Olet täällä

Puolison mielialavaihtelut + alkoholi

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Puolison mielialavaihtelut + alkoholi

ViestiKirjoittaja Meridia » 16.8.2021 16:33:46

"3. En tee mitään, vaan katson tilannetta miten se etenee. Koska mies on sanonut, että ei ole enää tarvetta juoda, koska ei asu kanssani (uskoo ken haluaa, teot puhukoot puolestaan, ei sanat), tai antaa hänen mennä kunnolla pohjalle."

Tämä on ainoa oikea vaihtoehto toimia. Sinun on annettava miehen mennä sinne pohjalle, jos on mennäkseen. Vaikka kuinka haluaisit auttaa, et voi. Ainoa tie parantumiseen on se, että kaikenlainen hyysääminen ja puuttuminen pitää lopettaa.

Et voi käyttää lapsikorttia. Sillä saattaa saada aikaiseksi hetkellisen helpotuksen, mutta pidemmän päälle miehen pitää itse haluta raitistumista. Mikään ulkoinen kannuste/pakote ei toimi pidemmän päälle.

Keskity nyt vain itseesi, lapsiisi ja omaan toipumiseesi. Anna miehesi löytää oma pohjansa, vaikka se sattuu sydänjuuria myöten.
Meridia

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.8.2021 19:08:35

Önnisen tilanteessahan nimenomaan juova mies halusi erota. Sehän on siinä mielessä tavallaan helpompi ja vapauttaa sinut jättäjän syyllisyydestä ja koetusta vastuusta.
Jos puoliso haluaa erota ja juova vastustaa eroa, lopputuloksena on usein hirveä syyllistäminen kuinka hänet on hylätty ja siihen joutuu juomaan ja kuinka raitistuu/vähentää varmasti, jos palataan yhteen. Siinä joutuu todella taistelemaan, ettei palaa takaisin ja suostu maanitteluihin ja tyhjiin lupauksiin, kun tulee syyllinen olo; jos mies juo itsensä hengiltä se tuntuu omalle syylle. Siksikin moni erohaluinen vaimo roikkuu suhteessa juopon kanssa, vaikka haluaisi lähteä.

Teillähän nyt ei ole vielä nähty, alkaako mies kohta hinkua takaisin vai onko hän tehnyt vakaan päätöksensä, jossa pysyy. Ja mitä hän on lasten suhteen miettinyt; huoltajuus, tapaamiset ym.
Vieras

ViestiKirjoittaja Önninen338 » 17.8.2021 14:26:18

Joskus sitä täytyy kaivautua vähän syvemmälle, että asiat alkavat loksahtelemaan paikoilleen ja pohtia kuukausien sijaan vuosien päähän.

Miehelläni on jo pitkään (aina..) ollut tyytymättömyyttä vähän kaikkeen ja onnellisuuden aste on vaihdellut. Milloin on ollut tyytymätön työhön, työkavereihin, etätyöhön, harrasteporukkaan, helteisiin jne, jne. Olen vuosikausia kuunnellut ja tukenut häntä, mutta viimeinen vuosi on itsellä ollut sellainen, että mies on varmasti kokenut, että en ole aina jaksanut olla häntä varten, ja tiedän, että minun ei ole tarvinnutkaan olla. Olen kipuillut tyytymättömyydessä työhöni, opiskellut, valmistunut ja saanut unelmieni työpaikan ja minä olen ollut tyytyväinen elämääni!! Minun tyytymättömyyteni hänen tyytymättömyyteensä on kieltämättä tämän kevään aina kasvanut koko ajan ja olen usein todennut hänelle "tee aivan kuten itse haluat". Nyt hän on tyytymätön elämäänsä, perheeseen ja parisuhteeseen. Tyytymättömyyttään hän on aina lääkinnyt alkoholilla, mutta ei niin paljon kuin viimeisen reilun puolen vuoden aikana.

