Olet täällä

Onko lopun alkua

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Onko lopun alkua

ViestiKirjoittaja Kestettäväon » 13.11.2020 18:29:17

Olen seurustellut seitsemän vuotta alkoholistin kanssa. Viimeisen vuoden aikana ei enää ole ollut mitään normaalia suhdetta. Mies on juonut koko ajan muutaman ison suomiviinapullon viikossa ja ei oo ilmeisesti ollut yhtään päivää täysin selvä. Ja minulla meni lähes kolme vuotta tajuta, että juo joka päivä. Silloin lapsensa, nyt jo aikuinen, sanoi, että vessassa pullo. Kumisaappaassa oli piilo.
Ei olla koskaan asuttu yhdessä, aikuisia kun jo ollaan. Nähty muutaman kerran viikossa. Olen itse töissä käynyt koko ajan ja hän ollut työtön. Pärjää kyllä tuillaan ja myös sukulaisensa antavat rahaa.
Tämä viimeinen vuosi on ollut kamala. Hänen kuntonsa heikentynyt viikko viikolta. Kaatuilee jne. Viime viikolla oikea jalka lopetti toimintansa. Pystyy joten kuten kävelemään, mutta kuulemma jalka on tunnoton. Mustelmia joka paikassa kaatuilujen vuoksi. Hoitoon ei lähde.
Kun kysyin, mitä hän tekee jos ei enää pysty kävelemään, niin sanoi tappavansa itsensä. Ei kuulemma oo väliä.
Olen hyvin surullinen. On tunne, että loppu on lähellä ja tuntuu kuin tekisin surutyötä jo nyt. Jo lähes spurguasteella oleva mies on kamala näky, kun muistaa mitä oli vielä vuisi sitten. Onko kellään kokemusta miten tilanne kehittyy, kun miehen jalat lähes luuta ja nahkaa, jalat pettää, kaatuilee jne.
Kestettäväon

Re: Onko lopun alkua

ViestiKirjoittaja juhapetteri » 16.11.2020 11:35:38

On todella tuskallista seurata päihderiippuvaisen läheisensä välinpitämätöntä ja jopa itsetuhoista suhtautumistaan itseensä ja omaan elämäänsä. Runsas päihteiden käyttö muuttaa käyttäjänsä ulkoista olemusta mutta myös hänen sisäinen mielenmaisemansa kuihtuu kuihtumistaan. Ajatusmaailma kaventuu ja keskittymiskyky riittää juuri ja juuri ajatukseen seuraavasta ryypystä. Mikään muu ei lopulta kiinnosta eivätkä voimatkaan enää riitä kaikkeen siihen, mikä aiemmin voimaannutti ja tarjosi mielihyvän tunteen miehellesi.

Tuskin kukaan osaa vastata varmasti miten miehesi tilanne etenee. Riski vammautumiselle, vakavalle sairastumiselle ja jopa ennnen- aikaiselle kuolemalle on iso, ellei hän itse havahdu huomaamaan tilaansa ja päätä ryhtyä kamppailemaan kohti raittiutta. Alkoholistin on kuitenkin todella vaikeaa halutessaankin raitistua, koska pitkän ja raskaan juomiskauden jälkeen pitää olla useampi kuukausi selvin päin ennen kuin olo alkaa tuntua jälleen paremmalta. Alkoholin vieroitusoireet ovat kovat ja kiusaus niiden vähentämiseen juomalla koituu monen raitistumista yrittävän henkilön retkahtamiseen yhä uudelleen. Omin voimin kuiville pääseminen on usein mahdotonta. Siksi katkaisuhoito ja asiantunteva päihdehoito on kannatettava väylä kohti terveempää elämää.

Miehesi ei kaiketi ole valmis raitistumaan. Hän - ja vain hän itse - voi halutessaan tehdä asialle jotakin. Kirjoituksestasi päätellen raitistuminen ei ole miehesi mielessä. Hän on vajonnut jo syvälle alkohlismissaan ja vajoamassa yhä syvelmmälle - ehkä ulottumattomiin.

Koska miehesi ei ole valmis hakemaan itselleen apua alkoholismiinsa, olisi sinun autettava itseäsi hakeutumalla päihdriippuvaisten läheisille tarkoitetun avun ja tuen piiriin. On hyvä, että olet löytänyt Päihdelinkin ja Kotikanavan. Jokainen meistä on yksilö ja meidän keinomme selvityä vaikeista elämänvaiheista ovat niin ikään yksilöllisiä. Minun on helppoa jäsentää ajatuksiani kirjoittamalla; ehkä sinunkin. Kotikanavalle kirjoittaminen on turvallista, koska voi kätkeytyä huoletta huolinensa anonymiteetin taakse. Kipeidenkin asioiden kertominen ja kaikupohjan hakeminen täältä voi parhaimmillaan olla voimaannuttavaa. Vaikka ei olekaan kahta samanlaista elämäntarinaa, päihderiippuvuuteen ja sen heijastusvaikutuksiin liittyy paljon yhteneviä piirteitä. Ajatuksia jakamalla ja muiden näkemyksiä omaan elämäänsä peilaamalla, voi löytää selviytymiskeinoja oman elämänsä hallintaan.

Kerrot surutyöstäsi. On hyvä, että valmistaudut eri tavoin edessäsi mahdollisesti koittavaan vaikeaan aikaan - vielä vaikeampaan kuin nykyinen tilanteesi. Sinun oman selviytymisesi ja hyvinvointisi kannalta olisi tärkeää, jos kykenisit ottamaan etäisyyttä mieheesi. Fyysisestihän te ette ole kaiken aikaa läsnä keskenänne, koska asutte erillänne. Myös henkinen irtiotto voisi olla paikallaan. Suuntaamalla ajatuksiasi ainakin hetkellisesti sinua kiinnostaviin asioihin, voimaantuisit ja olisit kenties ahvempi myös miehesi kohdatessasi..

Ajattelen, että voisit hyötyä keskusteluista päihde- ja mielenterveysalan ammattilaisten kanssa. Yhteisissä keskusteluissanne he voisivat vahvistaa sinua kohtamaan nykyiset ja edessäsi mahdollisesti olevat isot haasteet.
juhapetteri
Vertaiskeskustelija

Re: Onko lopun alkua

ViestiKirjoittaja Kestettäväon » 17.11.2020 21:26:01

Kiitos kommentista. Tosiaan yritän löytää keinoa purkaa tilannetta edes jotenkin, jotta pääsen irtautumaan. On ehkä vaikeinta, kun normaalissa ihmissuhteessa pystyy yleensä kommunikoimaan ja tulee myös kuulluksi. Alkoholistin kanssa niin ei käy. Jää paljon asioita painamaan mieltä ja niiden kanssa on selvittävä. On tosiaan järkyttävää nähdä minkälaisen muutoksen viina saa aikaan ihmisessä. Olen harkinnut al-anonissa käyntiä ja yritän rohkaistua siellä käymään.
Kestettäväon

Paluu Kotikanava