Olet täällä

Ero "tissuttelijasta" lapsiperheessä?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ero "tissuttelijasta" lapsiperheessä?

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2020 16:11:54

Meridia kirjoitti:Ei hätää, Vieras. Stressaantunut mieli näkee loukkauksia sielläkin, missä niitä ei ole. Pahoitteluni siitä.

Koitin jo ensimmäisten isojen ongelmien ilmetessä saada häneen puheyhteyden, jotta tilanne ei olisi luisunut tähän, mutta epäonnistuin. Olen koittanut lähestyä asioita monella tavalla, mutta mikään ei ole toiminut. En enää kertakaikkiaan keksi mitään muuta, kuin lähtemisen.

Hei vaan, niinhän siinä käy, tiedän omalta kohdaltani saman. Paloin pahasti loppuun ja silloin jotenkin poimii ympäristöstä ne ikävät asiat ja tulkitsee kaiken negatiivisen kautta.

Heitän pohdittavaksi pari asiaa näin ulkopuolelta; kirjoitit, että yritit ja epäonnistuit. Parisuhde on kumminkin kahden kauppa, eikä sitä oikein pysty yksin korjaamaan tai hoitamaan, jos toinen ei halua tai pysty siihen. Minusta sinä et ole epäonnistunut, koska tuo olisi ollut yksin mahdotonta.

Tuohon parinvalintaan liittyen, jos erosit aeimmasta suhteesta siksi, ettei se mies halunnut lapsia, voisiko olla niin, että tämän suhteen alussa kriteereinä painotit sitä, että hänkin mahdollisesti haluaa lapsia ja siksi ehkä olisit "ohittanut" merkit orastavasta alkoholiongelmasta? Mulle ainakin on käynyt niin, että johonkin asiaan parisuhteessa kompastuneena, olen keskittynyt siihen, että seuraavassa suhteessa ei ainakaan sitä hankaluutta olisi ja valinnut sitten tyypin, jossa on kosolti muita mun kanssa yhteensopimattomia piirteitä. Suo siellä, vetelä täällä. :D

Sulla on kuitenkin tuosta suhteesta toivottu lapsi ja kosolti karttunutta elämänkokemusta, joten eihän sekään hukaan mennyt. Elämä tuppaa olemaan välillä vähän mutkikasta, eikä mene aina suunnitelmien mukaan. Sitten joutuu vähän korjaamaan suuntaa. Elämä voi olla silti rikas ja onnellinen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Meridia » 16.12.2020 12:39:28

Kiitos vieras viestistä ja kiva kun tulit vielä juttelemaan mun kiukutteluista huolimatta :D tänään on valoisa päivä, mieskin on jo viikon ollut selvinpäin. Eli repsahdus olisi tiedossa vasta tuossa joulun jälkeen, saan hengähdystauon tässä ennen.

Olen huomannut, että olen jo useamman vuoden ottanut isomman vastuun myös tästä parisuhteesta. Jotenkin tunsin, että minun pitäisi yrittää tosi kovasti nyt kun viimein "sain kaiken", vaikka eihän se niin mene. Onneksi olen nyt havahtunut tähän, miten omituinen se ajatus oli.

On hyvin mahdollista että olen ohittanut miehen jo orastavat ongelmat parinvalintaa tehdessä. Meillä kun muuten natsasi kaikki niin hyvin yhteen, perhehaaveita myöten. Oli hirveää herätä todellisuuteen ja jonkin aikaa halusin sen olemassaolon kieltääkin.

Ja olet oikeassa, tässä on ollut paljon hyvääkin. Vaikka tämä ei nyt sitten se vuosisadan rakkaustarina ollutkaan, eikä sitä "happily ever afteria" yhdessä saadakaan, niin on tämä ollut ihan onnistunut lähes kymmenvuotinen :D
Meridia

ViestiKirjoittaja Yksi Vieraista » 18.1.2021 20:28:33

Mikä buugi, Meridia? Toivottavasti hiljaisuus viestii muutosten tuomasta toimelijaisuudesta. Hyviä viboja ja pärjäämispoweria lähettelen!
Yksi Vieraista

ViestiKirjoittaja Meridia » 1.2.2021 12:56:14

Hei vaan, elossa ollaan :D on ollut paljon tekemistä tässä viimeisen kuukauden aikana, niin en ole ehtinyt tilannetta päivittää.