Eilen käytiin rehellisen oloisesti keskustelua siitä, että mies ei ole nyt muuton jälkeen juonut kuin pari olutta/ ilta. Kertoo, että ei ole kokenut tarvetta juoda. Ei vaikuttanut ahdistuneelta. Otin puheeksi viime aikojen runsaan juomisen ja sen vaikutuksen miehen persoonaan ja mies sanoi "olen hyvin tietoinen asiasta". Myöntää nyt, että pois muutto kotoa oli hyvä ratkaisu, että saadaan etäisyyttä.

En tällä hetkellä usko (eikä mieskään usko), että saamme enää parisuhdettamme toimimaan, mutta tuohon krooniseen tyytymättömyyteen hänen olisi varmasti hyvä hakea apua. Jos ihminen on jatkuvasti tyytymätön, mikään ei riitä ja ei osaa sanoa millaista elämää haluaisi elää, niin se on kyllä jotenkin vähän surullista. Vähemmästäkin sitä ahdistuu ja jos on yhtään "viinaan menevä", niin pulloon on helppo tarttua ja turruttaa omia tuntemuksiaan. Sitä hän on itsekin sanonut, että päässä on niin paljon kaikkea, että vain alkoholi turruttaa sen kaaoksen.

En usko, että avioero ja poismuutto millään tavalla lisäävät hänen tyytyväisyyttään. Uskon, että tyytymättömyys vaan pahenee ja syvenee ja löytää jatkuvasti uusia muotoja. Sopivan tilaisuuden tullen kehotan häntä hakeutumaa esim. työpsykologille ja tässä kohtaa kyllä kylmästi vetoan siihen, että jos hän haluaa olla hyvä isä lapsilleen, niin päässä täytyy saada palikoita edes hieman paikoilleen. En kyllä usko hänen hakeutuvat keskusteluavun piiriin, koska hän on jo valmiiksi tyytymätön siihen mahdolliseen apuun (eli ei usko saavansa mitään apua) mitä keskustelusta voisi saada. Haluan kuitenkin yrittää häntä auttaa, mutta tiedän, että tässäkin asiassa apua pitää haluta saada.

Itse katson jo elämää hieman eteenpäin ja uskon tulevaisuuden olevan minulle ja lapsille hyvä. Parisuhteeseen liittyvät hyvät muistot ajoittain valtaavat mieleni ja sitten itkettää. En kuitenkaan missään tapauksessa haluisi palata vanhaan ja jokseenkin ainakin ajoittain kurjaan elämääni.
Önninen338
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.8.2021 17:33:29

Hienoja oivalluksia!
Kyse kai oikeastaan on joko elämänasenteesta tai masennuksesta.. joillakin ihmisillä lasi on puolityhjä, toinen näkee sen puolitäytenä, mikä tietysti tällä palstalla on vähän ontuva vertaus.
Kykeneekö ja haluaako nähdä elämässään ne hyvin omevat asiat vai keskittyykö etsimään alituiseen niitä huonoja..

kaipa kuvaamaasi ongelmaan muuten usein liittyy se, että "vika" on aina muka muissa tai ympäristössä, sitä omaa negatiivista ajattelumallia ei osata kyseenalaistaa. Mun äiti on tällainen myös. Nauratti tässä kesällä, kun hän huokaili, miten voikukat ovat vallanneet nurmikon ja on hirveä työ kaivaa niitä pois.. itse olin juuri ehtinyt miettiä, miten ihanan keltaisena kaikki loistaa ja pörriäisillekin on ruokaa.

Önninen, miehesi elämänasenne on varmasti kuormittanut sinuakin paljon, juomisen ohella ja hienosti olet silti jaksanut pysytellä itse pinnalla!
Vieras

ViestiKirjoittaja Önninen338 » 18.8.2021 10:29:23

Hei vaan kaikille. Vaikka on ajoittain vähän rankaa, niin sitä huomaa että elämä jatkuu. Kun saa syötyä, nukuttua, tehtyä ruokaa, käytyä kaupassa, lenkitettyä koiran ja suunniteltua, että mitä sitä huomenna tekisi, niin voi taputtaa itseään olkapäälle.

