Olet täällä

Lapsille tietoa alkoholismista

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Lapsille tietoa alkoholismista

ViestiKirjoittaja Lapsista huolissaan » 27.9.2022 08:51:20

Kertoohan kaikki (no, ei tietenkään kaikki, mutta noin yleensä) lapselliset alkoholistin puolisot lapsilleen alkoholismin vahvasta periytymisestä? Millaisia kokemuksia teillä on siitä, että kun toinen puoliso ei ole alkoholisti ja toinen on, niin millaista on lasten alkoholinkäyttö. Voivatko he käyttää alkoholia normaalisti, eli eivät ole alkoholisteja. Vai käyttävätkö he liikaa (alkoholismi). Tai eivätkö käytä ollenkaan, ja onko syynä silloin (ajoissa?) todettu alkoholismi vai se ettei halua jostain syystä juoda tai ei halua ottaa riskiä että alkoholismi puhkeaa. Minulla on kolme lasta, ja luonnollisesti olen huolissani, koska tuntuu olevan fakta että alkoholismi todella periytyy ihan geneettisesti, jolloin sille ei itse voi varsinaisesti mitään. Paitsi olla varuillaan alusta saakka eli analysoida omaa alkoholinkäyttöään ennenkuin aine turruttaa oman arviointikyvyn, mikä voi tapahtua jo nuorena, tai pahentua huomattavaksi vasta vanhempana. Alkoholismin piirteet ehkä ovat näkyvissä jo varhain, vaikka ei varsinaista hallitsematonta käyttöä vielä olisikaan?
Lapsista huolissaan

Paluu Kotikanava