Olet täällä

En jaksa enää tätä tilannetta

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

En jaksa enää tätä tilannetta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 10.10.2021 10:21:23

Hei kaikille alkoholistin läheisille. Toivon teiltä apua ja tukea...

On tullut eteen tilanne, etten kestä enää. Avomieheni ja minä olemme olleet yhdessä noin vuoden päivät ja muutimme heinäkuussa vuokralle omakotitaloon. Tunsin mieheni ennestään jo AA-ryhmistä ja olemme molemmat alkoholisteja, erona vaan se, että minä haluaisin toipua ja raitistua, mies ei. Tai kovasti sanoo, että sitten joskus, mutta ei tee mitään elettä sen eteen. Keväällä jo kerran lähdin pois, kun joku reilun viikon putki herralla päällä ja meni käämit.

Vuoden aikana miehelläni on ollut 1-2 viikon ryyppyputkia useampi, ja niiden välissä joka ilta juo (ja paljon). Itse haluaisin jo lopettaa, mutta vaikeaa kun aina kaljaa kaapissa. Parin kuukauden aikana hän on ollut kuolla, kun on tullut kaatumisia, tajunnanmenetyksiä, pyörällä ojaan, kolareita jne. Lisäksi pissaa housuunsa ja on hyvin rasittava. Olen niin sairas tästä tilanteesta, kun koskaan ei kotiin tullessa tiedä, mikä toisen kunto on. Viime viikolla oli lähellä tulipalon syttyminen, kun oli jättänyt hellan levyn päälle ja välillä takkaa lämmittäessään sulkee pellin liian aikaisin, vaikka arina auki ja vaarana hää´n muodostuminen.

Hän on minua paljon vanhempi, useita vuosikymmeniä ja monikymmenvuotisen vertaistuessa käynnin tulos ei ole ollut kuin pari raitista vuotta. Toivoton tapaus? Selvinpäin aivan ihana tapaus, välillä rakastankin, mutta nyt tunteet laimenneet, kun ei ole kuin kännissä suurimman osan aikaa.

Olen niin stressaantunut ja jopa sairas tähän tilanteeseen. Ajattelin vuokrata oman asunnon läheltä, tässä en voi enää olla. Kihloissa olemme, mutta siihen se jääkin. Koiran koitan ottaa mukaan, kun ei ole oikea henkilö hoitamaan sitä alkoholisminsa takia. Olen jopa ihan fyysisesti sairas kaiken stressin takia. Opiskelen korkeakoulussa ja opinnot eivät etene, osittain siksi, koska olen niin masentunut ja stressaantunut, voin todella pahoin. :cry:

Millaisia vastaavia tilanteita (ero alkoholistista) teillä on ollut ja miten ero on sujunut? Mihin kannattaa varautua?
:(
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Re: En jaksa enää tätä tilannetta

ViestiKirjoittaja Vieras156 » 11.10.2021 00:51:52

Moi
Hyvä että kirjoittelit. Kun selaat viestiketjuja niin saat kuvaa millaista on elo ja ero. Niin tuttu tilanne monelle, valitettavasti.
Vieras156

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 12.10.2021 10:33:08

Päivitetäänpä tänne tilannetta.

Eilen illalla juttelimme tästä asiasta ja kerroin, kuinka rikki oon tilanteeseen. Mies ymmärsi mun näkökannat, mutta juurikaan muutosta ei varmaan luvattavissa. Sanoi itsekin, että ryyppyputket on hänenkin mielestään ihan kauheita, ja sanoi että juo vähemmän. Ite vaan tylysti totesin, että vielä yksi putki, niin mä lähen. Varoitus on annettu.

Kaipa sitä hyvin yksinkin elelisi. Mies vaan on selvinpäin tosi hyvä, tekee kotihommat suurimmaksi osaksi, mun ei juuri tartte tiskata/imuroida/pyykkiä pestä. Olin aika myrtsi tuossa monta päivää, kun loukkaannuin edellisestä putkesta niin pahoin henkisesti. Nyt ollaan ihan väleissä oltu.

Tälläsiä tänään.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.10.2021 07:59:33

Nortti95 kirjoitti:Päivitetäänpä tänne tilannetta.

Kaipa sitä hyvin yksinkin elelisi. Mies vaan on selvinpäin tosi hyvä, tekee kotihommat suurimmaksi osaksi, mun ei juuri tartte tiskata/imuroida/pyykkiä pestä. Olin aika myrtsi tuossa monta päivää, kun loukkaannuin edellisestä putkesta niin pahoin henkisesti. Nyt ollaan ihan väleissä oltu.

Tälläsiä tänään.