Tämä varmaan kuuluu tähän prosessiin ja en tästä aio puhua kenellekään muulle kuin teille. Miksi minua jäytää takaraivossa ajatus siitä, että tämä ei nyt mene oikein?! Minulla on aina ollut hyvin vahva sisäinen ääni (onko se nyt sitten intuitiota vai tunneälyä vai jotain muuta) ja olen antanut tälle äänelle aina mahdollisuuden vaikuttaa toimintaani ja päätöksentekoon. En ole koskaan katunut sitä, että olen kuunnellut sisäistä ääntäni.

Nyt tilanne on hyvä ja olemme toimineet oikein. Mies asuu muualla ja kaikilla on parempi olla. En halua palata entiseen. Miksi kuitenkin tunnen, että juna on menossa aivan väärään suuntaan? Aion antaa sisäisen ääneni kuiskailla, mutta en anna sen vaikuttaa toimintaani tai elämäni jatkumiseen. Katsotaan nyt, että hiljeneekö se ajan kanssa. Koen, että tarvitsen mieheen etäisyyttä ja myös aikaa täytyy kulua, että pystyn tarkastelemaan tilannetta enemmän järjellä kuin tunteella. Se myös varmasti auttaa, että tulevien kuukausien aikana (toivottavasti) pystymme miehen kanssa käymään läpi tätä tilannetta ja eroon johtaneita syitä.
Önninen338
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.8.2021 11:59:51

Vieras kirjoitti:Hienoja oivalluksia!
Kyse kai oikeastaan on joko elämänasenteesta tai masennuksesta.. .

Tai sitten alkoholismista. Pitkällä tähtäimellä se on hyvä syy juoda kun mikään ei ole kohdallaan. Tämä on helppo tapa ihmiselle itselleen selitellä miksi olisi taas hyvä ottaa olut tai pari tai vaikka vähän useampikin. Tuommoisessa tilanteessa pitäisi olla ensin muutama vuosi ilman alkoholia niin nähtäisiin että alkaako elämä näyttämään valoisammalta vai onko kysymys jostain muusta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.8.2021 13:11:56

Vieras kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Hienoja oivalluksia!
Kyse kai oikeastaan on joko elämänasenteesta tai masennuksesta.. .

Tai sitten alkoholismista. Pitkällä tähtäimellä se on hyvä syy juoda kun mikään ei ole kohdallaan. Tämä on helppo tapa ihmiselle itselleen selitellä miksi olisi taas hyvä ottaa olut tai pari tai vaikka vähän useampikin. Tuommoisessa tilanteessa pitäisi olla ensin muutama vuosi ilman alkoholia niin nähtäisiin että alkaako elämä näyttämään valoisammalta vai onko kysymys jostain muusta.

Näinkin on. Oma äitini, josta kirjoitin, on kylläkin raitis. Ex-mieheni taas koki ns. "stressiä" kaikesta ja se oli syy juoda. Töissä oli stressiä, lomalla oli stressiä, työttömänä oli stressiä. Oli ollut paska elämä niin mitä muuta voi kuin juoda.. :shock:
Eli onhan tuo alkoholiriippuvuudenkin oire, mutta voi sitä esiintyä muutenkin. Alkoholia toki on voitu alkaa käyttää itsehoitolääkkeenä ja alkuperäisen masennuksen/asenneongelman oireiden päälle on tullut lisää samoja oireita alkoholiriippuvuudesta.

Önninen kirjoitit että äitisi on alkoholisti. Omaa lapsuuttani varjosti vanhempien mielenterveysongelmat. Kävin joskus vertaitukiryhmissäkin (aikuiset alkoholistien tai toimintahäiriöisten perheiden lapset) ja perehdyin moisen vaikutuksesta myöhempään elämään. Tajusin, että olin valinnut kumppaneita oikeastaan väärin perustein ja solahtanut parisuhteessa aina samaan rooliin, mikä minulla oli vanhempieni tukijana. Kumppaneiksi valikoin aina jotenkin rikkinäisiä ihmisiä, joita koitin tukea ja auttaa ja tehdä onnelliseksi. Parisuhteet oli vinoja monin tavoin ja vaikka tuin ja autoin toista, jäin itse tukea vaille. Jotenkin luulin säälinsekaista auttamisenhaluani rakkauden tunteeksi. Toki avioliitossani oli paljon hyvääkin.
Luulen, että jokaiselle olisi hyödyksi pohtia, mihin omaantarpeeseen sen kumppanin on valinnut ja mitä toivonut ja mitä saanut. Suosittelen Marianna Stolbowin kirjoja kaikille, jotka suinkin jaksavat ja ehtivät niitä lukea. (mm "Erosta eteenpäin" sekä "Vanhempieni kaltainen") Ainakin itse löysin paljon apua omalla polullani eteenpäin.

