Olet täällä

Oma elämä on auttanut jaksamaan

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Oma elämä on auttanut jaksamaan

ViestiKirjoittaja OmaElämä » 3.4.2022 15:52:49

Kirjoitan tähän keinoa, jolla olen jaksanut elämää alkoholistin kanssa. Lopetin nalkuttamisen alkuunsa, ja olen pikkuhiljaa rakentanut itselleni verkostoa ja tekemistä, jolla saan puhdistettua omat ajatukset ja rakennettua toisen pohjan elämälle. Ehkä sitä voi kutsua kaksoiselämäksi, eikä se varmasti kaikille sovi. Yhden elämän keskiöön kuuluu lapset ja omat harrastukset, ja toiseen puoliso ja lapset. Lapset on ihan kaikki kaikessa, ja olen heidät pitänyt kärryillä puolison tilasta teinivuosista saakka. En ole syyllistänyt, ja lapsilla on hyvä suhde alkoholistivanhempaansa.
Tämä on kantanut viimeiset 14 vuotta, siitä lähtien kun alkoholiongelma alkoi olla ilmiselvä (minulle) ja pahentua. Sitä ennen oltiin eletty yhdessä 10 vuotta. Olen pystynyt tällä tavoin jättämään puolison ryypiskelyt ja muut oirehtimiset omaan arvoonsa. Elämä on alkoholismista huolimatta tuntunut olevan varmalla pohjalla, kun on vaihtoehtoinen elämä, sosiaalinen verkosto ja aktiviteetit, johon alkoholi ei kuulu. Eikä tarkoita että minulla olisi muita parisuhteita; ei koskaan. Mutta tuntuu etten ole alkoholistista riippuvainen. Rakkaudentunteitakin olen saanut säilytettyä, kun muistan että puoliso on sairas. Ja selvinpäin oikein mukava.
Miksi en eronnut? No, ajattelin että ehkä tuo ymmärtää jossain välissä tilansa. Haluaisin auttaa hänet pois ongelmasta. Ja ajattelin lapsia. Arvioin että alkoholismista huolimatta lapsilla on mukavampi jos olemme yhdessä. Kenenkään ei ole tarvinnut pelätä fyysistä väkivaltaa tms. Eikä juominen pitkään ollut jokapäiväistä, eikä viikonloppuisin sammuttu jo iltapäivästä.
Kaksi vuotta sitten, vihdoin, puoliso tajusi ongelmansa. Ryyppyputket alkoi olla pitkiä ja terveys alkoi romahtaa. Tämän mahdollisti se, että hänellä on toinen asunto työn takia toisella paikkakunnalla. Siellä oli hyvä pämppäillä työviikolla ja jäädä viikonlopuksi jatkamaan. 10 kk sitten hän alentui ottamaan antabusta. Puoli vuotta siitä meni huijaten, viimeiset 4 kk minun valvonnan alla. Kunnes en ollut muutama päivä sitten valvomassa kyllin tarkkaan.... Nyt ollaan siis hyvin labiilissa tilanteessa, joka voi heilahtaa mihin suuntaan vain. Katsotaan miten etenee. Vastaan tulee kysymys: mitä tehdä, jos puoliso on parantumaton, ja milloin se ilmenee.
OmaElämä

Paluu Kotikanava