Olet täällä

Mies yrittää raitistua

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Mies yrittää raitistua

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.7.2022 18:16:29

Et välttämättä ole vainoharhainen. Kyllä tuju kotikalja lievän eraktion monilla aiheutta, koska sen voi tehdä jo alkoholipitoinen partavesikin.
Luultavasti mies on jättänyt antabuksen pois ja hänen päässä kiertävät alkoholisteille niin tyypilliset pohdinnat, että ongelma on poistunut ja muutaman silloin tällöin voi ottaa. Ehkä hän on jo "kokeillut" ottaa pari kaljaa ja onnistunut siinä ja tämmöinne yleensä vahvistaa juopon käsitystä, että hän on "parantunut".

Eihän sinun tai kenenkään muunkaan ole pakko sitä juovaa puolisoa jättää. Elämä saattaa kuitenkin olla nyt ja jatkossa tuota samaa epävarmuutta. Itse olen tyytyväinen että erosin. Olen ollut exäni kanssa satunnaisesti tekemisissäkin eron jälkeen ja hänen ongelmansa on vain pahentunut. Ilmeisesti alkanut mennä "liikaa korjanneena" töihinkin ja edellisen vierailun aikana hän muuttui yhtäkkiä tavattoman levottomaksi ja tavallaan heitti minut ulos. :D Siis sanoi suoraan, että ei pysty olemaan juomatta ja suunniteltu yhteinen leffailta siten peruuntui. Hän on mulle tärkeä ihminen ongelmastaan huolimatta ja minäkin hänelle.

Alkoholiriippuvuus on suoraan sanottuna vittumainen tauti. Kyllä mun exäkin silminnähden kärsii, valittaa yksinäisyyttä ja on tavattoman kärttyinen ja masentunut, eikä silti jaksa motivoitua hoitoon tai nykyään jaksa enää tehdä oikein mitään selvinpäin. Näillä tarinoilla ei välttämättä ole onnellisia loppuja erosi sitten tai ei.
Vieras

ViestiKirjoittaja Antabusvalvoje » 20.7.2022 14:26:46

Kuulostaa siltä, että Antabus oli jäänyt. Vai mikä on nyt tilanne. Kyllä puoliso tunnistaa tutun iloisen fiiliksen. Ja kotikaljaa on hyvä juoda, niin se aiheuttaa samantyyppistä hajua henkeen kuin muukin kalja. Alkoholisti on ovela, eikä tuollainen edes kovin kummoista oveluutta vaadi. Kannattaisi sinun Antabuksen ottaminen valvoa, vaikka mies sen itse pyytäisi. Sittenpä näet, jos hän ei sitä pyydä, että missä mennään. Se on pitkään alentavaa olla huollettavana, mutta jos ei sitä kestä, niin sitten ei ehkä ole tarpeeksi motivaatiota parantuakaan. Jos on sairas, niin tulisi alentua huollettavaksi ja hoidettavaksi kunnes tilanne on parempi.
Antabusvalvoje

ViestiKirjoittaja ~Ap » 7.8.2022 18:42:15

Tilannepäivitystä.
Joo Antabukset jäi purkkiin vaikka mulle muuta esitti. Itseasiassa myrkytin mieheni, huomasin että oli juonu ja tarjosin pokkana Antabusta kun "et oo tainnu tänään muistaa ottaa", oletuksena tietysti että siitä kieltäytyy kun huomaa jääneensä kiinni. Vaan eipä kieltäytynyt, kiskaisi kituumiinsa. Ei menny kauaa kun naama punotti ja rinnassa tykytti, aika samantekevää oli mulle se toisen karmea olotila siinä kohtaa... Tuosta nyt kk verran aikaa, ei ole sen jälkeen ottanut. Ei kirkasta mutta ei Antabustakaan, eikä kuulemma enää aio ottaakaan kumpaakaan. Aikoo pysytellä kuivilla ilman lääkettä, jääpi nähtäväksi kuinka käy, en aio enää sekaantua. Ei kuulemma luota Antabuksen tehoon eikä pidä sitä toimivana pelastusrenkaana, sitten kun päättää pullon hakea niin hakee siitä huolimatta onko pillerin ottanut vai ei... jotenkin näin se selitys kuului. Hetken vielä tässä seurailen mihin suuntaan herran touhu lähtee menemään. AA:ssa käy kahdesti viikossa. On vakuuttanut ettei halua enää koskaan palata entiseen elämään, mutta häntäkin pelottaa pystyykö olemaan viinasta erossa. Kahdesti nyt siis retkahtanut (pienesti onneksi) marraskuisen överin jälkeen.
~Ap

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.8.2022 21:54:59

Ai ei luota Antabuksen tehoon? Edes sen jälkeen kun koki mitä se ja alkoholi saa aikaiseksi? Tilanne on teillä nyt aika hankala, koska et koskaan tiedä onko juonut, ja kyttäät sitä vähän kokoajan. Jos puoliso ottaisi sen lääkkeen sun nähden, niin tietäisit että homma on hoidossa. Oletteko kysyneet voisiko ottaa useamman lääkkeen kerralla pari kertaa viikossa, ettei tarttis kokoajan olla pyytelemässä? Meillä toimii sillä tavalla, eli puoliso pyytää ja ottaa valvotusti kaksi kertaa viikossa kolme lääkettä.
Miten noin muuten, kun teillä se eroanomus on vireillä, ja eikös pitänyt olla tuon edellisen se viimeinen kerta?
Vieras

Edellinen

Paluu Kotikanava