Olet täällä

Miehen raitistuminen

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miehen raitistuminen

ViestiKirjoittaja Puoliso rikki » 29.10.2020 08:55:04

Lyhyesti: Kaikkien näiden käsittämättömän vaikeiden vuosien jälkeen puoliso on nyt ollut vuoden raittiina. Lisäksi taakse on jääneet rahapelaaminen ja sen tuomat ongelmat. Olen helpottunut ja onnellinen tästä. En vain tiedä, kuinka saisin itseni kuntoon kaiken tämän valehtelun ja epäreilun kohtelun jäljiltä. Mielestäni olen antanut anteeksi, enkä ole enää aikoihin nostanut vanhoja asioita pöydälle, mutta en kykene läheisyyteen mieheni kanssa. Onko samassa tilanteessa olevia? Miten tästä eteenpäin?
Puoliso rikki

Re: Miehen raitistuminen

ViestiKirjoittaja Vieras » 2.11.2020 09:21:40

Ehkä pariterapiaan, tai yksilöterapiaan? Itse olen tunnistanut ettå mieheni käyttö on jättänyt minulle trauman. Tämån trauman takia en pysty enää lähestymåån håntå samalla tavalla. Sinun kannattaisi käydä nämå vaikeat asiat läpi itsesi kanssa. Joskus tapahtuneet asiat voivat myös olla ylitsepääsemättömiä. Pelkäätkö vieläkin ettå miehesi valehtelee ym? Ehkå sinulla on jokin tunnelukko vaikeista ajoista. Tsemppiä. Me vasta tappelemme raitistumisen kanssa. Itse olen niin traumatisoitunut ja tåynnä vihaa miestäni kohtaan, että suhteemme ei varmasti tule koskaan olemaan ennallaan.
Vieras

Re: Miehen raitistuminen

ViestiKirjoittaja juhapetteri » 30.11.2020 16:27:04

Miehesi päihteiden käyttö ja rahapelaaminen ovat aikanaan loitontaneet teitä toisistanne. Hänen käyttäytymisensä on jättänyt sinuun pysyvän muistijäljen, joka ei noin vain pyyhkiydy pois vaikka miehesi onkin raitistunut ja lopettanut pelaamisen. Luottamuksen rakentuminen välillenne vaatii paljon aikaa.

On hienoa, että miehesi on kyennyt raitistumaan. Se on saavutus sinänsä. Näilläkin sivuilla on toinen toistaan murheellisempia kuvauksia epäonnisista parisuhteista, joissa toinen osapuoli juo vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen ilman ajatustakaan raitistumisesta. Vuosi on kuitenkin vielä liian lyhyt aika unohtaa kaikki se piina, jonka miehesi päihteiden käyttö sinulle aiheutti. Ehkä suhtaudut myös tähän uuteen elämäntilanteeseenne varauksellisesti siksi, että pohjimmaltaan pelkäät miehesi kantin vielä jonain heikkona hetkenä pettävän ja hänen retkahtavan uudelleen alkoholismiinsa. Olet varovainen, että et siinä tilanteessa pettyisi liian pahasti.

Mikäli sinun on mutkatonta ja helppoa keskustella miehesi kanssa vaikeistakin asioista, ehdotan että otat hänen kanssaan puheeksi omat pelkosi. Asioista yhdessä keskustellen tavallaan voisitte vahvistaa tosianne elämään tässä ajassa ja kohtaamaan huomisen. Onnistuessaan ajatustenne kulku ja yhteinen suunta tekisi teille kummallekin näkyväksi kaiken sen mikä ilman esiin tuomista jäisi jäytämään teidän sisimpäänne. Vähitellen paine saattaisi kasvaa ja purkautua hallitsemattomalla tavalla arvaamattomin seurauksin.

Läheisyys on suhteen alussa ja ihastumisen aikaan aika lailla luontevaa. Mikäli läheisyys ja keinot sen ilmaisemiseen jostakin syystä katkeavat, voi olla melkoisen työn takana saavuttaa uudelleen sellainen yhteinen aallonpituus, jonka turvin voi jälleen ilmaista itseään ja kiintymystään kumppaniinsa kaikin mahdollisin tavoin. Suhteen rakentaminen ja rakentuminen kriisin jälkeen on tehtävä maltillisesti. Pienet askeleet ovat valttia. Hitaasti kiiruhtaen mahdolliset loukkaantumiset ja väärinymmärrykset - ehkäpä takapakitkin - ovat vältettävissä ja suhteesta tulee taas aito ja vilpitön. Suhde harvoin syttyy uudelleen samanlaisena kuin se on ollut aiemmin. Sellaiseen ei pidä pyrkiäkään. Kolhut ja eletyn elämän rosoisuus antavat suhteeseen perspektiiviä. Vaikeuksista selviytminen on arvokasta. Siinä on jo melkoinen pohja uudelle alulle!
juhapetteri
Vertaiskeskustelija

Paluu Kotikanava