Mies oli kuukauden juomatta. En siis ehtinyt sanoa aikeistani mitään, kun itse oma-alotteisesti totesi, että nyt pitäs varmaan laittaa korkki kiinni. No mikäs siinä, ajattelin. Katsotaan miten ukon käy.

Ja samalla tavallahan se meni kuin aiemminkin, tosin nyt raitis jakso oli pisin tähän mennessä. Perjantaina nimittäin lähti sitten kuitenkin taas käsistä, yhdelle lähti kaverin kanssa ja koko yön oli reissussa. Normaaliin tapaan. En jaksanut sanoa mitään, en ole lainkaan yllättynyt.

Mä olen niin kyllästynyt tähän murmelipäivään, että kun fyrkat on koossa vuokravakuutta varten niin nostelen kytkintä. Vielä en pääse lähtemään, kun puuttuu muutama satanen säästöistä (tuli yllättävä meno ja jouduin säästöjäni käyttämään), mutta ei enää kauaa. Olo tuntuu nyt jo hyvältä, kun huomaan pankkitilin saldon kasvavan ja vapauden häämöttävän.

"Mihin isi meni?" kysyi lapsi perjantaina, kun ei iskä tullutkaan kotiin. Sydäntä puristi, kun mietin mitä olisin vastannut. "Isi on moikkaamassa kaveria, kyllä se sieltä tulee". Purskahdin itkuun kun lapsi nukahti. Mulla nyt niin väliä ole, mutta eikö se sika tajua mitä se tuolle pienelle tekee. Tuolle pienelle, joka rakastaa isiä ja joka aina jaksaa uskoa.
Meridia

ViestiKirjoittaja Vieras taas » 1.2.2021 20:46:32

Kuulostaa hyvältä, nimittäin tuo päättäväisyytesi ja suuntasi. Sydäntäsärkeväähän se äiteelle on, kun pieni viaton mieli vilpittömästi isiä rakastaa, eikä isi omaa merkitystään ymmärrä. Äidin itku kertoo, että toisella teistä aikuisista on sydän paikallaan.

Tsemppiä jatkoon. Jonain päivänä vielä hymyssäsuin huokaiset helpotuksesta. Eikä siinä kaikki.
Vieras taas

ViestiKirjoittaja Meridia » 25.2.2021 11:01:42

Heipä hei vaan, tulenpa päivittelemään kuulumisia ja selkiyttämään omia ajatuksiani.

Pääoma lähtöä varten kasvaa hyvää tahtia. Olen onnistunut saamaan rahaa säästöön huomattavasti nopeammin kuin ajattelin. Mies on sekoillut entiseen (tai vielä pahempaan) malliin, mutta on nyt viimeisimmän episodin jälkeen kuulemma lopettanut juomisen kokonaan. Mitään apuahan hän ei ole vieläkään hakenut, eli tämä tahdonvoimaan perustuva raittius kestää maksimissaan joitakin viikkoja. Eikä sen enää väliä, en enää pysty jatkamaan suhdettamme muutenkaan. Minussa ei ole enää voimaa yrittää.

