Olet täällä

erotako juuri hoidon aloittaneesta puolisosta?

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

erotako juuri hoidon aloittaneesta puolisosta?

ViestiKirjoittaja suviaika » 14.4.2021 16:40:47

Hei kaikki,

kirjoitan ensi kertaa tälle foorumille. Pyydän hartaasti, älkää tuomitko minua. Kysymykseni on arka ja tiedän itsekin toimineeni väärin.

Mietin juuri kuumeisesti miten toimia. Olen ollut naimisissa 20 vuotta. Mieheni on koko sen ajan käyttänyt alkoholia liikaa. Hän on vähintään väärinkäyttäjä. Viikonloppukatoamisia, putkaan joutumisia, katoamisia.. vähintään n. kuukauden välein, koko avioliittomme ajan. Sanoin n. 5 vuotta sitten toisen lapsemme syntymän jälkeen että tulemme eroamaan jos hän ei opi kohtuukäyttäjäksi. Fyysisesti alkoholista riippuvainen hän ei mielestäni ole.

Olin todella loppu. Päätin että annan hänelle vielä yhden vuoden. Kerroin että haluan alkoholinväärinkäytön loppuvan. Kerroin mistä hän voisi hakea apua. Varasin ajan, hän ei tullut paikalle, juttelin sitten yksin a-klinikan lääkärin kanssa. Yhä katomisia ja sammumisia juhlapaikalle ilmoittamatta minulle missä on tms.

ja lopulta tapahtui se mistä en ole ylpeä; rakastuin työkaveriini. Meidän välille syntyi vahva suhde. Tunsin tulevani nähdyksi, kuulluksi ja rakastetuksi.

Päätin erota. Kerroin tästä miehelleni. Hän hätääntyi. Lupasi hakeutua hoitoon. Hakeutuikin. Nyt on ollut muutaman viikon täysraittiina. Tuntuu olevan tosissaan. Suunitelmissa 100 päivän täysraittius, tämän jälkeen mahdollisesti maltillinen käyttö/kohtuukäyttö. Hän tuntuu olevan todella vakavissaan tämän asian suhteen. Tätä edelsi tammikuusta alkanut lähes täysin raitis elämä (muutama olut joskus iltaisin, yksi illanvietto ystävien kanssa näiden kolmen kk aikana).

Eropäätöksestä on 2 kk ja tässä yhä olen. Rakastan yhä tätä toista miestä. Koen että hänen kanssaan suhteemme voisi olla todella ainutlaatuinen ja voisin päästä emotionaalisesti turvaan, toisin kuin ikinä ennen. Tunnen miestäni kohtaan myös vahvaa kiintymystä, rakkauttakin, olen aina tuntenut. Mutta tuntuu että olen jo mennyt. Että en jaksa enää odottaa. Odottaa pitääkö tämä päätös nyt. Onnistuuko mieheni vai ei. Hän tuntuu todella oivaltaneen jotain. Mutta samalla pohdin omaa elämääni ja niitä 20 vuotta jotka odotin. Tuntuu että päätös tuli liian myöhään. Meillä on kaksi ihanaa lasta. Menetän taatusti tämän toisen miehen jos jään mieheni kanssa vielä yrittämään. Olenko kamala ihminen jos jätän hänet nyt?
suviaika

Re: erotako juuri hoidon aloittaneesta puolisosta?

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 15.4.2021 02:19:25

^ Et ole kamala ihminen, jos jätät hänet nyt. IMO olisit kamalampi ihminen, jos jäisit tuohon vanhaan parisuhteeseen säälistä, velvollisuuden tunteesta tmv., vaikka olet pettänyt ja edelleen rakastunut tähän toiseen osapuoleen. Ei olisi mielestäni reilu asetelma ketään kohtaan.

Moni alkoholisti pelästyy tuossa tilanteessa, kun akka/ukko nostaa/uhkaa nostaa kytkintä ja ryhtyy ainakin näennäisesti raittiiksi. Ulkoisen pakotteen vuoksi raitistuminen ei kuitenkaan yleensä kovin pitkälle kanna. Tulevaisuutta on toki mahdotonta ennustaa, mutta juuri sen vuoksi pitääkin operoida tämän hetkisen tilanteen mukaan.

