Olet täällä

Mitä mun pitäisi tehdä

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mitä mun pitäisi tehdä

ViestiKirjoittaja Minävain. » 3.3.2021 23:52:49

Mies on nyt pari vuotta juonut tällä tyylillä eli arkena menee yhtenä iltana se 6-12 ja vkl sitten todella paljon, esimerkiksi 14 illassa ja sitten toisena iltana melkein samat. Nyt kun sanoin hänelle tästä niin vastaus oli että voin alkaa katsella omaa asuntoa. Eli onko nyt niin tosiaan että hän on suoraan valinnut oluen meidän sijasta. Tämä todella sattuu minua kun luulin kaiken olevan ok. Tämä ilta on erityinen siksi että hän oli ottanut myös viinaa pullosta joka on seissyt kaapissa yli vuoden. Sai sen toissa jouluna sukulaisiltaan eikä ole sen jouluaaton siihen koskenut kuin otti silloin todella vähän siitä. En enää tiedä mitä tehdä. Pitäisikö vain antaa hänen muuttaa pois ja särkyä itse..
Minävain.

Re: Mitä mun pitäisi tehdä

ViestiKirjoittaja Dave2 » 6.3.2021 12:43:29

Miksi sinun pitäisi särkyä jos alkoholisti lähtee? Et sinä häntä voi parantaa. Pidä vain itsestäsi huolta.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Surupeikko » 4.4.2021 02:55:10

Hyvä Minävain,
Näinhän se yleensä menee, alkoholi voittaa kaiken muun. Parisuhteen, rakkaan ihmisen, yhteiset lapset, siis ihan kaiken.
Minulla ei ole valitettavasti kertoa sinulle muuta keinoa, kun että jätät ja lähdet.
Alkoholistin kanssa jää aina kakkoseksi.

Katselin juuri vanhoja kirjoituksiani 5-6 vuoden takaa ja ihmettelen edelleen, miten jaksoin niinkin monta vuotta elää elämääni saman katon alla alkoholistin kanssa.

Joskus alkuaikoina tuli itsekin muutama otettua miehen kanssa, mutta jo yhdessäolomme aikana lopetin itse juomisen täysin. Siitähän se kärsimys vasta alkoikin, kun huomasin, ettei mitään ollut tehtävissä, ri ollut yhteistä laatuaikaa ollenkaan, kaikki arkiaskareet, lemmikkien hoiti, sairas appiukko -kaikki jäivät minun kontolleni.
Mä lähdin. Hankin oman asunnon, enkä päivääkään sitä ole katunut.
Pakko vielä sanoa, että silloin rahatilanteen oli todella huono, mutta asiat järjestyivät vieläpä todella nopeasti.
Marraskuun 31. päivä (vuosi taisi olla 2015) maanantai päivänä kävin ensimmäisen kerran sosiaalitoimistossa. Jo tiistai-keskiviikko välisen yön nukuin omassa asunnossa. Asun edelleen samassa asunnossa, naapurit ovat ihania, ja mikä parasta, yksikään viikonloppu tai arkipäivä ei tuhlannut juopon katsomiseen ja sen sekoiluun.
Olen taloudellisesti tällä hetkellä todella tiukoilla, kiitos koronan. Mutta katto on kuitenkin pään päällä, sähkö ym pakolliset laskut saan maksettua eikä todellakaan tarvitse huolehtia siitä, millainen esim tämä nyt vietettävä pääsiäinen on.
Miehestä tiedän sen verran, että ryyppy maistuu edelleen, eli suossa olisin samassa tilanteessa hänen kanssaan edelleen, jos en päätöstä lähdöstäni olisi tehnyt.

Kovasti voimia sinulle. Nämä asiat ovat vaikeita, ja kun pitkään katsoo sitä toisen juomista, siinä menee jo omat ajatukset sekaisin, oman arvon tunne painuu maahan ja sitä käy epäilemään omaa kykyään pärjätä ilman miestä. ”Hyvä mieshän se on, ei hakkaa eikä käy kiinni” ”onhan meillä hyviäkin hetkiä, kun on selvinpäin” ”En mä pärjää ilman häntä” -Nänä siis olivat minun omia ajatuksia, kun pitkään velloin ajatuksissani, enkä uskaltanut tehdä sitä lopullista päätöstä lähteä.
Minun oloni ja samalla itsetuntoni nousi pikkuhiljaa samantien, kun uuteen asuntoon pääsin. Helpotus, olo keveni, stressi hävisi, ahdistus loppui. Ja minä kun luulin jo hetkittäin, että kaikki ongelmat johtuivat minusta, mä sanoin/tein jotain sellaista, että mies ratkesi ryyppäämään.

Tänne kirjoittaminen jo on ensi askel sinulle siihen, että myönnät miehesi ongelman. Saat myös vertaistukea, mikä on todella tärkeä osa matkalla kohti omaa parantumistasi. Kyllä, alkoholisti sairastuttaa myös läheiset.

Kirjoita vaikka paperille hyvät ja huonot puolet suhteestanne -itse sen tein ja sinne plussapuolelle ei montaa asiaa tullut kirjoitettua. Miinuspuolena olikin sitten niin täynnä, että jatkoin sen kirjoittamista paperin toiselle puolelle asti.

Halauksia ❤️
Surupeikko

ViestiKirjoittaja Mia N. » 28.4.2021 10:19:45

Hei Minävain,

Olen täällä kotikanavalla lapsilähtöisen päihdetyön ammattilaisena keskustelemassa. Kerrot tilanteestasi ja miehesi runsaasta juomisesta. Hän vaikuttaa olevan sinulle todella rakas, jolloin eropuheet varmasti satuttavat sinua.

Kirjoitat meistä, ymmärränkö oikein, että teillä on yhteisiä lapsia? Ehkä tilanteen pohtiminen lasten näkökulmasta antaisi sinulle selkeyttäviä ajatuksia. Millaista arkea ja vapaa-aikaa lapsenne viettävät ja kuinka paljon miehesi juominen vaikuttaa isän ja lasten suhteeseen sekä kotona olevaan ilmapiiriin? Olisi tärkeää, että joinain selvinä hetkinä pystyisitte puhumaan miehenne kanssa molempien toiveista ja siitä miltä tulevaisuutenne näyttää teidän parisuhteessa, vanhemmuussuhteessa tai lasten ja isän välisissä suhteissa. Voit itse pohtia mitä sinä haluat elämältäsi, millaista arkea haluat elää lasten kanssa, millainen arki lapsillenne olisi parasta ja puntaroida voivatko nämä toteutua? Millaisia muutoksia pitäisi tapahtua ja mistä itse voit saada tukea?

Mikäli sinulla on vauva tai pieniä lapsia ja haluat keskustella lapsilähtöisen päihdetyön ammattilaisen kanssa anonyymisti (voi tulla keskustelemaan nimimerkillä) niin Ensi- ja turvakotien liitolla on chat palvelu osoitteessa: https://ensijaturvakotienliitto.fi/vauv ... auvaperhe/

Paljon voimia ja rohkeutta sinulle!
Mia
Mia N.
Lapsilähtöinen päihdetyö

Paluu Kotikanava