Lapsen huoltajuusasiat ovat nyt päälimmäisenä mielessä. En halua antaa häntä yökylään isän luokse, kun tiedän miehen sekoilun ja tiedän, ettei voi juoda "vain yhtä" vaikka niin ajatteleekin. On saattanut joskus juoda jo sillä välin, kun olen ollut poissa vaikka pari tuntiakin. Mitenköhän viralliset tahot suhtautuvat vaatimukseeni siitä, ettei mies saa lasta yöksi? Uskon todella lapsen olevan hänen luonaan vaarassa yöllä, jos mies alkaakin juoda. Kai se on viimekädessä käräjäoikeuteen mentävä?
Meridia

ViestiKirjoittaja Vieras234 » 3.3.2021 21:01:53

Hei kunnalta löytyy sovittelua, lasten edunvalvoja tms. Sieltä kannattaa ennakkoon kysyä apuja/vinkkiä asioiden hoitotapaan.
Vieras234

ViestiKirjoittaja Mari K. » 4.5.2021 13:11:59

Hei Meridia!

Olen täällä kotikanavalla lapsilähtöisen päihdetyön ammattilaisena mukana keskusteluissa nyt Vanhemmuuden teemaviikkojen ajan.

Luin tätä keskustelua ja perheenne tarinaa, kiitos kun olet jakanut sitä! Mitä sinulle ja perheellesi kuuluu nyt? Oletteko päätyneet eroon?

Voimia ja iloa elämääsi!

Terkuin, Mari
Mari K.
Lapsilähtöinen päihdetyö

ViestiKirjoittaja Meridia » 1.8.2021 09:48:41

Heipä hei, aika jatkaa päiväkirjaa.

Kevät on ollut täynnä ihania yllätyksiä. Vaihdoin työpaikkaa, jonka myötä olen pitänyt itsestäni parempaa huolta. Toimeentulo parani uuden työn myötä. Olen reissannut lapsen kanssa kesällä, uinut ja nauttinut helteistä. Kesä sai minuun uudenlaista energiaa, vaikka valitettavasti edelleen se sama mies nukkuu ja haisee sohvalla. Tilanne on edennyt siihen että on pe-su välin jossain muualla kuin kotona. En itseasiassa edes tiedä aina missä on, enkä jaksa kysellä. En tiedä paljonko juo, mutta kyllä se usein viikonlopun jälkeen mustelmilla on. Miehen kaverit välillä soittelevat minulle ja ihmettelevät miehen käytöstä. Kuuntelen, mutta en ota kantaa. Valot ei syty päähän vaikka kaveritkin jo juomiseen yrittävät puuttua.

Muuttorahasto on hieman vaiheessa, olen joutunut käyttämään alkuvuodesta rahaa yllättäviin terveysongelmiin jotka kävivätkin aika kalliiksi, mutta nyt tilanne on taas tasaantumassa. Kesälomat on kohta lusittu ja toivon että lokakuuhun mennessä osoite on jossain muualla.

Ei pelota enää. Olen hankkinut keskusteluapua ja uskon, että kaikki kyllä järjestyy. Seuraavan kerran tulen tänne kertomaan miten muutto etenee ;)
Meridia

ViestiKirjoittaja Meridia » 28.2.2022 15:50:16

Minä tein sen.

Muutin pois. Ja sulassa sovussa ollaan, toistaiseksi ainakin. Onneksi niin, turha on kaunaa kantaa. Kävin tosi lähellä loppuunpalamista ja silti syyllisyys lähdöstä jäytää sydämessä. Minä vein lapseni pois kotoaan, minä rikoin perheen, onko tuo mies niin juoppo kuitenkaan?

Ja samassa hetkessä vastaan itselleni; on se. Se joi silloin kun sitä itkien pyysin kotiin, se joi kun olisin tarvinnut tukea, se joi kotona ja se joi reissussa. Se sekoili kotona ja sekoili ulkona. Mikään tässä maailmassa ei sitä kai estä juomasta. Nytkin se päästi meidät menemään, luopui perheestään ennemmin kuin alkoholistaan.

Kyllä tämä tästä. Kevät lähestyy, linnut laulaa. Minä en musertunut tämän painon alle.
Meridia

ViestiKirjoittaja Ilpinen » 22.3.2022 09:34:47

Ihanaa Meridia! Olen niin onnellinen ja iloinen puolestasi!

