Olet täällä

Ero mielessä? Eron teemaviikot Kotikanavalla 8.-19.11.

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Ero mielessä? Eron teemaviikot Kotikanavalla 8.-19.11.

ViestiKirjoittaja Päihdelinkin toimitus » 18.10.2021 13:20:48

Hei!

Ero nousee esille usein isona teemana Kotikanavan keskusteluissa.
Tästä syystä järjestämme Päihdelinkissä eron teemaviikot 8.-19.11.2021. Tällöin saamme vieraaksemme Ensi- ja turvakotien liiton eroasiantuntjoita vastaamaan ja keskustelemaan kanssanne Teitä pohdituttavista kysymyksistä eroon liittyen.

Voitte jättää kysymyksenne/tarinanne/pohdintanne joko suoraan Kotikanavalle (kirjoittaminen ei vaadi rekisteröitymistä) tai nimettömän lomakkeen kautta. Tällöin Päihdelinkin työntekijät tuovat kysymyksen Kotikanavalle asiantuntijoiden vastattavaksi teemaviikkojen aikana. Vastaus löytyy siis tässäkin tapauksessa Kotikanavalta.

Aiheita voi olla esimerkiksi
- eroon liittyvät käytännön järjestelyt
- lapsiin liittyvät asiat erossa (esim. tapaaminen, elatus)
- eroon littyvät tunteet ja niiden käsittely
- eron jälkeisen vanhemmuuden ja yhteistyön pulmat toisen vanhemman kanssa
- erosta toipuminen ja erokriisin käsittely
-  mistä saa apua ja tukea
- yleinen eropohdinta

Rohkaisemme kysymään ja keskustelemaan vaikeistakin asioista!

Tervetuloa mukaan viikoilla 45 ja 46.

Kuva
Päihdelinkin toimitus
Ylläpito

Re: Ero mielessä? Eron teemaviikot Kotikanavalla 8.-19.11.

ViestiKirjoittaja Päihdelinkin toimitus » 5.11.2021 14:50:05

Ensi viikolla keskustellaan erosta!

Tule mukaan ja kysy rohkeasti. Ei kannata pähkäillä asioita yksin :)
Saamme mukaan asiantuntijoita Ensi ja turvakotien liiton Ero lapsiperheessä -työstä.

Voit jättää kysymyksen tähän ketjuun tai aloittaa uuden. Kysymyksiä voi lähettää myös lomakkeen kautta.

Mukavaa viikonloppua!

Terkuin,
Tiia/Päihdelinkki
Päihdelinkin toimitus
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Päivi Hietanen » 8.11.2021 14:09:23

Hei!

Olen Päivi Hietanen ja työskentelen Ensi- ja turvakotien liitossa Ero lapsiperheessä-työn asiantuntijana. Olen työskennellyt eroauttamisen ja eron jälkeisen vanhemmuuden tukemisen parissa vuodesta 2005 alkaen. Päihteet ovat yksi tekijä, mikä voi johtaa suhteen eroon. Ero vaikuttaa paitsi omaan ja kumppanin elämään , myös lasten arkeen ja tulevaisuuteen. Puolison päihdeongelmasta tai lapsen toisen vanhemman päihteiden käytöstä on hyvä jutella tilanteesta ulkopuolisten vertaisten tai ammattilaisten kanssa. Toivon, että voi osaltani olla tukea tällä Ero mielessä-teemaviikonkeskusteluissa osallistujille. Avun hakeminen on rohkeutta!
Olen Päivi Hietanen ja toimin Ero lapsiperheessä-työn asiantuntijana Ensi- ja turvakotien liitossa.
Päivi Hietanen
Ero lapsiperheessä -työ

ViestiKirjoittaja JusPul » 9.11.2021 09:10:04

Hei
Olen Jussi Pulli ja työskentelen Ensi- ja turvakotienliitossa kehittämispäällikkönä ero lapsiperheessätyössämme. Ero koskettaa kaikkia perheen osapuolia ja erolla saattaa olla monenlaisia vaikutuksia yksilön ja perheen jäsenten elämään. Itse olen työskennellyt 30 vuoden ajan elämänkriisien parissa ja kehittänyt vahvasti mies asiakkaiden kohtaamista. Kerro ja kysy rohkeasti itseäsi mietityttäviä asioita.
JusPul
Ero lapsiperheessä -työ

ViestiKirjoittaja Johanna V. » 9.11.2021 09:30:58

Hei!
Olen Johanna Vaitomaa ja työskentelen Ensi- ja turvakotien liitossa Turvassa-hankkeessa. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaille ja ammattilaisille tukea vaativiin erotilanteisiin, joissa on korkea konfliktitaso, psykososiaalisia haasteita tai esimerkiksi monimuotoista korkean väkivallan uhkaa ja turvallisuusriskejä. Toivon, että voin omalta osaltani olla teidän tukenanne Ero mielessä -teemaviikon keskusteluissa.

