Olet täällä

Läheisen alkoholin käyttä

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Läheisen alkoholin käyttä

ViestiKirjoittaja Pimpula58 » 3.9.2020 14:05:01

Sain linkin tänne ja haluaisinkin kysyä ,minulla erittäin läheinen henkilö on alkoholisti. Olemme olleet 19v yhdessä alkuun avoliitto nykyään kaveri suhde johtuen hänen juomisestaan. Heinäkuussa tajusin että minun täytyy vetäytyä sivuun kun pullo meni minun edelle, nyt parin kuukauden aikana olen nähnyt hänet pari kertaa, nyt pariin viikkoon en tiedä hänestä mitään!sen verran oppinut hänet tuntemaan vuosien aikana että ei ollenkaa hänen tapaansa unohtaa läheinen eli minut.
Kysymys onkin miksi alkoholisti tekee näin olis kiva tietää miten hänellä menee ,mutta ei mitään!
Onko normaalia tällaiselta henkilöltä
Perus asia
Pimpula58
Miedosti panostava jäsen

Re: Läheisen alkoholin käyttä

ViestiKirjoittaja juhapetteri » 26.9.2020 19:53:17

Tervehdys Pimpula58;

Voimme vain arvailla mitä ystäväsi ajattelee ilmaista hiljaiselollaan vai ajatteleeko mitään. On epäilemättä tuskallista kun et saa minkäänlaista yhteyttä ystävääsi, jonka tavat ovat sinulle lähes kahdenkymmenen vuoden ajalta tulleet tutuiksi. Ihmismieli on sillä tavoin rakentunut - tai ainakin minun mieleni ja monen tuntemani tuttavani mieli - että sitä alkaa ajatella aina jotain vakavaa tapahtuneen, jos ei saa yrityksistä huolimatta yhteyttä ystäväänsä.

Olen ollut monesti hyvin huolissani kun en ole tavoittanut puhelimitse päihderiippuvaista ystävääni vaikka olemme ennalta sopineet tapaavamme. Hammasta purren ja kiukkuisena olen mennyt paikan päälle katsomaan onko jokin pahoin vialla. Tähän astisten kokemusteni mukaan hän on löytynyt aina sammuneena ja häntä aikani virvoiteltuani palannut jälleen tähän maailmaan; ulottuvilleni. Koskaan ei voi kuitenkaan tietää onko jotain todella vakavaa sattunut. Koska alkoholin käyttö on laillista ja sen juominen suurelle osalle suomalaisista tavanomaista ja arkista, sen vahingollisuutta ei aina osata ottaa huomioon. Päihdealan asiantuntijat muistuttavat aina alkohlin olevan myrkkyä. Pitkäaikainen päihteiden käyttö rasittaa elimistöä ja joskus voi olla se hetki, jolloin totutunlainen käyttökin saa aikaan vakavia seurauksia. En halua pelotella sinua näillä toteamuksillani, mutta sinun on otettava huomioon myös sellainen vaihtoehto, että mitä vain on voinut sattua ja tapahtua sinun ystävällesi. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin ja saatte vielä yhteyden - tavalla tai toisella - toisiinne.

Kerrot ottaneesi parisen kuukautta sitten etäisyyttä ystävääsi. Jokainen ihminen suhtautuu omalla yksilöllisellä tavallaan tällaiseen pitkäaikaisesta suhteesta vetäytymiseen. Tekosi on erittäin ymmärrettävä ja on hienoa, että olet kyennyt näin pitkän suhteenne jälkeen tällaiseen henkilökohtaiseen ratkaisuun. Ajatustesi perusteella olet käsittääkseni yhä kiintynyt ystävääsi kantaessasi huolta hänestä; ajatellessasi lämpimästi häntä Se on syvästi inhimillistä. Läheistä ihmistä ei voi noin vain pyyhkiä mielestään vaikka olosuhteiden pakosta etäisyyden otttaminen on joskus väistämätöntä.

Ystäväsi näkökulmasta asiaa tarkastellen voihan olla niin, että hän haluaa "katoamisellaan" herätellä sinua ja ehkä hän jollain tasolla nauttii siitä, että hän arvelee sinun olevan hänestä huolissasi. Kuka tietää tai itse asiassa vain hän yksin tietää.

Ajattelen, että sinun pitäisi kyetä rauhoittamaan mielesi vaikka se olisi kuinka vaikeaa. Yritä suunnata ajatuksesi johonkin sinua kiinnostavaan tekemiseen ja häivytä ystävääsi kohdistamat ajatuksesi taka-alalle. Jos hänestä ei todellakaan ala mitään kuulua niin ehkä tienne ovat sitten kokonaan erkaantuneet. Siinä tapauksessa aika vähitellen on armollinen ja elämäsi asettuu uusiin uomiinsa ilman ystävääsi. Jos taas epäilet hänelle sattuneen jotain niin yritä selvittää hänen olinpaikkansa ja tiedustele josko hänen lähipiirinsä siellä tietäisi kertoa sinulle jotain hänestä. Elonmerkin saatuasi mielesikin voisi vähitellen tyyntyä. Mikäli epäilet hänelle sattuneen jotain hyvin vakavaa eikä kukaan ole nähnyt hänestä jälkeäkään, harkitse yhteydenottoa viranomaisiin.

Suhteen päättäminen lopullisesti vaatii päättäväisyyden ohella myös hienovaraisuutta. Ymmärrän oikein hyvin pettymyksesi, ellei pitkäaikainen ystäväsi ota sinuun enää mitään yhteyttä eikä lainkaan vastaa sinun yhteydenottoihisi. Siinä tapauksessa sinulla on kaiketi loukattu olo.
juhapetteri
Vertaiskeskustelija

Paluu Kotikanava