Parhainta ja suurinta rohkeutta on pitää huolta itsestään, sillä silloin jaksaa olla tukena myös muille!
Ilpinen

ViestiKirjoittaja Hippsu » 26.9.2022 14:02:28

Heips! Luin kirjoituksiasi tänään <3 sain niistä voimaa, minulla hyvinkin samanlainen tilanne. Miten sovitte lapsen tapaamiset? Uskallatko luottaa yökylään?
Hippsu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Meridia » 8.7.2023 09:26:52

1,5 vuotta eron jälkeen.

Halusin tulla jatkamaan tarinaani, nyt kun erosta on jo yli 1,5 vuotta. Moni tarina täällä päättyy ilman loppuratkaisua, joten ajattelin
että ehkä tästä voisi olla jollekin vastaavassa tilanteessa elävälle apua.

En tunnista itseäni aiemmista kirjoituksistani. Olin niin hukassa, yksin ja luovuttanut, elin jonkun toisen elämää. Ero oli loppuviimein sotkuinen, kun ex-puolisoni ymmärsi sen lopullisuuden ja meni paniikkiin. En antanut periksi ja sain kyllä tuntea päätökseni "nahoissani", mutta nyt kaikki on hyvin. Vaikeakin tilanne helpottaa, vaikka ero tuntui siinä hetkessä maailmanlopulta ja kyseenalaistin itseni moneen kertaan. Käyn tällä hetkellä terapiassa avaamassa menneisyyden lukkoja, jotta ne eivät myöhemmin muodostu liian suureksi taakaksi. Elämä on onnellista ja tasapainoista.

Lapsenkin asiat on mallillaan. Isä on kaikesta huolimatta pystynyt isyyteen hyvin.

Lähteminen oli elämäni paras päätös. Tämä kesä on ollut kaunein moneen vuoteen.
Meridia

ViestiKirjoittaja Vieras » 9.7.2023 10:17:56

Kiva kun tulit kertomaan kuulumisiasi. Hienoa, että menee hyvin!

Lopulta ne lähtemisen esteet ovat omassa mielessä ja kun kun päätöksen saa tehtyä, käytännön asiat järjestyvät kyllä.

Oikein mukavaa kesää ja oman onnellisemman elämän jatkoa!
Vieras

ViestiKirjoittaja Hippsu » 20.7.2023 19:15:17

Meridia kirjoitti:1,5 vuotta eron jälkeen.

Halusin tulla jatkamaan tarinaani, nyt kun erosta on jo yli 1,5 vuotta. Moni tarina täällä päättyy ilman loppuratkaisua, joten ajattelin
että ehkä tästä voisi olla jollekin vastaavassa tilanteessa elävälle apua.

En tunnista itseäni aiemmista kirjoituksistani. Olin niin hukassa, yksin ja luovuttanut, elin jonkun toisen elämää. Ero oli loppuviimein sotkuinen, kun ex-puolisoni ymmärsi sen lopullisuuden ja meni paniikkiin. En antanut periksi ja sain kyllä tuntea päätökseni "nahoissani", mutta nyt kaikki on hyvin. Vaikeakin tilanne helpottaa, vaikka ero tuntui siinä hetkessä maailmanlopulta ja kyseenalaistin itseni moneen kertaan. Käyn tällä hetkellä terapiassa avaamassa menneisyyden lukkoja, jotta ne eivät myöhemmin muodostu liian suureksi taakaksi. Elämä on onnellista ja tasapainoista.

Lapsenkin asiat on mallillaan. Isä on kaikesta huolimatta pystynyt isyyteen hyvin.

Lähteminen oli elämäni paras päätös. Tämä kesä on ollut kaunein moneen vuoteen.

Ihana kuulla!
Sain itse kirjoituksestasi voimaa tehdä saman päätöksen ja voin myös sanoa samat asiat, eli olin aivan hukannut itseni, voimavarat loppu. Nyt kun erosta on kohta vuosi, niin en ole katunut päivääkään! Olen taas löytänyt elämänilon!
Hippsu
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava