Olet täällä

Ero raittiista alkoholistista

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Ero raittiista alkoholistista

ViestiKirjoittaja Takku » 15.11.2021 19:46:57

Olen tehnyt 2-3 viikkoa sitten eropäätöksen raittiista alkoholistimiehestäni, jolloin myös muutin toiselle paikkakunnalle yksin kissan kanssa. Ensin oli tarkoitus muuttaa yhdessä, mutta mies suostui useamman suostuttelun jälkeen pitkin hampain 1,5 viikkoa odottelemaan mökillä, kun mietin meidän välejä. En silloin vielä ollut varma erosta.

Me ollaan oltu yhdessä yli 40 vuotta, mies on raitistunut noin 30 vuotta sitten ja meillä on 3 aikuista poikaa. Tutustuin aikoinaan nuorena, viattomana likkana puheliaaseen ja itsevarmaan vanhempaan juovaan alkoholistiin -kuinkas muuten kuin kapakassa. En silloin tajunnut, että on holisti, ihmetytti vaan kun aina tavattiin kapakassa. Aika nopeasti ajauduttiin yhteen -mulla oli kiire päästä ahdistavasta vanhempien kodista. Jo reilun vuoden kuluttua meillä oli esikoinen ja eka vuokrakämppä sekä oltiin menty naimisiin. Mies lopetti viinanjuonnin 3,5 vuodeksi ja sinä aikana syntyi 2. poika. Ryyppäämistä kesti muutama vuosi ja meinasin lopulta erota, mutta sattumalta mies ilmoittikin lopettavansa juomisen ja menevänsä AA:han. Sitä raittiutta on kestänyt siitä asti, samoin yhteiseloa.

Kummallakin on jäänyt traumoja menneisyydestä -itsellä vaikea isäsuhde, miehellä ankea lapsuus sekä uskottomuuteen päättyneitä naissuhteita (myös lyhyt avioliitto). Ehkä siksi ei olla osattu koskaan keskustella aidosti asioista ja miehelle on kehittynyt kova kontrollinhalu ja voimakas mustasukkaisuus. Sitä pahensi myös se, että osallistuin työkaverin läksiäisiin, missä tuli juhlittua ja riehaannuttua. Pahaksi onneksi mieheni sattumalta näki kun tulin taksilla kotiin ja kyydissä oli miespuolinen työkaveri. En tehnyt mitään väärää miestäni kohtaan, mutta riehaantumisestani sain paljon mustelmia ja tietysti epäilykset heräsi. Siitä alkaen olen kokenut henkistä väkivaltaa hänen taholtaan eli noin 30 vuotta (sitäkään en pitkään aikaan tajunnut syyllistämisen ja manipuloinnin takia). Hän pakotti minut yksityiskohtaisesti kertomaan kaiken mitä juhlissa tapahtui ja sai myös selville, että olin voimakkaasti ihastunut pomooni -sekin oli vain tunnetasolla. Suunnittelin epätoivoissani jossain vaiheessa itsemurhaa, mutten onneksi lasten takia tehnyt. Meillä on ollut todella pahoja riitoja, joista monet kaikki 3 lastakin muistaa. Oltiin myös 20 vuotta samassa, omassa firmassa töissä. Kun mies jäi eläkkeelle aloin opiskella hoitoalaa ja sillä alalla olen nyt vielä töissä. Työ on raskaudesta huolimatta minulle hyvin terapeuttista. En meinaa vielä pitkään aikaan jäädä eläkkeelle, vaikka mies on yrittänyt painostaakin.

En tiedä miksen ole aiemmin pystynyt sanomaan miehelle suoraan, että haluan erota, vaikka mielessä on ollut useasti. Taitaa olla "kiltin tytön syndrooma", ettei halua pahoittaa toisen mieltä tai jotain. Ehkä vajaan 2 vuoden psykoterapia on antanut rohkeutta ja se, että olen tajunnut, että minullakin on väliä. Mies ottaa tosi rankasti mun päätöksen, sanoi että tekee mitä tahansa, ettei erottaisi. En vaan oikein usko, että asiat voisi meidän kohdalla muuttua enää niin paljon, että voitaisiin jatkaa yhdessä. Moneen vuoteen ei ole suostunut pariterapiaankaan, kun hänen mielestään meidän pitäisi keskenään puhumalla selvittää asiat. Se ei vaan ole onnistunut; me kierretään aina kuin kissa kuumaa puuroa ja kaikki päättyy yleensä siihen, että mies hermostuu ja alkaa syyttelemään ja huutamaan. Nyt olis kyllä jo menossa pariterapiaan..