Moni alkoholisti kompensoi ylilyöntejään ja hyvittää juomistaan tekemällä kotitöitä, antamalla lahjoja ja olemalla mielinkielin. Puoliso voi erheellisesti luulla, että jos/kun juominen napataan tästä kuviosta pois, muu säilyy ennallaan. Välttämättä se ei niin mene. Suhteessa on vino dynamiikka ja puolisokin voi olla sille sokea ja jollain tapaa nauttia vallasta, mykkäkoululla tai huutamisella rankaisemisesta.. Suhteessa on omanlaisensa kierto; matelu lisää vitutusta, juomahimo samalla yltyy, nousee uhmakkuus ja juova ratkeaa ryyppäämään, sitten saa putken poikki tai määrät alemmas ja tuntee syyllisyyttä, puoliso rankaisee erouhkailuilla ja juova yrittää hyvittää.. jne

Moni puoliso kertoo samaa "hyvä mies selvinpäin" ja toivoo sen juovan raitistumista luullen, että sitten elämä on koko ajan sellaista, mitä se on ollut näinä "hyvittelykausina". Todellisuus tulisi olemaan ennemminkin jotain ryyppyputkien ja hyvitelykausien väliltä tai niidn yhdistelmä, keskiarvo.

Tämä hyrrä voi hyvinkin lakata pyörimästä, jos mies raitistuu. Hänellä ei ole enää mitään "hyvitettävää" ja se voikin olla puoliso, joka ei kykene tasaveroiseen suhteeseen ilman vallankäyttöä.
Olen itse ollut sekä juova, että juovan puoliso ja raitistuttuani osa ihmissuhteista katkesi, koska oma itsetunto palasi, syyllisyyden tunne valtaosin poistui, kun en enää "törttöillyt, ja ymmärsin, ettei minun tarvitse ylläpitää ihmissuhteita, joissa minua haukutaan ja jotka perustuvat vallankäytöön ja mitätöintiin. Mulle oli muotoutunut näissä katkenneissa ihmissuhteissa juovana aikana rooli, johon en enää mahtunut tai jossa en halunnut olla, eikä hiertävien asioiden puheeksiottaminen auttanut.

Oletko nortti95 pysähtynyt tarkastelemaan teidän suhteenne rooleja ja dynamiikkaa? Parisuhde usein kriisiytyy, jos toinen raitistuu ja vaatii sekä tiedostamista että opettelua molemmilta saada se toimimaan reilulla ja molempia tyydyttävällä tavalla. Jos taas toinen ei raitistu, en ehkä itse pelkkien kotitöiden takia jäisi ehkä omaa itsetuntoa/terveyttä/mielenterveyttä kalvavaan suhteeseen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.10.2021 08:04:55

Lisäyksenä sekin, että omaa terveyttä on hyvä ajatella. Mun entinen mies jatkaa juomista ja itse raitistuin kun erosimme. Nainen saa alkoholista herkemmin ja nopeammin vaurioita ja on ihan liian helppoa alkoholisoitua pahastkin itseään vanhemman ja kenties suurikokoisemman kokeneen juopon imussa.. Ilman omaa vakaata päätöstä ajautuu ilta illan perään juomaan, kun sitä kaljaa on aina kaapissa.
Voit olla pian itsekin siinä pisteessä, ettet saa omaa juomistasi kovinkaan helposti poikki.
Kaikkea hyvää, pidä huolta itsestäsi!
Vieras

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 18.10.2021 07:28:37

Kiitos vastauksista, laittoivat miettimään.

Viime putken jälkeen tosiaan annoin varoituksen, että lähden jos vielä yksi tulee. Noh, nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että putki alkoi herralla ja olen päättänyt lähteä. Itse menin eilen illalla takaisin AA-ryhmiin. Ukko sammui puoliksi sohvalle ja aattelin, että nyt onkin hyvä hetki livistää ryhmiin kokoamaan ajatuksia.

En nukkunut viime yönä lähes silmäystäkään ja eilen en syönyt paljon mitään, kun piti katsoa känniääliön perään. Voimaton olo on tilanteeseen, tänään pitäisi yksi tentti tehdä ja tuntuu, etten kykene siihen. En pysty opiskelemaan, syömään, nukkumaan, harrastamaan...
Omatekoista kotiviiniä on jääkaapissa vielä reilu pullo, joten ei tuo toinen ainakaan tänään päätään selvitä.

Parempaa tulevaisuus on varmaan uudessa elämässä edessä, mutta vielä en pysty unelmoimaan, en ennen kuin olen muuttanut pois.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.10.2021 19:05:21

Nortti95 kirjoitti:Kiitos vastauksista, laittoivat miettimään.

Viime putken jälkeen tosiaan annoin varoituksen, että lähden jos vielä yksi tulee. Noh, nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että putki alkoi herralla ja olen päättänyt lähteä. Itse menin eilen illalla takaisin AA-ryhmiin. Ukko sammui puoliksi sohvalle ja aattelin, että nyt onkin hyvä hetki livistää ryhmiin kokoamaan ajatuksia.

En nukkunut viime yönä lähes silmäystäkään ja eilen en syönyt paljon mitään, kun piti katsoa känniääliön perään. Voimaton olo on tilanteeseen, tänään pitäisi yksi tentti tehdä ja tuntuu, etten kykene siihen. En pysty opiskelemaan, syömään, nukkumaan, harrastamaan...
Omatekoista kotiviiniä on jääkaapissa vielä reilu pullo, joten ei tuo toinen ainakaan tänään päätään selvitä.

