Olet täällä

Miehen juominen perheessä

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miehen juominen perheessä

ViestiKirjoittaja Maria. » 10.1.2021 00:06:58

Miehellä menee olutta joka viikko 24-30, yleensä ylittää aina tuon 24 aika hyvin☹️ Viikonloput on ne pahimmat... Meillä myös lapsia ja itse olen kotona tällä hetkellä pienemmän kanssa. Mies valvoo todella myöhään ja juo oluitaan. Ei ole lasten edessä humalassa eikä muutenkaan montaa juo heidän hereillä oloaikana. Itse vaan koen että olen kaikki illat yksin kun hän juo. Hänellä on raskas työ ja joskus laittanut sen piikkiin tuota että pitää saada olutta. Tiedän kyllä että se on vain tekosyy, juoda on pakko saada. Ennen hän auttoi minua esim siivoamalla. Nykyisin ei tee kotona yhtään mitään ja istuu puhelimen tai tietokoneen äärellä ja minä tietysti jään siinä yksin. Lapsia rakastaa mutta mielestäni ei ole oikein että minä voin kokoajan huonosti tämän asian takia. Meillä on jo lastensuojelun asiakkuus syystä että naapuri oli valittanut sinne meiltä kuuluvasta metelistä... Mietin uskallanko jotenkin avata asiaa heille tai edes sitä että kun mies ei osallistu enää ollenkaan kotitöihin. Hän maksaa kyllä laskut mutta ei muuta tee. Onko tämä alkoholismia vai eikö hän vain enää rakasta meitä 😔 Haluaisin kummpanini takaisin ja palata niihin hyviin aikoihin kun hän vielä teki asioita meidän kanssa ja auttoi juuri tuossa siivouksessa... Ero olisi hankala, sen tiedän jo varmaksi... On todella jääräpää ja tekisi erosta vaikeaa. Minä ansaitsisin kyllä rakkautta ja huomiota. Sen tiedän ja siksi onkin todella vaikeaa vaan olla tässä... Ollaan jo kahdesti erottu vuosia sitten ja silloin itkin aina kavereille etten pysty elämään ilman häntä ja tuo tunne on ollut jo teinistä saakka kun tavattiin ekan kerran. Tulisiko minun hyväksyä tuo juominen ja olla sanomatta siitä mitään ja laskematta juomien määriä? Mistä saisin tukea tähän asiaan...
Maria.

Re: Miehen juominen perheessä

ViestiKirjoittaja Lopettelua » 10.1.2021 09:23:02

Hei
Tutun kuuloinen tapaus. Olin itse samanlainen, kun perheeni oli vielä ehjä. Miehesi varmasti rakastaa sinua, mutta alkoholi vie ja oikeuttaa miehesi päässä kyseisen toiminta tavan. Minulla silmät aukesi vasta eron jälkeen. Yritä puhua hänelle silloin, kun on krapula. Voimia sinulle
Näillä mennään
Lopettelua
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lopettelua » 10.1.2021 09:25:04

Eikä sinun missään tapauksessa tarvitse hyväksyä juomista. Juominen vain pahenee ajan kanssa.
Näillä mennään
Lopettelua
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mari K. » 30.4.2021 09:38:26

Hei Maria.

Kiitos kun jaoit ajatuksiasi! Olen lapsilähtöisen päihdetyön ammattilaisena mukana keskusteluissa. Kirjoituksestasi on jo hiukan aikaa, mutta ajattelin silti vastata sinulle, ja samalla muille samankaltaisissa tilanteissa eläville. Mitä teidän perheellenne kuuluu nyt?