Parisuhteita tulee tiensä päähän tämän tästä ihan ilman päihde- tai muitakaan isoja ongelmia. Joskus vain yhteiselo jonkun kanssa ei enää maita tai tajuaa, etteivät ne keskinäiset kemiat koskaan natsanneetkaan. Kyllä näissä tilanteissa on ihan täysi oikeus lähteä eriteille sitä sen enempiä perustelematta. Jos toisen kanssa ei ole hyvä olla yhdessä, niin homma on mielestäni aika selvä. Parempi niin, kuin katkerat vuosikymmenet siipan kanssa, jonka kanssa ei ole mitään yhteistä. Näitä pareja näkee, eikä se ole kivaa katseltavaa ulkopuolisellekaan. Ristiriitaiset tunteet erotilanteessa ovat toki ymmärrettäviä. Aikuisen ihmisen pitää vain ratkoa ja miettiä ne jotenkin niin, että niiden kanssa selviää. Ja aikuinen ihminen se alkoholistimiehesikin on. Ei ihminen tarvitse mitään erillistä paapomista ja toisen ihmisen tunnevastuun ottamista sen vuoksi, että on alkoholisti, raitistunut tai ei-raitistunut.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja suviaika » 16.4.2021 13:45:15

kiitos vastauksesta.
Näinhän se on.
Erityisesti vastauksesi kohta tunnevastuusta (ettei sitä ole minulle nyt sen enempää kuin kenestäkään muusta) osui.
Asia on vain jollain lailla tosi raastava. Tunnen hurjaa syyllisyyttä ja vastuuta. Liittynee niihin samoihin piirteisiin miksi olen tässä niin kauan ollut ja joiden kanssa käyn nyt viimeisen kamppailuni.
suviaika

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.5.2021 09:34:47

Hei.
Oma kokemus on että en ollut sisäistänyt aikuisen ihmisen käsitystä mitä on avioliitto, mikä on vastuu lapsista ja myös toisesta ihmisestä. erosin kun toinen alkoi käyttäytyä minun mielestä huonosti. Jos olisi ollut silloin joku paikka missä keskustella ja saada uusia näkökulmia asiaan niin tuskin olisin eronnut lasteni isästä. Mutta ei, vain kamalia riitoja ja syyttelyjä, puolin ja toisin, koko perhe kärsi niistä. Jälkeenpäin ymmärrän ttä mieheni kärsi ahdistuksesta, masennuksesta, riittämättömyyden tunteesta ja paljon muusta mitä hän pakeni viinaan. ja katui aina kun selveni. Ja minä olin se riivinrauta joka sormella toista osoitin. Kun minun olisi pitänyt miettiä ja katsoa omia tekoja, puheita. Olinko ylemmyydentuntoinen, halveksinko toisen epäonnistumista ja heikkoa luonnetta? Osoittelinko jatkuvasti mitä toinen tekee väärin. jne...
Se on vaikeaa kun ei tiedä mitä tulevaisuus tuo? Onko uusi mies valmis sietämään kaikkea? Ja onko se vain pakenemista?
Kyllä minäkin odotin että joku ihana rakkaus minut pelastaisi siitä kurjuudesta. Loppujen lopuksi ei se elämä aina ollut kurjaa.
Usein ei huomata että se syyttävä sormi osoittaa kyllä toista, mutta neljä sormea itseä kohti? Mitä jos hakisi itselle apua ja miettis miten käyttäytyy toista kohtaan? Haluaako että minua kohdellaan samalla tavalla kuin kohtelen toisia?
Tietenkin on joskus oikeasti parempi erota kuin jatkaa.
Taas toisaalta voisi se ero olla miehellekin suuri helpotus. Ehkä hän olisi eronnut jo kauan aikaa sitten mutta ei uskalla tai kehtaa tai on liian suuri vastuuntunto.
Jossitteluahan tämä on. Helppo jossitella kun itse erosin aikoinaan. Miehen kanssa ollaan hyvissä väleissä, kumpikin uuden kumppanin kanssa, mutta ne jotka kärsi oli lapset, ikävä kyllä. Mutta hakisin itselle apua jostain vertaistuesta esim. tai perheneuvonnasta, tms.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vierailija » 22.5.2021 07:29:51

Tuleeko aloittajan syyllisyys todella erosta vai sittenkin syrjähypystä ja uudesta suhteesta nykyisen miehen selän takana? Nämä ovat näitä jokaisen henkilökohtaisia moraalikysymyksiä, mutta tässä uusi suhde näyttäytyy pelastavana ja toisaalta nykyinen voimassaoleva suhde on miehen pelastava. Mistä tämä "ihmisen pelastava-ajatus, kun on suhteessa" kumpaa?
Vierailija

Paluu Kotikanava