Terveisin Johanna V.
Johanna V.
Ero lapsiperheessä -työ

ViestiKirjoittaja Päivi Hietanen » 10.11.2021 15:58:15

Tiedoksi!

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset eri puolilla Suomea tarjoavat maksuttomia yksilökeskusteluita sekä parikeskusteluita eroa pohtiville ja eronneille vanhemmille maksutta. Tapaamisia on yleensä 1-5 kertaa. Vanhemmille on lisäksi omia vertaisryhmiä- ja tilaisuuksia. Lapsille ja nuorille on omia erovertaisryhmiä ja mahdollisuus osallistua yksilökeskusteluihin.

Apua eroon-chat päivystää ma-pe klo 12-18 ja la klo 14-17. Chat on mahdollisuus keskustella eroon liittyvistä teemoista ja huolista eroauttamisen ammattilaisen kanssa. Chat ei vaadi rekisteröitymistä.

Lasten ja nuorten-chat on avoinna ma-pe klo 15-18. Alle 18-vuotiaaat voivat chatissä jutella luottamuksellisesti työntekijän kanssa mm. vanhempien eroon, riitelyyn ja väkivaltaan tai omien seurustelusuhteiden päättymiseen liittyvistä aiheista. Chat ei vaadi rekisteröitymistä.

apuaeroon.fi sivustolta löydät tietoa ja tukea sekä oman alueesi eropalvelut.

Yhdistysten palveluita voit hakea täältä: https://ensijaturvakotienliitto.fi/apua ... lahellasi/

Lisätietoa löydät täältä:https://ensijaturvakotienliitto.fi/tietoa-liitosta/nain-me-autamme/eroauttaminen/

terveisin Päivi
Olen Päivi Hietanen ja toimin Ero lapsiperheessä-työn asiantuntijana Ensi- ja turvakotien liitossa.
Päivi Hietanen
Ero lapsiperheessä -työ

ViestiKirjoittaja Eevis81 » 15.11.2021 16:18:52

Puolisoni on alkoholisti joka juo kaksi päivää putkeen joka viikko. Hän ei nuku eikä syö tässä välissä. Humalapöissään on ilkeä ja väkivaltainenkin. Olen nyt seitsemän vuotta yrittänyt ymmärtää. Meillä ei onneksi ole yhteisiä lapsia mutta minun alaikäiset lapset ovat osan aikaa olleet meidän kanssa.

Vuosi sitten erosimme mutta palasimme yhteen vaikka paljon loukkauksia ehti tapahtua puolin jos toisin. Aluksi näytti että asiat lähtee rullaamaan mutta siinä vaiheessa, kun minä aloin vähentää omaa alkoholin kulutustani, puoliso joi minunkin puolesta.
Keväästä asti olen nyt rimpuillut ja yrittänyt. Olen itsekin tässä jälleen masentunut ja joutunut sairaslomalle.
Olen päättänyt erota. Olen jo hankkinut oman asunnon jonka osoitetta en aio puolisolle kertoa. En enää jaksa känniörvellyksiä, pelkoa, huolta ja kaikkea pahaa mitä humalahakuinen juominen tuo tullessaan. En halua enää jäädä kakkoseksi viinapirulle.

Sekava teksti mutta sitä minun ajatukset tällä hetkellä on. Tavallaan helpottunut mutta silti täynnä tuskaa. Muitakin ongelmia on kuin alkoholi mutta se on minun mielestä suurin syy. Olen alkoholistin lapsi ja elänyt lapsesta asti alkoholin huurussa. Joutunut pettymään, odottamaan, valvomaan, pelkäämään ym.

