Olet täällä

Miten saada hoitoon

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miten saada hoitoon

ViestiKirjoittaja Uskotoivorakkaus » 1.6.2022 21:08:41

Miten saada hoitoon 40v tytär joka on pahasti alkoholisoitunut? Koskenkorvan Lakuviinaa tai/ ja Salmiakkikossua menee vähintään 500ml/vrk, viikonloppuina reilusti
enemmän. Yksinäisen työnsä hän pystyy hoitamaan. Painoa on 130kg. Terapia on käyty, ei mitään apua. Itsetuhon kierre vain syvenee eikä suostu keskustelemaan asioistaan. Pikavippien perintäkirjeitä tulee useita viikossa ja epäilen ettei niitä pysty maksamaan. Riitaa ei tule jos hyväksyn kaiken. Tytär muutti luokseni 5v sitten. Olen ehdottanut oman asunnon hankkimista - ei kommentointia. Olen odottanut että jotain " kauheaa" tapahtuu, mikä herättäisi hänet. Mutta kuolema näyttää ehtivän ennen ja sitä en halua. Tiedän että hän haluaisi lopettaa juomisen (kirjoitti hiljattain viestiin) mutta hoitoon ei suostu eikä voi pakottaa. Ahdistaa katsoa vierestä ja mietin olisiko joku kivi vielä käännettävissä. Itse en käytä juurikaan alkoholia, jää viinilasiin ja sekin harvoin.
Uskotoivorakkaus

Re: Miten saada hoitoon

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 6.6.2022 09:36:53

Hei. Ehkä se omaan asuntoon muutto joko auttaa tai ei. Mutta olisko sinulle helpompi jos hän asuisi muualla?
Karmeaahan se on jos oma lapsi tuhoaa itseään, mutta ikävä kyllä ei ole mitään järkeä siinäkään että te kumpikin tuhoudutte, kun olet liikaa huolissaan hänestä?
mitä jos kokeilisit mennä Al-anon ryhmään. Itse olen siellä paljon käynyt ja saanut apua ja voimia jaksaa.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

Re: Miten saada hoitoon

ViestiKirjoittaja Vieras » 6.6.2022 14:24:17

Tyttärelle omaa asuntoa suosittelen minäkin. Pahimmillaan tuo kuvio mahdollistaa hänelle enemmän juomisen, jos hän ei maksa ruokiaan ja asumisestaankaan mitään. Nelikymppisen on syytä ottaa vastuu itsestään; siivota asuntonsa ja huolehtia asioistaan. Tilapäinen majoittaminen muutamaksi kuukaudeksi on tietysti ok jossain saumakohdassa (asunnonvaihto, ero tms) mutta aikuista lasta ei kannata alkaa paapoa liikaa. Hän vaan passivoituu lisää, jos olet ajautunut tarjoamaan hänele hotellitasoisen palvelun ilmaiseksi (vaatehuolto, pyykinpesu, ruoka, siivous). Asiaa auttaa ja muuttohaluja lisää, kun sanot, että kotiisi ei enää voi tuoda alkoholia lainkaan. Tytär juo muualla tai muuttaa muualle juomaan.
Saat oman rauhan, tytär joutuu ottamaan enemmän vastuuta itsestään ja tarvittaessa/haluteessasi voit voimiesi mukan auttaa ja tukea häntä sinne omaan asuntoon. Nykyinen kuvio on huono teille molemmille, eikä auta päihdeongelman hoidossakaan yhtään, päinvastoin.
Ota asia napakasti puheeksi ja auta vaikka asunnon etsimisessä.
Vieras

Paluu Kotikanava