Kerrot miehesi runsaasta alkoholinkäytöstä ja pohdit, onko kyseessä alkoholismi vai eikö hän vain enää välitä teistä, kun käyttäytyy välinpitämättömästi ja jättää sinut vaille ansaitsemaasi huomiota ja rakkautta. Määrät, joita kuvaat hänen juovan, ovat todellakin runsaan kuuloisia, ja muutenkin kuvauksesi perusteella kuulostaa, että hänellä on ongelma päihteidenkäyttönsä kanssa. Päihderiippuvuus on sairaus, joka valtaa ihmisen mielen - tarve käyttää päihteitä on niin suuri, että se ajaa kaikkein tärkeimpienkin asioiden yli. On tosi surullista, mutta valitettavan totta, että päihderiippuvainen ei välttämättä kykene saamaan mistään niin suurta mielihyvää kuin päihteistä, ja tämän mielihyväjärjestelmän häiriintymisen vuoksi aiemmin iloa tuottaneet asiat tavallaan menettävät merkitystään päihteen tuoman mielihyvän rinnalla. Läheisille tämä näyttäytyy niin, että riippuvainen valitsee päihteen rakkaimpiensa sijasta. Tämä on tosi surullista ja raastavaa teille läheisille. En tiedä lohduttaako tämä sinua, mutta en usko, että miehesi rakkaus teitä kohtaan on vähentynyt, hänellä ei vain ole riippuvuussairautensa kourissa keinoja toimia toisella tavalla. Riippuvaisen mieli löytää taitavasti ”selityksiä” ja oikeutusta päihteidenkäytölle. Uskon, että juuri tästä syystä ehkä sinäkin olet puolisona alkanut epäillä omaa tunnettasi miehen liiallisesta juomisesta, kun pohdit, pitäisikö sinun vain lopettaa juomien laskeminen ja hyväksyä tilanne. Mielestäni sinun ei missään nimessä tarvitse hyväksyä tilannetta, koska se vaikuttaa perheeseenne niin paljon. On vastuullista lasten, ja myös itsesi kannalta, ettet hyväksy tilannetta, joka kuormittaa teitä.

Kirjoituksestasi välittyy tunne, että rakastat edelleen miestäsi ja toivot, että elämänne palaisi ennalleen. Kuvaat kauniisti, että ”haluaisit kumppanisi takaisin” – tässä tiivistyy varmasti monen päihdeongelmaisen kanssa elävän puolison ajatukset. Ymmärrän hyvin tuon tunteen, koska riippuvuus on muuttanut miestäsi ja hänen käytöstään niin paljon. Oletko sanonut tämän ajatuksesi hänelle? Miten uskot hänen reagoivan, jos sanot? Kuvaat kokevasi yksinäisyyttä, kannustan sinua puhumaan näistä ajatuksista miehellesi. Näistä asioista kannattaa keskustella sellaisena hetkenä, kun hän on selvin päin.

Kerrot, että mies ei juo lasten ollessa hereillä eikä ole heidän edessään humalassa. Tämä on lasten kannalta hyvin tärkeää ja on hienoa, että miehesi on kyennyt pitämään tästä kiinni. Vanhemman päihteidenkäytön vaikutukset lapsiin eivät vain valitettavasti ole ainoastaan siitä kiinni, näkeekö lapsi juomista tai humalassa oloa. Lapset aistivat kodin ilmapiiriä ja vanhempien tunnetiloja. Päihderiippuvainen vanhempi saattaa olla selvinpäinkin ollessaan poissaoleva, haluton yhteiseen tekemiseen, ehkä väsynyt – ymmärränkö kirjoituksestasi oikein, että sinäkin olet huomannut tällaista puolisosi käytöksessä? Miten uskot lasten kokevan isän tällaisen käytöksen? Entä kun hän on krapulassa, miten uskot sen vaikuttavan lapsiin? Uskon, että puolisosi juominen vaikuttaa lapsiinne myös sinun kauttasi – olet varmasti huolissasi ja stressaantunut tilanteesta. Ja kuten ”Lopettelua” sinulle vastasikin, on valitettavan todennäköistä, että miehesi juominen lisääntyy ajan kanssa, jos tilanne jatkuu.

Kysyt, mistä saisit apua perheenne tilanteeseen - olet vastuullinen äiti ja puoliso, kun pyydät apua! Kerrot, että teillä on lastensuojelun asiakkuus ja pohdit, uskaltaisitko kertoa heille tilanteesta. Kannustan sinua kertomaan! Kirjoituksesi perusteella miehesi juominen vaikuttaa koko teidän perheeseenne, varmasti myös lapsiin, ja lastensuojelu voisi auttaa järjestämään teille oikeanlaista apua ja tukea. Kirjoituksesi perusteella toivon, että miehesi saisi apua päihdeongelmaansa, sinä tukea jaksamiseen sekä koko teidän perheenne turvallisen ja mielekkään arjen rakentumiseen.

Kannustan sinua hyödyntämään Ensi- ja turvakotien liiton Vauvaperhe ja päihteet -chattia, joka toimii osoitteessa https://ensijaturvakotienliitto.fi/. Chatissa voit anonyymisti keskustella ajatuksistasi, saada neuvoja tilanteeseenne sekä tietoa oman paikkakuntanne tukea tarjoavista palveluista.

Kovasti voimia sinulla ja hyvää lähestyvää kesää!

Terkuin, Mari
Mari K.
Lapsilähtöinen päihdetyö

Paluu Kotikanava