Kirjoittaja juhapetteri » 5.3.2020 10:52:03
Tervehdys;
Olen Juhapetteri. Sairastuin aikanaan vakavaan mielenterveyden häiriöön ja olin useamman vuoden sairauslomalla kunnes palasin monien vaiheiden jälkeen takaisin työelämään. Sairauteni aikana ja uutta uraa rakentaessani tutustuin omakohtaisesti suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään ruohonjuuritasolla. Työni kautta sote-uudistus ja nyt viriävä sotu-uudistus ovat tulleet minulle tutuiksi. Näistä lähtökohdistani pyrin aina tarkastelemaan asioita ja ilmiöitä useista vaihtoehtoisista tulokulmista.
Olen perehtynyt omaisena, läheisenä, ystävänä ja työni kautta monien heikossa asemassa olevien henkilöiden rinnallakulkijana mm. seuraaviin aiheipiireihin: Läheisriippuvuus, päihteet ja huumeet, korvaushoito, kuntouttava työtoiminta, sosiaaliturva, mielenterveyden häiriöt, yhdenvertaisuus, vammaisuus, omaishoito sekä sovittelutoiminta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä on siiloutunut, hajallaan ja sirpaleinen. Vaikeassa asemassa olevan ihmisen - yksilön - on vaikeaa lähteä etsimään apua itselleen. Tällä foorumilla pyrin asiantuntijaroolin ohittamalla ja kokemusasiantuntijuutta painottaen auttamaan monia eri tavoin jumissa olevia henkilöitä jäsentämään omaa tilannettaan ja rohkaisemaan heitä löytämään tarvitsemaansa apua ja tukea vaikeuksista selviämiseen.
Oma mottoni on: "Sisulla solmut aukeavat - umpisolmutkin!"