Jos on vinkkejä kuinka tästä selviää kunnialla niin niitä otetaan vastaan.
Eevis81

ViestiKirjoittaja Johanna V. » 17.11.2021 16:17:32

Hei,

Kiitos rohkeudestasi jakaa ajatuksesi vaikeasta elämäntilanteestasi. Sinun ja lastesi hyvinvointi ja turvallisuus ovat ensisijaisia ja oletkin ottanut jo isoja askeleita tähän suuntaan! Kenenkään ei kuulu pelätä omassa kodissaan, ei aikuisen, eikä lasten. Rajojen asettaminen mm. osoitteen salaamalla luo teille turvaa uuteen kotiin. On hyvä miettiä myös muita keinoja, millä voit pitää etäisyyttä ja huolehtia itsestäsi, sillä sinä ja lapsesi olette nyt ykkösiä! Vaikka nyt tuntuu vaikealta, on tärkeää, että hyväksyt kaikki ajatuksesi, tunteesi ja sen, mitä et voi muuttaa (puolisosi alkoholinkäyttö, hän kantaa siitä vastuun).

Aikuisten juominen vaikuttaa aina perheessä eläviin lapsiin. Lasinen lapsuus tarkoittaa monelle lapselle elämää aikuisten maailmassa, jossa päivät täyttyvät vastuusta, huolesta ja pelosta. Perheenjäsenten roolit voivat kääntyä päälaelleen. Lapsi voi pahimmillaan joutua huolehtimaan itsestään, sisaruksistaan ja jopa vanhemmistaan. Lapsi voi joutua harppomaan hänelle kuuluvien kehitysvaiheiden ohi ja voi käyttää vahingollisiakin selviytymiskeinoja etsiessään ulospääsyä turvattomista tilanteista. Lapsuudessa koetut laiminlyönnit ja turvattomuuden tunteet jättävät jälkiä.

Lapsuudenkokemuksiaan käsittelevä aikuinen ja vanhempi voi myös olla huolissaan omista lapsistaan. On tärkeää, että lapsen avun ja tuen tarve tulee tunnistetuksi ja kohdatuksi. Lapsuuden kokemukset voivat vaikuttaa myöhemmin aikuisuudessa esimerkiksi omaan vanhemmuuteen ja parisuhteisiin. Toisaalta erilaiset tekijät voivat suojata näiltä haitoilta ja tukea lapsuudenkodin ongelmien käsittelyyn voi saada vielä myöhemmälläkin iällä.

Ammattilaisten avun puoleen kääntymisen kynnystä ei kannata pitää liian korkealla. Se, että hakee apua, ei tarkoita, ettei pärjää riittävän hyvin, vaan avun hakeminen ja vastaanottaminen on vahvuutta.

Toivottavasti saat näistä vinkeistä apua itsellesi ja lapsillesi:

A-klinikat palvelevat erilaisista päihde- ja muista riippuvuusongelmista kärsiviä sekä heidän läheisiään. Hoitotavoitteet sekä hoito- ja työskentelytavat ovat yksilöllisiä ja vaihtelevat asiakkaan elämäntilanteen, ongelmien, tarpeiden ja voimavarojen mukaan. Hoito on luottamuksellista, ja käynnit ovat maksuttomia. A-klinikalle ei tarvita lähetettä, vaan ajan voi varata itse. Useilla klinikoilla on myös päivystysaika, jolloin hoitoon voi tulla ilman ajanvarausta.

Lasinen lapsuus -sivustolla on paljon tietoa ja esitellään tukimuotoja: yksilö- tai ryhmätapaamiset lapsille ja aikuisille, chatit, vertaistukihenkilöt/mentorit jne. Monet aikuiset ja lapset kokevat hyötyvänsä yksilöllisen avun lisäksi vertaisryhmistä, toisten samanlaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa ajatusten ja kokemusten jakamisesta.

Nettiterapiaan pääsee lääkärin lähetteellä ja se on asiakkaalle ilmaista. Mielenterveystalosta löydät kattavasti tietoa, omahoito-ohjelmia, oppaita, oirenavigaattoreita sekä palveluhakuja mielen hyvinvoinnin tueksi. Myös Mielenterveysseuran tukea ja apua -osiosta löydät tietoa ja tukea mielenterveyden haasteisiin ja avun hakemiseen.

Voimia uuteen elämänvaiheeseen!
Toivottaa Johanna, Ero lapsiperheessä -työ, Ensi- ja turvakotien liitto
Johanna V.
Ero lapsiperheessä -työ

Paluu Kotikanava