Mainitsemasi intuitio on kiinnostava ja näitä sisäisiä tuntemuksia on tosiaan hyvä kuunnella ja koittaa tutkia, mitä niiden takana on. Jos tunne jotenkin hahmottuisi . Minulla ne ovat usein liittyneet vaaraan tai uhkaan jollain tapaa, mutta voivtathan ne olla muutakin. Miehesi ei ilmeisesti ole ollut koskaan väkivaltainen tai vaikuta itsetuhoiselta?
Vieras

ViestiKirjoittaja Önninen338 » 18.8.2021 16:53:58

Mies ei ole koskaan ollut väkivaltainen, eikä itsetuhoinen. Eikä meillä aina ole ollut näin paskaa. Enkä usko, että äitini alkoholismi on vaikuttanut parin valintaani. Oltiin niin nuoria, parkymppisiä, kun päädyttiin yhteen. Eikä mies silloin juonut "normaalia" enempää.

Mutta nyt iskee vihavaihdetta päälle. Tänään tuli eropaperit, jotka allekirjoitin. Alkoi tosissaan vituttamaan koko tilanne ja toisen paskamainen käytös. Piti oikein pinnistellä, että en pakannut kaikkia tulevan ex-mieheni tavaroita jätesäkkeihin tai, että en soittanut hänelle raivopuhelua. Soitin ystävälle ja hän kuunteli <3
Önninen338
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.8.2021 07:06:08

Önninen338 kirjoitti:
Mutta nyt iskee vihavaihdetta päälle. Tänään tuli eropaperit, jotka allekirjoitin. Alkoi tosissaan vituttamaan koko tilanne ja toisen paskamainen käytös. Piti oikein pinnistellä, että en pakannut kaikkia tulevan ex-mieheni tavaroita jätesäkkeihin tai, että en soittanut hänelle raivopuhelua. Soitin ystävälle ja hän kuunteli <3

Viisaasti toimittu. Eroa ja sen herättämiä moninaisia tunteita on järkevämpää käsitellä muiden kuin tulevan exän kanssa. Vihakin on niin ymmärrettävä tunne, kun tulee jotenkin yllättäen jätetyksi. Varmaan tuossa vituttaa ja surettaa sekin, että miksei mies ole puhunut mietteistään. Jos itse ajattelit, että suhde on suht ok ja puheyhteys toimii ja toinen onkin kuitenkin salannut noin paljon itsestään ja ei oikein edes kykene sanomaan, mikä on pielessä. Sanonut, että rakastaa, vaikka on ehkä empinyt omia tunteitaan ja pohtinut eroa.

Tunsiko toista lainkaan ja mikä yhteisesä elämässä edes oli totta? Mihin asti jaoitte saman kokemuksen suhteen tilasta ja yhteisestä elämästä ja missä vaihessa se muuttui ja miksi? Kiilasiko alkoholiriippuvuus teidät erilleen vai joku muu syy? Varmasti aika hämmentävä koko tilanne.

Huonosti hoidettu miehesi puolelta tuo ero on, mutta ehkäpä hän ei syystä tai toisesta muuhun kykene tai ole aiemminkaan kyennyt.
Toipuminen voi viedä pitkäänkin, anna itsellesi aikaa. Toivottavasti sulla on elämässä muuten suht stabiili tilanne, että voimat riittäävät tuon kaiken käsittelyyn.