Mulla on kyllä myötätuntoa miestä kohtaan ja tunnen vastuuta hänen pärjäämisestään. Hän vetoaa mm. siihen miten voin jättää yli 70-vuotiaan miehen. Hän ei osaa nykytekniikkaakaan sen vertaa, että osaisi käyttää s-postia tai lähettää tekstareita, laskujen maksamisesta puhumattakaan, kun minä olen ne aina hoitanut. Onko tai onko ollut kellään esim. samantyyppistä tilannetta?
Takku
Miedosti panostava jäsen

Re: Ero raittiista alkoholistista

ViestiKirjoittaja Päivi Hietanen » 16.11.2021 22:29:56

Sinulla on puolisosi kanssa pitkä yhteinen liitto elettynä erilaisine vaiheineen. Hienoa on kuulla, että puolisosi on pystynyt olemaan raittiina ja päätöksessään. Liitossanne on ollut vaikeuksia vuosien varrella. Jotkin asiat ovat kuitenkin saaneet sinut kuitenkin pysymään yhdessä tähän asti. Monelle esimerkiksi lapset voivat olla suurin syy pysyä yhdessä. Nyt lasten jo ollessa aikuisia, uranvaihdon ja oman terapian myötä olet saanut uudenlaista näköalaan omaan elämään. Ehkä olet myös löytämässä omaa ääntä ja identiteettiä, kuten erilaisissa elämänristeysvaiheissa voi käydä. Ehkä voisit pysähtyä miettimään, mitkä asiat ovat sinut pitäneet kiinni tässä parisuhteessa tähän asti ja mistä olet saanut siihen voimavaroja. Mitä olet oppinut esimerkiksi parisuhteessa eläessäsi siitä ,millaisissa ihmissuhteissa voi hyvin. Kirjavinkkinä voisin suositella M. Stolbowin kirjaa Erosta eteenpäin, joka auttaa tarkastelemaan omaa parisuhdetta sekä mahdollisen eron myötä myös asioista, joista omasta päättyneestä suhteesta voi oppia.
Vaikka olisit itse jo vahvasti eroamisen kannalla, voisi yhteinen keskustelutuki auttaa teitä kenties ymmärtämään parisuhteenne menneisyyttä ja historiaa, sekä tekemään tulevat ratkaisut tietoiselta pohjalta. Yhteinen keskustelu ammattilaisen avulla voisi ehkä myös auttaa puolisoasi ymmärtämään, ehkä myös hyväksymään erotoiveesi paremmin. Pariterapia voisi siis toimi joko suhdettanne ylläpitävänä tai eroon päätymistä helpottavana asiana, niin että molemmat ymmärtävät, mistä syistä parisuhde päättyy eroon. Lisää parisuhdetuen ja erilaisen keskustelutuen vaihtoehdoista löydät täältä.https://parisuhdekeskus.fi/palvelukartta/
Mitä ajattelet aikuisten lastenne ajattelevan mahdollisesta erosta. Tai oletko voinut heidän kanssaan puhua heidän lapsuudestaan ja siihen liittyvistä asioista, riidoistakin, joihin viittaat. Voi olla hyvä valmistaudut siihen, että mahdollinen ero heijastuu myös aikuisten lasten elämää ja he joutuvat ehkä myös miettimään, miten he suhtautuvat asiaan.
Puolisosi voi saada käytännön asioiden hoitamiseen apua esim. kansalaisopistojen seniorikursseilta, kirjastoissakin järjestetään seniori-ikäisille neuvontaa tai eri kaupungeissa on seniori-ikäisille neuvontaa mm. tietokoneasioissa. Pankeista saa apua verkkoasiointiin ja laskujen maksuun. Enter ry tarjoaa seniori-ikäisille ohjausta ja neuvontaa tietokoneen ym. käytössä. https://www.entersenior.fi/
Eläkeliitto järjestää 50+ ikäisille omia erokursseja. https://elakeliitto.fi/sopeutuminen

Toivon mukaan näistä vinkeistä voisi olla apua.
Terveisin, Päivi
Olen Päivi Hietanen ja toimin Ero lapsiperheessä-työn asiantuntijana Ensi- ja turvakotien liitossa.
Päivi Hietanen
Ero lapsiperheessä -työ

Re: Ero raittiista alkoholistista

ViestiKirjoittaja tabularasa » 17.11.2021 09:32:41

Moi.

Ensimmäisenä tulee mieleen, että toivottavasti olet harkinnut mitä tarkkaan eropäätöstäsi. 40 vuotta yhdessä on pitkä aika. Kannattaisi käyttää parisuhteen solmuihin ulkopuolista asiantuntijaa apuna, vaikka useampia jos ensimmäinen ei tunnu hyvältä.

Nuo yksilöterapeutit usein joskus saavat ihmisen tekemään outoja. Omalla kohdallani esim. aloin vihaamaan äitiäni, jota terapeutin tuella syytin kaikista vaikeuksistani ja siitä miksi olen sellainen kun olen, miksi juon, miksi teen sitä tai tätä. Miksi minulla on huono itsetunto jne.
Pojalleni kävi vähän samoin. Hän kävi terapeutilla pitkän jakson ja nyt meidän välimme ovat erittäin viileät. Terapeutti auttoi höntä ymmärtämään, että huono isä oli syyllinen kaikkeen. Suoranaisia valheita on poika kertonut lapsuudestaan. Kuten että olisin esim. lyönyt hänen äitiään, minkä hänen äitinsäkin kiistää.
Eli terapeuttejakin on moneen lähtöön.

Erosimme muuten aika hätäisesti vaimoni kanssa 27 vuoden liitosta ilman neuvotteluja ja parisuhdeterapeuttia. Eksä on myöntänyt itsekin, ettei olisi pitänyt.

Mutta ihminen tekee, minkä katsoo itselleen hyväksi. Toivon kovasti, että kaikki menee hyvin, etkä joudu katumaan.
Viimeinen bentso 6.7.2022
tabularasa
Miedosti panostava jäsen

Paluu Kotikanava