Hei!
En tiedä oikein mistä aloittaa tätä, on raskasta jo kirjoittaa ja jotenkin todeta, että ongelma on näin paha..
Mieheni ja minä ollaan oltu yhdessä 8 vuotta. Rakastuin mieheeni ”ensisilmäyksellä”, hän oli kaikkea sitä mitä olin etsinyt ja enemmänkin. Muutin hänen perässään toiselle paikkakunnalle, 500 km päähän kotoa ja aloitin uuden elämän täällä, opiskelen uuden ammatin ja asetuin aloilleni. Tavattiin nuorina ja silloin alkoa meni melko paljo molemmilla, lähinnä viikonloppuisin. Muistan jo silloin hämmästyneeni, kun mies otti aina seuraavana aamuna ”korjaavan” oluen/lonkeron herättyään. Mutta olihan se viikonloppu, eikä mies ollut töissä silloin (töissä ma-pe) joten ajattelin et kaipa tämä kuuluu asiaan. Asumme pienellä paikkakunnalla, ja kaikki lähipiiristämme käyttävät alkoholia paljon.
Meille syntyi ensimmäinen lapsi 4 vuotta sitten. Silloin ajattelin, että mies varmasti vähentää alkoholia lapsen synnyttyä.
Näin jälkeenpäin ajatellen, niin ei se mihinkään vähentynyt, lisääntyi vaan. Toinen lapsemme syntyi nyt kesällä, ja viimeistään toisen lapsen raskausaikana ja nyt vauva-aikana miehen tissuttelu on alkanut toden teolla ärsyttämään. En tiedä, missä vaiheessa tilanne meni näin pahaksi, mutta nykyään mies juo 3-4 olutta töiden jälkeen arkena (avaa aina heti oluen kun tulee töistä kotiin klo 17) ja viikonloppuisin juominen alkaakin heti aamuisin. Silloin menee helposti 15 olutta päivän aikana. Mies ei kuitenkaan ole silmin nähden humalassa. Lukiessani tätä kirjoittamaani tekstiä, mietin, miksi olen vielä tässä suhteessa.
Mutta mieheni on kuitenkin aivan ihana isä lapsille, rakastaa lapsiaan aidosti ja myös ihana aviomies. Hän on elämäni rakkaus. Pitää myös lupauksena, ja toimii ihan hyvin arjessa, vaikka juokin paljon. Pystyy myös olemaan hyvä isä lapsilleen.
Kun katson ystäväpiiriämme ja miestäni, niin kaikki he juovat olutta lähes yhtä paljon kuin mieheni. Ennen olen jotenkin lohduttautunut sillä, että ”se kuuluu asiaan” täällä. Mutta nyt minulle alkaa riittämään. En halua lapsilleni samaa tulevaisuutta.
Haluaisin muuttaa lasteni kanssa takaisin kotipaikkakunnalleni, 500 km päähän, sillä koti-ikävä on myös suuri. Omistan myös asunnon siellä, joten siellä olisi helppoa asettua aloilleen. Samalla tuntuu kamalalta, ”riistää” lapset mieheltä ja jättää mies, rakastan häntä aivan valtavasti vieläkin. Olen ehdottanut hänelle, että muutetaan yhdessä kotipaikkakunnalleni mutta hän ei suostu. Olen myös pyytänyt häntä vähentämään oluen juontia, mutta mitään ei tapahdu.. En muista milloin hän viimeksi olisi ollut kokonaisen päivän juomatta yhtäkään olutta.. Se taisi olla, kun esikoinen syntyi, 4 vuotta sitten.
Pelottaa myös, että jos lähden, niin mies estää muuttoni ja yrittää saada lapset itselleen. Eihän minulla mitään näyttöä miehen alkoholin käytöstä ole, minä olen hänen käyttöään peitellyt neuvolassa ja meidän arki näyttää varmasti ulospäin tosi hyvältä. Moni sanookin minulle, että minulla on ihana perhe ja mies, ja että elämäni on varmasti täydellistä. Kaukana siitä se kyllä on..
Nyt kaipaisin teiltä tukea ja rohkaisua, mitä tehdä tässä tilanteessa.. Lähteäkö? Miten? Vai jäädä?