Olet täällä

Raitistunut alkoholisti

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Raitistunut alkoholisti

ViestiKirjoittaja Vaimo75 » 29.7.2021 10:56:41

Mieheni alkoholinkäyttö runsastui vuosien kuluessa, ja muutaman megatöppäämisen jälkeen hänelle alkoi itselleen valjeta - että kyse on ongelmasta nimeltä alkoholismi (tai sairaudesta). Hän hakeutui itse lääkäriin ja sitä kautta sai lähetteen avominne-hoitoon, missä kävi hyvinkin säntillisesti koko vuoden ajan ja sen jälkeenkin pitänyt yhteyttä moneen siellä tutuksi tulleeseen kohtalotoveriin. Raittius on sujunut pääsääntöisesti hyvin. Reilun kahden vuoden aikana retkahduksia on tullut 2-3 ja niistä ollaan selvitty hyvin eteenpäin. Ilmapiiri kotona on parantunut ja olen saanut takaisin rennon hyväntuulisen mieheni. Mutta. Koska aina pitää olla jokin mutta - on se myös tässäkin tapauksessa. Mieheni seksuaalinen halukkuus on tyystin kadonnut. Hän haluaa läheisyyttä, huomioi - mutta entuudestaan seksuaalisesti aktiivisena ihmisenä on menettänyt halukkuutensa täysin. Eikä ole kyse kuulema siitä, että hän haluaisi jotakin muuta (parisuhde voi hyvin). Olen jonkin verran aiheesta nähnyt keskusteluja, mutta empä tietenkään niitä nyt löytänyt. Onko tämä kuinka tyypillistä ja tasottuuko tämäkin oire ja vaiva ajan kanssa? En halua asiassa miestä painostaa, mutta tarpeeni ne on minullakin..
Vaimo75

Re: Raitistunut alkoholisti

ViestiKirjoittaja juhapetteri » 5.8.2021 11:15:35

Kysymyksesi aihe on epäilemättä arka ja kipeä. On aika lailla tavallista, että pitkäaikainen päihteiden käyttö aiheuttaa miehille seksuaalista kyvyttömyyttä. Välttämättä kiinnostus seksiin ei vähene, mutta erilaiset vaikeudet sen toteuttamisessa voivat kasata henkistä painolastia ja epävarmuutta sen harjoittamiseen. Epäonnistumiset intiimissä kanssakaäymisessä horjuttavat miehen itseluottamusta ja noidankehä on valmis. Yhä pidemmät tauot seksuaalisessa kanssakäymisessä puolison kanssa myös etäännyttävät puolisoita seksistä. Rima sen toteuttamiseen nouee yhä korkeammalle - ehkä saavuttamattomiin.

Yleensä puhuminen auttaa kaikkien ongelmien ratkaisemisessa. Seksuaalisesta halusta puhuminen oman puolisonsa kanssa saattaa olla kuitenkin todella vaikeaa ja keskustelu voi tehdä itse seksin harjoittamisesta vieläkin hankalampaa. Ajattelen, että varovainen lähestyminen toista kohtaan ja hidas eteneminen voisi toimia palauttamaan itseluottamuksen ja -tunnon kummallekin teille parisuhteenne osapuolelle.
juhapetteri
Vertaiskeskustelija

Re: Raitistunut alkoholisti

ViestiKirjoittaja Vieras » 8.9.2021 21:51:30

Enkä en painostaisi. Sellainen vie halut kokonaan. Raitistuessa kaikki menee uusiksi. Jos tottuu harrastamaan seksiä ja tekemään aloitteita pienessä humalassa, selvinpäin ei enää kiihotu samalla tavalla eikä samoista jutuista. Se tunne on tosi pitkään, että jotain puuttuu.
Vieras

Paluu Kotikanava