Ainakin osalla meistä, jotka tulevat valinneeksi ongelmaisen puolison, on jotenkin vääristyneet ihmissihdemallit alunperinkin. Minäkin totuin jo lapsena olemaan hoivaaja ja jonkinlainen tuki (omille vanhemmilleni) ja olemassaoloni hyväksyttiin vain kun olin hyödyksi.. Rakkaus oli aina jotenkin ehdollista ja sen toinen puoli oli rangaistukset (mykkäkoulut, huutaminen, hylkäämisuhkaukset) vääränlaisuudesta tai vääristä teoista ja mielipiteistä.
Kai sitten aikuisenakin jatkoin samaa rakkauden ostamista hoivaamalla, tukemalla ja olemalla hyödyllinen. Olen kiertänyt kuin vara-jeesus etsimässä pelastettavia ja pyrkinyt pelastamaan sellaisiakin jotka eivät halua pelastua.

On ollut helpottavaa päästä siihne pisteeseen, että ymmärrän jokaisella olevan oikeus elää niinkuin itse haluaa.. Ihminen saa juoda itsensä hautaan ja muutenkin valita elämäntapansa itse.
Enhän tykännyt itsekään vanhempieni minulle tarjoamasta hyvän elämän muotista, johon väkisin koittivat minua survoa.. Työtä, asuntolainaa ja tietynlaisia elämänvalintoja. Ei elämän tosiaaankaan tarvitse olla kärsimystä ja eläkepäiviä odotella kun jotain taivasosuutta, että hyvät asiat tapahtuvat vasta sitten.
Kun haluan itse valita, millaista elämää elän ja olla haalimatta omaisuutta, velkaa ja sitä kautta menettää osa vapauttani,koitan ymmärtää antaa saman vapauden muillekin. Ex-mieheni saa juoda, jos se on hänelle mieluisin tapa elää ja käsitellä ongelmiaan, en vaan enää itse halua alkoholia ja sen liikakäytön tuomia ongelmia jokapäiväiseen elämääni.
Onhan se kipeää ollut huomata, että päihde on tärkeämpi kuin läheinen ihmissuhde. Entinen puolisoni ei edes halua lopettaa tai hakeutua hoitoon. Hänellä on omiin ongelmiinsa syynsä. Oletan, että äitinsä juominen raskausaikana on vaikuttanut sikiön kehittyvään hermostoon niin, että riippuvuus oli jo valmiina, koska hänellä oli ollut vieroitusoireet jo syntymän jälkeen.

ja siksi tilanne on niin vaikea. Hänen jos kenen ei olisi koskaan kannattanut alkoholia alkaa nauttia.
Ihmistä siis tosiaan voi rakastaa syvästi ja samaan aikaan ymmärtää, ettei hänen kanssaan voi elää tuhoutumatta itse.