Puolisollani (20 vuotta oltu miehen kanssa yhdessä, 2 lasta) on aina ollut taipumusta alkoholin liikakäyttöön ja vuosien varrella on tullut hölmöilyjä. Ei kuitenkaan mitään sellaista, että siitä olisi jäänyt suhteeseemme painolastia. Nyt olen havahtunut siihen, että puolisoni on ainakin puoli vuotta juonut joka päivä alkoholia (lähinnä kaljaa, siideriä ja lonkeroa) 8-12 annosta päivässä ja välillä menee enemmänkin ja silloin sammutaan viinan voimalla. Etätyö + kesäloma on tämän mahdollistanut. Tätä ennen alkoholin käyttö oli perjantaikänni painotteista. Olemme aina eläneet "onnellisessa parisuhteessa" ja olleet toisillemme tuki ja turva. Parisuhteemme on oikeasti ollut todella hyvä ja elämäntilanteemme on muuten ihan seesteinen. Hyvät työpaikat, ystäviä ja parisuhteessa on myös ollut kipinää.
Nyt kuukausi sitten puolisoni kertoi minulle, että ei rakasta minua ja ei koe elävänsä sellaista elämää kuin haluaisi. Ei kuitenkaan rakasta ketään toista (ihan varmasti ei ole toista naista) ja kertoo, että ei rakasta ketään, ei edes itseään. Lisäksi ei osaa sanoa, että minkälaista elämää sitten haluaisi elää. Päätettiin ottaa aikalisää ja puolisoni pohtii tilannettaan. Joka ilta viimeistään klo 18 alkaa alkoholin nauttiminen ja kestää joskus myöhään yöhön.
Välillä puolisoni on läsnäoleva ja välittävä ja kertoo, että vaikka ei nyt rakasta, niin välittää todella paljon. On tehty yhdessä ja perheen kanssa asioita ja mies on kertonut nauttineensa hyvistä hetkistä. Toisena päivänä hän on poissaoleva vittumainen ja inhottava ihan tarkoituksella ja hokee, että "mun on pakko lähteä" ja "haluan erota". Olen antanut hänelle luvan lähteä, jos hän näin haluaa ja ilmoittanut, että halutessaan hän voi hakea avioeroa. Olen sanonut, että en halua hänen lähtevän ja en aja häntä pois ja en halua allekirjoittaa eropapereita -ainakaan tässä vaiheessa. Peruu sitten sanomisiaan ja ei tiedä minne lähtisi ja mitä elämällään tekisi, jos eroaisimme. Nämä meidän keskustelut siis tapahtuu ilta-aikaan, silloin kun mies on päihtynyt. Itse olen päivät töissä ja vain iltaisin on aikaa keskustelulle.
Lähinnä nyt pohdin sitä, että voiko tämän kaiken "paskan" taustalla olla alkoholin suurkuluttaminen? Voiko se oikeasti pistää toisen mielen noin pahasti sekaisin ja laittamaan koko elämänsä vaakalaudalle.
Olen ilmaissut hänelle huoleni alkoholin suurkuluttamisesta ja siitä, että nyt tehdään aika isoja päätöksiä. Mies eilen sanoi, että aikoo olla kuukauden ilman alkoholia ja jos ei siihen pysty, niin sitten tunnustaa olevansa alkoholisti.