Itse ongelmana ja ongelman aiheuttajana kirjoitan ehkä väärälle kanavalle, mutta ehkä parhaat ajatukset ja neuvot edetä löytää ihmisiltä jotka ovat olleet tai ovat omalta osaltaan samankaltaisessa tilanteessa…
Olen raitis alkoholisti, viimeisin kännini oli yli 7 vkoa sitten.
Myönnän ettei tämän sairauden kanssa vielä pitkäkään aika mutta päätös jonka juomisen lopettamisesta tuli syvältä itsestäni, en enää yksinkertaisesti halua olla sellainen ”otus” joka olen vahvassa humalassa, ilkeä, loukkaava ja julma itselleni sekä lähellä olevilleni.
Aiemmat kerrat joita olen yrittänyt ovat olleet tasolla "kokeillaan miltä tuntuu", yrityksiä.
Sanomattakin selvää ettei alkon suurkuluttaja voi "miltä tuntuisi" ajatuksella tehdyllä päätöksellään juomistaan kontrolloida, vaan hetken kuluttua samainen käytös jatkuu.
Oma juomiseni jatkui epäterveellä tasolla noin kymmenen vuoden ajan joista suurimmat vaikeudet alkoivat kun työllistyin ympäristöön joka oli henkisesti erittäin raskas sekä ilmapiiri työpaikalla erittäin huono.
Suoraa arvostelua, mitätöintiä, huutamista, uhkailua, nimittelyä, työni arvostelua ja haukkumista minun esimiehilleni, hänen esimiehilleen, vapaa ajalla ja yöllä soittelua ja kaikkea mitä ikinä vain kuivitella saattaa.
Tästä työstä saamaani pahaa oloa aloin korjaamaan juomisella, viikot hoidin työni tunnollisesti mutta perjantaina korkkasin jo hyvissä ajoin ja pakenin tilaan jossa koin saavani vain olla.
Auttoikin hetken mutta jatkuva paine noiden vuosien aikana ja alkon käytön lisääntyessä alkoi puskea lävitse ja purin pahaa oloani läheisiini. Tunsin ettei vaimoni enää välitä minusta, ei ymmärrä minua, ei rakasta minua, myöskin näistä tunteistani en osannut selvinpäin puhua vaan ruikutin niistä täysin sekaisin.
Aamulla pyytelin puheitani anteeksi mutta häpeä ja itsesyytökset painoivat keskustelun ja itse asian käsittelyn matonalle ja pysyi piilossa seuraavaan perjantaihin saakka kunnes korkki avautui jälleen.
Myöhemmin pääsinkin työllistymään muualle mutta tuolla pyörimään lähtenyt oma alkoholinkäyttöni ja pahanolon pyöräni vain jatkoi pyörimistään
Kaikki mitä ajattelin vapaa-ajalleni oli vain ja ainoastaan kuinka voin kumota viikoittaiseen alkomäärän itseeni että pärjään taas tulevan viikon seuraavaan perjantaihin. Kuten muutkin omaan juomiseensa keskittyneet eivät näe mitä ympärillä tapahtuu, aiheutin vaimolleni todella paljon tuskaa omalla juomisellani, arvostelullani ja laiminlyömällä häntä.
Huhtikuun alussa vaimoni ilmoitti haluavansa ottaa suhteeseemme aikalisän, olin ajanut hänet tilanteeseen jossa hän kyseenalaisti jopa omaa minäänsä. Kaikki se paska jonka olin kännissä hänen niskaansa kaatanut oli tehnyt hänelle syvät haavat joita hän halusi nyt rauhassa parantaa.
Alkuun en edes ymmärtänyt, mitä, miksi nyt, minähän olen jo vähentämässä juomistani olin suunnitellut noille selville viikonlopuille jotakin mitä voisimme yhdessä tehdä.
Ilmoitus iski minuun kuin pommi, nyt silmäni avautuivat siihen mistä on kyse, saman viikon sunnuntaina 2.4 tein päätökseni.
En enää juo, lopetan juomiseni kerta kaikkiaan.
Varasin ajan työterveyteen ja A-kliniikalle, aloitin myöskin käymään terapiassa, jossa käyn itseäni ja käyttäytymistäni lävitse pintaa syvemmältä.
Mutta ilmeisesti päätökseni muuttua tuli liian myöhään, 19.4 vaimoni soitti ja ilmoitti päättävänsä 34 vuoden suhteemme eroon, hän ilmoitti ettei enää halua yrittää kanssani koska ei voi luottaa juomattomuuteeni.
Tunteet joita hän oli minua kohtaan tuntenut olivat kadonneet pois, eikä hän jaksa lähteä siihen että alkaisin kuitenkin jossakin välissä juomaan uudestaan. Oma kotimme on menossa myyntiin ja hän on muuttamassa vuokralle.
Tällä hetkellä hän kärsii läheisriippuvuudesta, jonka hoidossa häntä auttaa FB ryhmän kautta tukihenkilö WhatsUp sovelluksen välityksellä.
Nyt olen neuvoton, toivon että voisin jotenkin vielä pelastaa liittomme. Osoittaa itselleni ja vaimolleni että noina kuukauden pitkinä öinä joina olen alkoholin muuttamaa itseäni ja käytöstäni miettinyt tehnyt valintani, se on oma vaimoni.
Tiedän sen, että minun täytyy nyt antaa vaimolleni tilaa koota itsensä.
Joten kysynkin täältä, vääränä ihmisenä tässä ryhmässä.
Mitä voin tehdä?