Vieraantunut kirjoitti:
Toinen vanhemmistani oli alkoholisti ja elin lapsuutta, jossa toinen aikuinen nähtiin hyvänä ja toinen pahana. On ollut järkkyä tajuta, kuinka se hyvä ei ollutkaan hyvä, vaikka vielä vanhana haluaa ylläpitää kuvitelmaa itselleen ja muille. Tänään elämässäni kummittelee tunneköyhyys ja merkityksettömyys.
Tämä ei enää niin liity ketjun aiheeseen, mutta minulla on vähän sama. Huomaan, että alan voida jotenkin huonosti ja ärryn, jos olen tekemisissä tämään "täydellisen" vanhempani kanssa. Omituinen fiilis kuunnella paasausta ja jeesustelua, mitä kukakin (julkkikset tai läheiset) on tehnyt.. siis asioita (laiminlyöntejä, huonoa kohtelua, alistamista) , joita hän on tehnyt elämänsä aikana itsekin. Niitä hänen tekemiään asioita ei vain ole olemassa. Yritän olla miettimättä liikoja, koska hänellä on jo ikää, eikä ole todennäköistä, että ajattelutapansa muuttuu tai tuo "sokeus" väistyy.
Hovaaminen ja huolehtimnen yhdistettyn raivoamiseen ja rankisemiseen voivat olla tapoja käyttää valtaa, sitoa toinen pikkuhiljaa itseensä tekemällä tämä avuttomaksi. Alkoholisti on siihen sopivaa materiaalia.. Omaa lapsuudenperhettäni kun mietin, huomaan, ettei lopulta kukaan oikein uskaltanut tehdä mitää kysymättä ensin tältä kaikkitietävältä, mikä taas johti haukkumiseen, että milloin kukakin on kuin kaksivuotias lapsi kyselyiässä ja ivaan: "miksi koko ajan kyselet kuinka tyhmä pitää olla ettei noin yksinkertaista asiaa osaa" . Eli tavallaan ensin itse pelolla muokkaa muita avuttomaksi ja epävarmoiksi, joka on uusi syy haukkua.
Eläessään jossain olosuhteissa, niille sokeutuu ja pitää normaaleina ja ehkä ymmärtää tilanteen kieroutuneisuuden vasta myöhemmin. Meillä on kaikilla taustamme, joka voi vaikuttaa alitajuisesti siihen, millaisen kumppanin valitsee, niin alkoholisoituvilla kuin heidän puolisoillaankin. Minullakin oli kaipuu toisen luo, mutten ollut oikein tottunut tasaveroiseen ja vastavuoroiseen tapaan olla ihmissuhteissa, ongelmainen alkoholisoituva ihminen oli jollain tavalla "helppo" valinta, koska eihän hän ole oikein läsnä vaikka olisi paikallakin, niin suhteeseessa on automaattisesti emotionaalinen etäisyys. Vaikka se on onttoa ja vajaata, se on tuttua.
Kirjoituksessasi oli ihan hyvä pointti vahvuudesta ja pärjäämisestä, mutta ilmaisisin sen itse vähän toisin.. Kyllähän ihmisen kannattaa miettiä, onko itsellä joku pakko pärjätä tai olla vahva.. ja ehkä epäluottamus, ettei uskaltaisikaan heittäytyä hetkeksi toisen kannateltavaksi tai luottaa, että joku muu hoitaa asiat ihan hyvin. Voihan parisuhteeseenkin valita siinäkin suhteessa itselleen sopivan; niin vastuuttoman, ettei tätä omaa kipupistettään voi, eikä tarvise hänen kanssaan sitä voi tutkiakaan, vaan saa (muka joutuu) pitää edelleen kaikki langat omissa käsissään.
Meridialle toivon ensivuodesta mukavaa muutosten vuotta! Eron jälkeen voi kääntyä elämässä ihan uusi sivu ja löytyä uusi suunta.