Minä olen alkoholistin vaimo. Olemme olleet yhdessä monta vuosikymmentä ja elämä yhdessä on ollut mukavaa ja antoisaa monista vastoinkäymisistä ja sairauksista huolimatta. Mies on eläkkeellä, itse olen vielä työelämässä.
Viime vuodet on tuoneet avioliittoon kolmannen osapuolen, jonka kanssa elämisessä on minulla vaikeuksia. Mies "harrastaa" kaikkia typeriä alkoholistin temppuja, valehtelee menoistaan, ilmoittaa käyvänsä apteekissa ja käykin alkossa, piilottelee pullojaan mitä naurettavimpiin paikkoihin, ryyppää vain kotona vessassa, ilmoittaa ettei aio lopettaa juomistaan, uhittelee kuolemalla, suuttuu, jos minä pyydän itselleni ymmärrystä tai lohdutusta, ei puhu juomisestaan kenellekään muulle, ei suostu olemaan yhteydessä päihdehuoltoon, esittää muka selvää, vaikka kaikkihan sen kännitilan sopertelusta kuulevat.
Elämä onkin rajoittunut alkoholistin toiveiden mukaisesti, emme oikein tapaa ketään, emmekä yhdessä käy missään.
Olen itkenyt paljon näiden vuosien aika ja säälinyt itseäni ja häntä. Mutta nyt tuntuu ehkä ensimmäistä kertaa siltä, etten enää välitä, en puhu asiasta, enkä muutenkaan pyri keskustelemaan. Juokoon, jos se on hänelle se ainoa tärkeä asia. Hän ei kuitenkaan ole minulle väkivaltainen eikä ilkeä, joten ehkä minä vain voin tyytyä osaani. Tottakai olen ajatellut pois muuttoa, mutta en halua muuttaa pois ihanasta kodistamme, kun toinen asunto merkitsisi turhaa suurta rahanmenoa ja muuttaminen valtavaa vaivannäköä.
Onkohan mahdollista elää yhdessä, rauhallista ja turvallista ikäihmisten yhteiseloa, johon kuuluu myös vastenmielinen kolmas pyörä, se miehelle kaikkein tärkein asia?