Toivon viikoloppuusi pieniä valonpilkahduksia ja ilon hetkiä aina väliin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hemmiina ei kirj. » 20.8.2021 13:01:35

Önninen338, tekstisi puhutteli vahvasti, koska muistutti todella paljon asioita, jotka itse kävin läpi reilu 7 vuotta sitten erotessani miehestäni. Mekin olimme olleet yhdessä reilut 20 vuotta; tyttäret olivat erotessamme noin 17 ja 20. Suurin osa elämästämme oli tasapainoista, toisiamme arvostavaa, turvallista, kivaa, antoisaa jne, mutta kun miehelle tuli "vaihe", jolloin halusi käydä terasseilla tai ottaa perjantai-iltaisin olutta, niin jotenkin se söi minulta hyvinvointia tosi vahvasti. Itse kun en ollut lasten synnyttyä kaivannut juurikaan päihtymisen tunnetta tms, vaan elämä tuntui hyväältä ja täydeltä ilman sitäkin. Kun mieskin pystyi kuukausikaupalla olemaan ilman kännejä, niin en vaan voinut ymmärtää, miksi sitten välittä tuli joku ihmeen "juoksuaika", jolloin häntä ei pidellyt oikein mikään.
Hän oli, ja on varmasti edelleen, kovin kriittinen joka asiasta, negatiivinen ja tyytymätön. Omien sanojensa mukaan eli vankilassa (voi hemmetti; kun tietäisitte, miten vapaa hän oli liikkumaan) jne. No, lopulta vapautin vankilasta, josta hän hyvin nöyränä myös poistui. Olisi toki halunnut takaisin, mutta omasta mielestäni olimme kulkeneet yhteisen polkumme loppuun.

Vielä tänäkin päivänä mies on minun ja erityisesti tyttöjensä tukena, jos tiukka paikka tulee. Hän on mennyt uudelleen naimisiin, nykyinen vaimo viihtyy hänen kanssaan baareissa, mutta kun tytöt viimeksi tapasivat isäänsä, niin isä kuulemma vaikutti oikein hyvinvoivalta eli olisikohan nyt se "kunnon elämä" -vaihe taas voimissaan. Edellisellä tapaamisella taisi olla päissään, jos oikein muistan.

Ainiin, meillä paljastui vasta erilleen muutettuamme, että miehellä oli ollut joku toinen nainen kuvioissa kai useamman vuoden ajan. Oletan, että ei ihan säännöllisesti, vaan juurikin noina "menovaiheina". Elämää kokeneena, silloin lähes viiskymppisenä naisena, olin tuotakin vaihtoehtoa miettinyt ja tarjonnut miehelle vapautta jo aiemmin, mutta hän ei halunnut lähteä. Nähtävästi tuo suhde lopahti meidän eroon.

Ja hei; minäkin sain eron myötä hymyilevän itseni takaisin :P Uskalsin jälleen suunnitella elämää pitkälle eteenpäin, kun vielä avioliiton aikana ei voinut tietää, mikä "tilanne" oli tulossa milloinkin.

Kaikkea hyvää sinulle ja tulevalle ex-miehellesikin, Önninen338! Ja toki teidän lapsille. Tuolla elämänasenteella, ymmärtäväisyydellä ja analysointikyvylläsi tulet varmasti selviämään eroprosessista, mutta tosiaan; älä liikaa auta miestäsi, vaan anna hänelle tilaa nousta omin voimin jaloilleen. Tottakai tukea voit tarjota, niinkuin varmaan tarjoat muillekin läheisillesi, mutta ensisijassa pidä huoli omasta jaksamisestasi!
Hemmiina ei kirj.

ViestiKirjoittaja Önninen338 » 20.8.2021 13:47:07

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä<3

Rankkaa on, mutta sitten mennään hetki kerrallaan eteenpäin. Lasten kanssa arki sujuu, vaikka siitä onkin nyt täysin yksin vastuussa. Erilaiset tunteet ja tuntemukset taistelevat mielessäni, kaipaus - vapaus, ilo - suru jne. On todella ristiriitainen olo. En taas nukkunut juurikaan viime yönä ja tälle päivälle hain sairaslomaa ja sain myös unilääkettä. Vasta kotona tajusin, että en ole lähes pariin kuukauteen levännyt hetkeäkään. Eilen minulle sanottiin, että ei tarvitse olla koko ajan vahva, saa olla heikko ja olla pois töistä jos ei jaksa.