Parempaa tulevaisuus on varmaan uudessa elämässä edessä, mutta vielä en pysty unelmoimaan, en ennen kuin olen muuttanut pois.

Kyllähän tuo siltä kuulostaa, että tuo parisuhde ei tee sinulle hyvää..
Ehkäpä ukko on jo vaiheessa "antaa mennä alamäki vaan"..
Itse kun olet nuorempi, saatat olla juuri nyt käännekohdassa; joko pelastat itsesi tai ripustaudut tuohon kiveen ja uppoat itsekin.. Opinnot kenties keskeytyvät ja omakin juomisesi karkaa hallitsemattomaksi..
Pahimmassa tapauksessa juutut elämään pätkäelämää, jossa joka kuukausi päätät ja uhkaat lähteä, muttet saa lähdetyksi.. siitä tulee tapa elää, kuten miehelläsi tuo AA:n harrastaminen vailla varsinaista halua luopua alkoholista. Ehkä hän saa siitä alibin juoda, kun kokee "yrittäneensä" kuitenkin raitistua. Niistä muutaman viikon tai kuukauden pätkistä karttuu huomaamatta 5v, 10v ja enenmmänkin ja katkeruus alkaa vallata mieltä.

Eihän sinulla ole velvollisuutta miehestäsi huolehtia. Jos hän on paljonkin vanhempi, hän on pärjännyt ennen sinuakin vaikka on dokannut raskaasti. Tokikin nurkan takana väijyy jo alkoholisairaudet ja mahdollinen dementia, mutta vaikka kuinka tahtoisi toista ei saa raitistettua, jollei hän itse sitä motivaatiota löydä.

Tämä päivä on usein huomisenkin kuva. Tosin alkoholiongelman kohdalla vakaa suunta on alaspäin. Kusta ja paskaa ja oksennusta, sekä niiden siivoamista riittää, samoin vahtimista ja huolehtimista, jos ne kontolleen haluaa ottaa. Mies on juonut kauemmin, niin siitähän näet, millainen voi omakin tulevaisuutesi oman alkoholiongelman pahetessa olla. :(

Ja muuten, ne unelmat saattavat auttaa irtautumaan! Tästä miehestä tuskin olisi knnolliseksi isäksi, jos lapsia joskus haluaisit. Mitä tykkäisit vapaa-ajalla tehdä ja mitä elämässä tavoitella? Näetkö, että ne ihan ikiomat toiveesi voisivat toteutua tuon ihmisen kanssa? Tukeeko hän sinua? Kannustaa vai ennemminkin vie voimasi.

Tsemppiä sinne!
Vieras

ViestiKirjoittaja liisa ihmemaassa » 8.11.2021 13:00:05

Kehoittaisin sinua ajattelemaan omaa hyvinvointiasi.
Itselläni oli samantyyppinen juoppo, ei välittänyt lopulta muusta kuin seuraavasta ryypystä. Kaikki muu oli yhdentekevää. Kauan jaksoin, osaltaan koska kaupungissa missä asuttiin oli kova asuntopula.
Nyt hän on nurmen alla, muutin ennen hänen kuolemaansa. Hän yksinkertaisesti lopetti elämästä, loppuaikana ei syönyt. Kuoli nälkään, pankkitili täynnä rahaa. Maksa lopetti toimintansa ja that`s it.
liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Päivi Hietanen » 17.11.2021 09:10:29

Olet saanut jo tässä ketjussa hyvinä vinkkejä tilanteeseesi ja tukea myös samassa tilanteessa olleilta. Alkoholistin on itse motivoiduttava hoitoon ja päihteettömään elämäntapaan. Kuvauksesi päätellen kihlattusi tarvitsisi päihdehoitoa.

Kuten itsekin toteat, puolisosi juominen estää sinua elämästä raittiina. Kannat huolta ja vastuuta puolisostasi ja samalla oma elämäsi jää sivuosaan. Terveessä ja tasapainoisessa parisuhteessa molemmat pystyvät elämään yhdessä ja erillään eli suhteen osapuolet voivat opiskella, harrastaa , viettää aikaa ystävien kanssa. Tämä kaikki tuntuu kuvauksesi perusteella jäävän sinun arjessasi sivuosaan. Onko näin?

Erilleen muuttaminen ja omaan hyvinvointiisi keskittyminen olisi varmastikin hyvä ratkaisu. Et voi toista parantaa tai muuttaa. Apua voit lähteä hakemaan itsellesi opiskelijaterveydenhoidosta tai maksuttomaan päihdeneuvontaan soittamalla https://ehyt.fi/paihde-peli-info/paihdeneuvonta/ .

Päivä kerrallaan eteenpäin. Vaikka juuri nyt elämässä voi olla vain harmaansävyjä, voi siihen löytyä myös väriä oman toipumisesi edistyessä.

Terveisin, Päivi
Olen Päivi Hietanen ja toimin Ero lapsiperheessä-työn asiantuntijana Ensi- ja turvakotien liitossa.
Päivi Hietanen
Ero lapsiperheessä -työ

Paluu Kotikanava