustelija

ViestiKirjoittaja sade /ei kirjautunut » 29.12.2019 22:16:00

Kiitos viestistäsi <3 en tiedä paljon uskallan tänne vielä kirjoittaa koska kopsasin viestini miehelleni ja lähetin hänelle. Hän siis löytää helposti tämän ketjun jos vain haluaa tai hoksaa että tämä voisi olla jossain foorumilla.

Hänen reaktio viestiini oli tyrmäävä, hän sanoi vaan että ”miksi lähetit minulle tämän”.. :( Ajattelin itse että tässäpä olisi reflektointia omasta tilanteestani selkeällä kielellä.

Ollut muutenkin ihan kamala tämä joululoma. Olen ollut käymässä äidilläni ja täällä itkenyt melkein joka päivä meidän tilannettamme ja soitellut kriisipuhelimeen. Tuntuu ihan solmulta koko tilanne. Asiaa ei helpota luottamuspula - olen pelännyt pitkään että mieheni olisi uskoton ja hän on taas kyllästynyt jatkuvaan epäilyyni.

Palaan kotipaikkakunnalle huomenna.. jännittää jo valmiiksi mitä siitä ja oikeastaan koko ensi vuodesta tulee :|
sade /ei kirjautunut

ViestiKirjoittaja Carola » 5.1.2020 12:36:14

Hei sade, mitä teille kuuluu?
Luettuani mitä olit kirjoittanut, niin pidäthän huolta itsestäsi. Anna itsellesi aikaa ja armoa.
Oman elämän seppä ei aina ole helpointa, paljon tsemppiä toivotan.
Oikein Hyvää ja ihanaa Uutta Vuotta <3
Askel kerrallaan
Carola
KokeNet vertaiskeskustelija

ViestiKirjoittaja sade / ei kirjautunut » 11.1.2020 03:45:33

Hei.. valitettavasti menee todella huonosti. Mies jätti minut uudenvuoden aattona ja olen ihan rikki. Töitä on kamalasti, olen suurimman osan alkaneesta vuodesta ollut töissä.

Erotilanne oli kamala, olimme juuri menossa eräälle keikalle. Ahdistuin eräästä tekstarista jonka vahingossa näin mieheni puhelimesta. Siitä seurasi riita jonka päätteeksi hän lähti. Vielä keikkapaikalla
näimme, hän varmisti minulle haluavansa erota. Oli kylmäkiskonen ja epäempaattinen minua kohtaan. Lähdin murtuneena kaverin luo jossa itkeskelin ja soittelin Kriisipuhelimeen.

No ikäväviestejä on tullut jo ja hän sanoi
tänään katuneensa eroa. Ei nähnyt muuta mahdollisuutta tilanteessamme ja oli kuulemma kyllästynyt epäilyyni ja syyttelyyni. Itse koen etten ole saanut
häneltä tarpeeksi tukea luottamuksen korjaamiseen.

Tilanne on epätoivoinen ja molempiin sattuu. En näe enää hirveästi toivoa tässä. Tuntuu vaikealta päässä hänestä yli, niin paljon häntä rakastan. En varmaan ole koskaan rakastanut ketään näin. Olen yrittänyt saada keskustelua aikaiseksi ja tapaamista, mutta en ole onnistunut. Nyt
hän sanoi haluavansa nähdä. En tiedä mitä ajatella siitä. Tiedän että hän on tehnyt minua kohtaan henkistä välivaltaa mutta myös itse käyttäytynyt huonosti.
sade / ei kirjautunut

ViestiKirjoittaja sade / ei kirjautunut » 11.1.2020 03:49:06

Tarkoitus oli kirjoittaa vikaan lauseeseen että olen myös itse käyttäytynyt huonosti. Vaikeaa olla yhdessä, vaikeaa olla erossa :(
sade / ei kirjautunut

ViestiKirjoittaja Harhailija » 13.1.2020 19:09:40

No sen verran kommentoin, että kyllähän se alkoholisti voi kuvitella pystyvänsä kohtuukäyttöön mutta valmistaudu siihen, että jos sellaisen ihmisen kanssa haluat elää, se kohtuuyritys eli todellisuudessa jatkuva kännäys ja sen peittely-yritykset sekä valehtelu voi jatkua vaikka loppuelämän.
Harhailija
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Kotikanava