Katsotaan mitä viikonloppu tuo tullessaan. Olen löytänyt itselleni pari voimabiisiä, joita huonolla hetkellä kuuntelen. Irina: Rankka päivä ja Elastinen: Pilasit mun elämän. Kummatkin biisit aika raadollisia, mutta elämä on.
Önninen338
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Önninen338 » 21.8.2021 16:40:10

Nyt selvisi intuitioni. Juteltiin eilen sekä tänään miehen kanssa. Ei ollut juonut/ krapulassa ja pahin ahdistuneisuus poissa. Eilen oikein tarkoituksella puhuin siitä, että kun kirjoitamme lopulliset eropaperit jne. Ja kerroin suoraan, että 18 vuoden avioliiton jälkeen paska temppu ja, että koen hyvin ristiriitaisia tunteita häntä kohtaan. Kertoi, että hän koki, ettei hänellä ollut silloin viikko sitten muuta vaihtoehtoa kuin toimia jollain tavalla radikaalisti. Kerroin hänelle, että minulla on nyt paljon parempi olla, kun hän ei ole täällä kotona ahdistuneena. Ja olin samaa mieltä, että peli täytyi kaikkien hyvinvoinnin vuoksi pistää poikki silloin viikko sitten. Lähtiessään toivotti, että pärjäile. Hymyilin ja sanoin tottakai pärjääväni (ja se oli ihan totta).

Tänään mies tuli hakemaan lastamme luokseen yökylään. Lapsi oli innoissaan ja tästä sovittiin jo eilen. Taas vähän juteltiin ja lopulta kysyin mieheltä ihan suoraan, että onko hän täysin varma siitä että ei halua enää tulla takaisin. Oli hetken hiljaa ja sanoi, että hänen täytyy antaa tunteiden nyt vähän jäähtyä ja ei tehdä mitään hätiköityä. Sanoin taas tuntevani hyvin ristiriitaisia tunteita häntä kohtaan ja kävi miten kävi, niin ei tule minunkaan puolelta olemaan mikään helppo ratkaisu.

Itsellä vaikea tilanne, koska en tiedä, että haluanko häntä takaisin. Voiko hän koskaan olla se mies, jonka ansaitsen. Kun näkisi puolen vuoden päähän, niin tietäisi, että onko tämä vaihe joka johtaa lopulliseen eroon ja siihen, että kumpikin löytää onnensa jostain ihan muualta vai onko tämä vaihe, joka johtaa parempaan parisuhteeseen. AAAAAARGH!!!

Ja nyt siis pitkään aikaan ollaan käyty aitoa ja rehellistä keskustelua, jota meidän olisi pitänyt käydä jo paljon aikaisemmin.
Önninen338
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.8.2021 18:24:13

Hyvä, että saitte juteltua ja että kumpikin voi hyvin.
Mua ehkä hiukan askarruttaa, miksi kyselit mieheltä "onko hän varma, ettei halua tulla takaisin"..
Poismuutosta on vasta muutama päivä ja muutenkaan voiko kukaan tietää mitään puolen vuoden päähän.. jos mies on kenties jo pitkään ollut ahdistunut ja mielessään tehnyt eroa ja nyt on vähemmän ahdistunut, voi moinen tuntua painostukselta, mihin on vaikeaa vastata.. siis voisi jonkun kuvitella silkkaa kiltteyttään/syyllisyydentunnossaan vastaavan epämääräisesti, vaikka oma eropäätös on varma.. toinen jää sitten sen perusteella odottelemaan, että ehkä parisuhde kuitenkin jatkuu..

Onko mies itse oma-aloitteisesti puhunut mitään yhteen paluusta?

On kyllä hankala tilanne, jos puolisoista toinen on jo mielessään käynyt eroprosessia läpi pitkäänkin ja eroilmoitus tulee yllätyksenä toiselle, joka lähtee omaan prosessiinsa takamatkalta..
Parhaassa tapauksessa suhteen ongelmista ja eromahdollisuudesta pystytään juttelemaan yhdessä, niin kumpikin tietää, missä mennään ja ero on jotenkin yhteinen päätös tai toisen suunnitelmista on edes tiennyt. Voi tuntua petokselta ja nöyryytykseltä, että kumppani on salannut pitkään mietteensä..

