Olet täällä

Puolisoni alkoholisti(ko)?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Puolisoni alkoholisti(ko)?

ViestiKirjoittaja PettynytPetetty » 19.12.2020 01:21:47

Seitsemän vuotta ja kaksi alle viisi vuotiasta lasta yhdessä. Parisuhteessa on ollut paljon ongelmia lasten saannin jälkeen ja yksi näistä ongelmista liittyy alkoholiin.
Kello on nyt yksi yöllä ja huomaan olevani tutussa tilanteessa. Minulla on huomenna sovittuja menoja joten mieheni vastaa lapsista koko huomisen päivän yksin. Mutta, mies ei ole vielä kotona. Hän lähti illalla liikunnallisen harrastuksensa pariin. "Tulen illalla" sanoi hän. Ei tullut illalla. Ei vastaa viesteihin. Tämä on vanha tuttu kaava, tiedän että hän on juomassa. Minua raivostuttaa, koska hän on huomenna kaikkea muuta kuin lastenhoito kunnossa ja taas minun menoni jäi menemättä, koska en voi jättää lapsiamme hänelle. Omasta mielestään hän kyllä kykenisi lapsia hoitamaan. Ei mitään ongelmaa. Minua suututtaa miehen käytös niin paljon että tekisi mieli lyödä ja kovaa. Miten ihminen joka on muuten fiksu ja järkevä, jolla on arvostettu työ, voi olla niin h*lvetin tyhmä ja itsekäs.

Mietin tässä yksinäni että mitä ihmettä mä teen?
PettynytPetetty

Re: Puolisoni alkoholisti(ko)?

ViestiKirjoittaja 0132 » 19.12.2020 03:16:11

Kovin ikävä tilanne.
Kaikkea hyvää kuitenkin toivon Sinulle. Voimia! 💐
Viimeksi muokannut 0132 päivämäärä 19.12.2020 19:38:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Meridia » 19.12.2020 11:19:15

Mä olen tuon "Ero tissuttelijasta lapsiperheessä" keskustelun aloittaja ja voin sanoa että tutulta kuulostaa. Tuskin mikään järkipuhe auttaa, etenkin jos miehesi mielestään on lastenhoitokunnossa. Eihän hän sitä ongelmaa silloin näe.. Tuo on kaikkein ikävintä, kun toiseen ei voi ikinä luottaa. Meillä on katoiltu ihan kauppareissulle illalla.

Koitan tsempata sinua samaan ratkaisuun mitä itse olen tekemässä - miehelle valinta eteen, ammattiapua tai ero välittömästi. Tämä keskustelu on meillä tiedossa tuossa vuodenvaihteen jälkeen. Tosin täällä ollaan jo niin pitkällä, että tuskin annan vaihtoehtoja...
Meridia

ViestiKirjoittaja juhapetteri » 20.12.2020 11:48:36

Kommenttina Pettyneelle petetylle: Pirullisen ahdistava tilanne sinulla. Arkielämän pelissä alkoholistin puolison käteen jää liian usein musta pekka alkoholistin pelatessa pelejään toisaalla; toteuttaessaan itseään ja omia halujaan.

Kahden aikuisen ihmisen parisuhteessa ei ole oikein jättää käytännössä kaikkea vastuuta yksin toisen harteille. Se on äärimmäisen itsekästä.

Ymmärrän oikien hyvin sinun turhautumisesi kun joudut jälleen luopumaan omista menoistasi puolisosi petettyä luottamuksesi ja jättäessä vastuun lastenne hoitamisesta sinun vastuulle. Ajan myötä sinun elämänpiirisi kaventuu koska joudut aina joustamaan ja kenties keksimään selityksiä muuttuville aikatauluillesi.

Alkoholistin kannustaminen erolla uhkailemalla on harvoin toimiva ratkaisu. Eroaminen - tai ainakin muutto erilleen - pitäisi toteuttaa heti vakavaa keskustelua seuranneen retkahduksen koittaessa. Uhkauksen teho vesittyy, jos alkohliosti pääsee toistuvasti kuin koira veräjästä.
Yhteisestä kodista ei ole useinkaan helppoa lähteä - semminkään jos puolisoilla on samassa taloudessa asuvia yhteisiä lapsia. Ratkaistavia asioita on aivan liikaa. Eroa olisi hyvä kypsytellä mielessä. Sekin voi jo itsessään auttaa jaksamaan. Ajan myötä ajatus alkaa tuntua yhä varmemmalta ja silloin päätöskin on helpompi.

Erossa henkinen ja aineellinen puoli kannattaisi - jos suinkin mahdollista - erottaa toisistaan. Apua ja tukea on saatavissa kumpaankin, joskin eri tahoilta. Huolellisesti pohjustettu ero on käytännössä lopullista sinettiä vaille valmis. Silloin "viimeisellä varoituksella" voi olla todellista vaikutusta.
juhapetteri
Vertaiskeskustelija

Paluu Kotikanava