Olet täällä

Alkoholismin jälki vuosien takaa - olenko ainut?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Alkoholismin jälki vuosien takaa - olenko ainut?

ViestiKirjoittaja Triggeröityjä » 13.9.2020 13:13:06

Jättikö jo loppunut suhde alkoholistin kanssa sinuun pysyvän jäljen? Miten oppia olemaan triggeröitymästä ongelmattomasta viihdejuomisesta?

Kaksi kolmesta pitkästä parisuhteestani on ollut alkoholistin kanssa, ja niistä jälkimmäinen päättyi jo viisi vuotta sitten. Silti huomaan, että reagoin vieläkin uusien, ongelmattomasti alkoholia käyttävien partnereiden juomiseen. Ärsyynnyn heti kun näen juopumisen merkin. Vitutus tulee vaikka ymmärrän järjellä, että siihen ei ole aihetta. Se aiheuttaa turhia ristiriitoja.

En ole itsekään täysin absolutisti, ja juovunkin muutaman kerran vuodessa, enkä ärsyynny muiden kuin oman poikaystävän juomisesta. Painiiko kukaan muu saman ongelman kanssa?

Luin siitä, että mikä tahansa koettu trauma voi aiheuttaa tällaista reaktiivisuutta, mutta en ole löytänyt tietoa juuri alkoholistien entisten puolisoiden ongelmista tulevissa suhteissa. Tunnen itseni typeräksi ja kohtuuttomaksi kumppaniksi enkä haluaisi olla sellainen.
Triggeröityjä

Re: Alkoholismin jälki vuosien takaa - olenko ainut?

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.9.2020 11:06:21

Hei!

En ole ollut täysin kuvailemassasi tilanteessa, mutta kyllähän läheisen ihmisen alkoholismi jättää jäljen.

Itseasiassa isäni oli alkoholisti. Hän kuoli alkoholistina. Tämä on jättänyt minuun jäljen. Ei turhaan sanota, että alkoholismi on koko perheen sairaus. Vuosia ajattelin, että lapsuuden ja nuoruuden kokemusten vuoksi näen alkoholisteja joka puolella. Luulin että kuvittelen puolisoni juovan/olevan alkoholisti. Puolisoni on hyvin pärjäävä, ei vedä edes perseitä kovin usein, on ennemmin tissuttelija. Mutta alkoholi ja alkoholittomuus vaikuttaa häneen voimakkaasti. Hän on vihainen, jos ei pääse juomaan, yksikin olut muuttaa hänen persoonaa vahvasti. Hän juo iloon, ja suruun, juhlaan, ja arjen juhlistamiseen, saunaan, siivoukseen, stressiin ja vaikka mihin. aina löytyy syy juoda, harvemmin syy olla juomatta. Mutta koska hän pärjää, ei sammu, ei edes horju, ajattelin, että triggeröidyn vain.

Olen tässä hiljattain alkanut hoitaa itseäni, koska puolisoni on aikuinen ihminen, enkä voi puuttua hänen juomiseensa loukkaamatta häntä. Minun tulee olla sinut itseni kanssa. Minun tulee hoitaa haavani, niin ehkä en enää triggeröidy. Ehkä joskus osaan ottaa alkoholin ja alkoholismin sellaisina, kun ne ovat, ilman turhaa tunnelatausta.

Joten kulunut fraasi varmaan tällä palstalla, mutta suosittelen al-anonia tai muuta keinoa hoitaa itseäsi. Al-anonissa vertaistuki on aivan kultaa! Itselleni ainakin löytyi mieleinen ryhmä. Vaikka olen käynyt isän ja puolison juomisen vuoksi ties millä ammattiauttajalla (terapeuttia ja psykologia ym), niin eivät nämä ammattiauttajat ole koskaan ymmärtäneen. En koe, että minulle niistä on ollut apua. Vertaistuesta löydän voimaa.
Vieras

Re: Alkoholismin jälki vuosien takaa - olenko ainut?

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.10.2020 17:08:44

Et ole ainoa. Minulla on paljon traumoja aiheeseen liittyen, ja tunnun ajautuvan suhteisiin missä on päihteiden väärinkäyttöä. Olen miettinyt viime aikoina toistavani näköjään loputtomiin tätä kaavaa, suhteita missä on kaltoinkohtelua ja päihteitä. Tämähän on varmasti alitajuista hakeutumista lapsuuden kaltaiseen ilmapiiriin ja kaaokseen. Jos ihminen on oikeasti läsnä, osaisinko itse olla suhteessa? Koen itseni sitoutumiskammoisena, joten epävarma suhde tavallaan on ehkä itselle siksi sopinutkin. Tutkin tunnelukkoja tuossa, ja totesin et mullahan on ne kaikki! :lol: kyllä sen alkoholismin taitaa vaistota jo ennenkuin on isompia merkkejä jopa tuntemattomista. Alkoholistin lapsi kehittää herkät tuntosarvet. Sitkun keksisi miten tästä kehän kiertämisestä pääsee vielä ulos. Ideoita?
Vieras

Paluu Kotikanava