Lastenkin kannalta on kyllä kiva, kun saatte asioita sovittua ja pääsevät isää tapaamaan heti. Teillä kaikilla olotila tasaantuu pikkuhiljaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Önninen338 » 21.8.2021 18:59:18

Kiitos taas ajatuksista.

Mistään yhteen paluusta ei todellakaan ole puhuttu, koska vastahan mies muutti pois. Lähinnä nyt se tässä on muuttunut, että viimeisen viikon mies ollut täysin ehdoton siinä, että ero on lopullinen ratkaisu. Puhui yhdessä asiassa itsensä pussiin ja sen vuoksi esitin kysymykseni. Ja jos olette yhtään viestiketjua lukenut, niin mieheni ei todellakaan kilteyttään sanonut, että harkitaan vielä. Hän on hyvin jyrkkä, mutta toisaalta suoraselkäinen ja viime kädessä rehellinen.

Koen, että tilanne omalta osaltani helpotti, koska nyt kumpikin tahollaan voi miettiä mitä elämältään haluaa. Parhaassa tapauksessa molemmat päädytään samaan ratkaisuun. Pahimmassa toinen haluaa erota ja toinen palata yhteen.

Sivusin eilen keskustelussa miehen viime viikkojen/ kuukausien juomista ja käytöstä. Ei halua (vielä) puhua siitä ja selkeästi oma käytös harmittaa.

Nyt vaan annetaan ajan kulua. Elän elämääni eteenpäin ja teen arjesta lasten kanssa mahdollisimman hyvää. Ja olen myös todella iloinen, että mies haluaa tavata lapsiaan ja ollaan jo puhuttu säännöllisistä tapaamisista. Itsekin saan silloin omaa aikaa.
Önninen338
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.8.2021 07:51:45

[quote="Önninen338"

Koen, että tilanne omalta osaltani helpotti, koska nyt kumpikin tahollaan voi miettiä mitä elämältään haluaa. Parhaassa tapauksessa molemmat päädytään samaan ratkaisuun. Pahimmassa toinen haluaa erota ja toinen palata yhteen.

[/quote]

Ja onhan sinullakin oikeus päättää, ettet jatka suhdetta, vaikka mies sille kannalle kääntyisikin. Ei ole velvollisuutta pitää ovea auki loputtomiin, jos toinen itse halusi lähteä. Jäädä jotenkin odottelemaan ja olemaan yksi vaihtoehto valittavaksi. Ja tätähän pohditkin aiemmassa viestissäsi, ettet tiedä haluatko enää jatkaa..

Vaikka suhde jatkuisikin, näistä jää helposti siihen jotain taakkaa ja epäluottamusta hiertämään. Tai päädytään varsin raastavaan on-off-suhteeseen, mitä itselleni kävi. Ex-puolisoni ei ollut halukas selvittelemään suhteen ongelmia pariterapiassa.. tietenkään, koska käytyämme siellä kerran (lievän humalaisen perheväkivallan jälkeen) esille otetttiin alkoholin käytön haitat ja vähintäänkin käytön radikaali vähentäminen. Mies siis valitsi alkoholin ja minä valitsin lähtemisen.

Teidän kohdallanne asioihin saattaa vaikuttaa sekin, miten miehen alkoholin käyttö kehittyy. Lopettaako hän nyt omin voimin ja omasta halustaan, jos riippuvuus ei ole vielä kovin paha. Alkoholismi etenee salakavalasti ja ex-puolisoni joi jo kauan sitten jopa työaamuina 2-3 tasoittavaa, kärvisteli duunipäivän ja kotona kiisi suoraan jääkaapille sihauttamaan ensimmäisen.

Oma aika tuo yllä mahdollisuuden keskittyä omiin harrastuksiin ja levätä. Eikä teillä ilmeisesti onneksi tarvitse olla huolissaan lapsista, kun he ovat isällään.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava