Olet täällä

Rohkenin vihdoin

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Rohkenin vihdoin

ViestiKirjoittaja Minna-Marja » 18.7.2022 15:31:35

Rohkenin vihdoin ottaa yhteyttä auttavaan tahoon ja varmistaa, että puolisoni on päihderiippuvainen.
Ensimmäinen askel on otettu, askel toivottavasti kohti omaa voimaantumista.
Asia on ollut minulle hankala koska: mieheni ei juo itseään koskaan umpihumalaan, ei tyhjennä koskaan kodin alkoholivarastoja, ei riehu umpihumalassa tai toteuta mitään muutakaan tyypillistä käyttäytymistä mitä olen tottunut päihderiippuvaisen elämään liittämään.
Hän on vuosia "nauttinut" viiniä perjantai- ja lauantai-iltaisin ja lomalla jokaisena iltana. Katse vain muuttuu lasittuneemmaksi mitä pitemmälle yö ehtii. Ja kuitenkin, nyt yrittäjäksi siirryttyään ja etätöiden lisäännyttyä alkoholia on alkanutkin kulua myös arki-iltaisin ja lomalla myös päivällä. Alkoholi haisee aamuisin ja usein päivisinkin, saunakalja onkin siirtynyt jo ennen saunaa ja nyt jo iltapäivään ja silloin niitä ehtii tietysti nauttia useamman. Viinilaatikoita piilotellaan "virallisen" viinikaapin lisäksi vaatekaapissa ja sieltä löytyy myös väkeviä.
Yritin vuosia sitten ottaa asian hänen kanssaan puheeksi. Voisiko koskaan viettää viikonloppuja tai lomia jollakin muulla tavalla kuin viiniä lipittäen? Hän sai valtavan raivokohtauksen ja aloitti hyökkäyksen, valtavan henkisen selkään puukottamisen, syyttelyn, jossa aseena olivat mm. lapsemme. Tätä käyttäytymistä kesti useamman viikon ja se oli henkisesti sietämätöntä. Hän myös piti huolen, että ystävien kanssa sovittu yhteinen risteily, jonka oli tarkoitus olla hauska yhteinen ystäväperhetapahtuma meni pilalle. Mieheni murjotti mielenosoituksellisesti läpi koko risteilyn selittäen ystävillemme olevansa töistä niin uupunut. Tosiasiassa hän halusi pitää huolen, että varmasti ymmärrän miten hän pystyy pilaamaan elämämme jos puutun hänen juomiseensa. Kotona hän sanoi, että alkoholi on hänelle ainoa tapa rentoutua ja ettei selviäisi vaativasta työstään ilman alkoholia. Silloin päätin pitää suuni kiinni lasten takia. En halunnut heidän joutuvan kärsimään aikuisten riitojen takia enää yhtään. Mieheni sai siis mitä halusi, pelotteli minut hiljaiseksi ja oman tissuttelunsa mahdollistajaksi.
Nyt alan olla niin ahdistunut tästä hiljaiseksi pakottamisesta, että en juurikaan nuku enää, enkä jaksa keksiä enää selityksiä itselleni miksi katson hänen lisääntyvää juomistaan edelleen. Miksi suostun ja olen vuosia suostunut tähän?
Tarvitsen tukea ja vertaistukea pystyäkseni irtaantumaan tästä läheisriippuvuudesta, sen olen oivaltanut.
Kiitos.
Minna-Marja
Miedosti panostava jäsen

Re: Rohkenin vihdoin

ViestiKirjoittaja Vieras156 » 18.7.2022 21:32:39

Hei.
Tervetuloa joukkoon. Meitä kyllä löytyy. Oletko lukenut jo olemassaolevia kirjoituksia? Niistä saa apua oman tilanteen analysointiin ja hahmottamiseen.

Hyvin osaat jo nyt kuvata tilannettasi. Jokainen asettaa rajat mitä sietää ja mitä ei ja on terveellistä tulla oman ” kotikuplan” ulkopuolelle lukemalla muiden elämänpoluista.

Jos työ vaatii raskaat huvit - alkoholia.. kannattaa huomata että alkoholi on hermostomyrkky joka tyhmentää. Eipä vaativa työ vuosien päästä onnistu kun aivot juotu rikki. Tai työ onnistuu mutta mihinkään muuhun ei energia riitäkään kun aivot juotu rikki.

Kannattaa miettiä haluatko vanhentua ihmisraunion kanssa? Elämä on ihmisen parasta aikaa ja siitä kannattaa nauttia. Ei marttyyrinä olo kruunua tuo. Ja mennyttä ei saa takaisin. Tämän hetken päätöksillä tulee tulevaisuus ja vain tähän hetkeen voi vaikuttaa.
Vieras156

Re: Rohkenin vihdoin

ViestiKirjoittaja Puoliso » 20.7.2022 14:42:32

On hienoa, että olet uskaltanut ottaa asian esille. Niin tyypillinen tilanne, kuten edellinen vastaaja jo sanoi. Kuva, joka meille on annettu alkoholistista on täysin väärä. Luulemme, että täytyy sammua iltaisin matkalla olohuoneesta makuuhuoneeseen, oksennella pitkin, ja menettää työpaikkansa. Ei se niin ole. Juuri tuollaista hiljaa tappavaa tissuttelua on valtavasti, ja se pikkuhiljaa kalvaa sekä alkoholistin että hänen läheistensä elämää. Viralliset määritelmät kohtuulliselle alkoholinkäytölle per päivä ovat täysin käsittämättömiä. Jos otat joka päivä 3-4 annosta, ei kaikki ole kunnossa.
Tilanteen avaaminen alkoholistin kanssa on aluksi tuskaa, mutta se kannattaa silti, ja palkitsee myöhemmin. Jos miettii miten lapsille kannattaa asiasta kertoa, jotta kärsivät mahdollisimman vähän, voi jutella ammattilaisen kanssa. Pahin vaihe on tietysti se, jolloin alkoholisti ei itse myönnä juovansa liikaa. Mutta piilopullot ja valehtelu jo kertovat, että ollaan melko pitkällä.
Tuska on joka tapauksessa suuri, koska tuon asian kanssa on lopulta kuitenkin niin yksin. Mutta täällä palstalla ainakin saat vahvistusta sille, ettet ole yksin, ja että tästä voi selvitä. Itse en vielä täysin ole selvillä vesillä, mutta puoliso on suostunut Antabus-hoitoon. Sekin on ollut ylä- ja alamäkeä. Lopputulema on vielä auki. Mutta itseni kanssa olen melko lailla sinut, koska tiedän olleeni oikeassa puolison ongelman suhteen. Sekin tie oli pitkä.
Puoliso

Paluu Kotikanava