Olet täällä

entinen narkomaani

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: entinen narkomaani

ViestiKirjoittaja Nellaa » 18.1.2009 22:48:55

Mä olen seurustellut entisen narkomaanin kanssa viisi vuotta. Ongelmia on ollut, mutta en oo oikeestaan koskaan aatellut että ne ois voinut johtua tuosta aineiden käytöstä. Mies on lapsesta pitäen ollut tapaturmaaltis ja "heikkohermoinen". Siis jo ennen päihteilijän uraansa. Kun aloimme seurustella, mies oli kuivilla kaikesta laittomasta. Alkoholia sitten meni, joskus enemmän, joskus vähemmän. Vähän päälle vuosi sitten alkoi taas satunnaisesti käyttämään myös piriä. Ja koitti syyllistää minut siitä että sitä joutui vetämään. Jos ollaan ihan rehellisiä, niin mua ei juurikaan tämän pirinkäyttö häirinnyt. Sanoin että saa puolestani käyttää mitä tahtoo, mutta minun syytäni se ei ole. Lopetti sitten uudestaan, sanoo ettei tahdo enää ikinä käyttää huumeita, koska se vääristää maailmankuvaa. Minä en tiedä uskonko vai en, aika näyttää. Tietysti toivon ettei aja itseään enää pohjaan, niin kuin oli tehnyt ennen kuin seurustelimme -työttömäksi, asunnottomaksi, riippuvaiseksi, mutten minä sitä estääkkään voi. Olen siis tukena raittiuspyrkimyksissä ja rakastan, oli raitis tai ei.
Nellaa

ViestiKirjoittaja hups » 31.1.2009 21:24:42

Mitä kuuluu Lena-67,Nellaa ja muille tähän ketjuun kirjoittaneille?Olisi kiintoisaa vaihtaa kuulumisia.
hups

ViestiKirjoittaja Nellaa » 4.2.2009 10:32:55

Meillä elo jatkuu totutusa uomassa. Mies ei nyt pysty käyttämään vaikka tahtoisikin, mutta vakuuttaa että ei edes tahdo. Mielialat sillä ailahtelee laidasta laitaan. Sitä ne tekee aina, enkä usko että nyt siihen vaikuttaa tämä päihteettömyys niinkään kuin tää muu tilanne elämässä. Jostain syystä se on oppinu pyytämään anteeksi seuraavana päivänä jos on edellisenä heittänyt paskakaivon päähän. Sanoisin että suhteella menee kai aika kivasti nyt. Siis vain parisuhteella. Muu elämä ja kumpaisenkin mielenterveys on aika kovilla. Jotain asennemuutoksesta kertoo sekin, ettei tahdo mielipidelääkitystä, vaikka lääkäri olis määräämässä sille vaikka mitä nappulaa. Ei tahdo enää sekoittaa aivokemioitaan millään tavalla.

Mitäs muille? Kuivaa vai retkahtelua? Tyyntä vai myrskyä? Minkälainen suhtautuminen teillä itsellänne on päihteisiin ja niiden käyttöön?
Nellaa

ViestiKirjoittaja hups » 4.2.2009 17:09:37

Ei ole vuoden vaihtuminen tuonut mukanaan toivoa selvemmistä ajoista miehelle.Väkevän viinan juominen on kiihtynyt.Sekakäyttö mukaanlukien .Elo on synkkää ja myrskyisää.Tunnelma,kuin ukkosta olisi ilmassa.Kiva kuulla kuulumisistasi Nellaa!Kysyit tosta suhtautumisesta päihteidenkäyttöön..Viina on viisasten juoma,aineiden käyttö tuo mukanaan suuria ongelmia.Olen katsonut parhaimmaksi itselleni olla juomatta ja mitään käyttämättä.Psyyke tässä on kovilla kieltämättä.
hups

ViestiKirjoittaja Nellaa » 5.2.2009 21:52:12

Ikävä että viina vie miestä. Hassua mutta meillä suurimmat ongelmat on johtunut nimenomaan viinasta, eikä niinkään muista huumeista. Viina todella on viisasten juoma. Mäkään en enää paljon viinaa juo, joskus nuorempana siitä sain kyllikseni ja olenpa itsessäni huomannut samaa holtitonta käytöstä viinaa ottaessani kuin Rakkaassani. Eli siis ihan saunakaljaan jää mun alkoholin käyttöni.

Miten sä hups jaksat jos elämä on jatkuvasti synkkää ja myrskyisää? Odotatko että mies raitistuisi vai ootko päättänyt jatkaa kulkemista rinnalla vaikka elo jatkuisi päihteiden kanssa?
Nellaa

ViestiKirjoittaja Suvaitsematon? » 14.5.2010 04:40:48

Löytyi tällainen ketju, kun koitin hakea netistä matskua aiheesta. Kävin tuossa keskustelua yhden ex-narkkarin kanssa keskustelua siitä, voisinko seurustella ex-narkkarin kanssa. Huolimatta siitä, että minulla on mielestäni ihan realistinen käsitys huumeista ja huumeidenkäyttäjistä ja olen aikoinaan nähnyt paljonkin viihdekäyttöä (ja tämän aikakauden jälkeen oma suhtautuminen muuttui ehkäpä vielä jyrkemmäksi) ja teen vielä vapaaehtoistyötäkin, jossa päihteiden väärinkäyttäjiä tulee kohdattua, niin tässä kohdin vastaukseni on helppo: en voisi. Tai sitten asiasta täytyisi olla kulunut lähes ikuisuus. Siltikään en todennäköisesti uskaltaisi hypätä kelkkaan.

No, jotenkin jäi kovasti ärsyttämään se, että tämä ex-narkki sai minusta tehtyä ahdasmielisen punaniskan, joka ei osaa ajatella mitenkään muuten kuin yleistyksien valossa. Yritin selittää asioita (perustellen asioita lähinnä sillä, että minä miettisin asioita liikaa, pelkäisin liikaa repsahduksia ja minulla ei vaan olisi voimavaroja asiaan ja tuskin oikeastaan koskaan edes hyväksyisin asiaa täysin, vaan saattaisin tiukan paikan tullen lähteä rankuttamaan asiasta), mutta huonolla menestyksellä.

Joten tästä heräsi vain mieleeni kysymys, että onko tosiaan näin, että ihminen on suvaitsematon urpo, jos hän haluaa vetää rajan siihen, että hän ei halua seurustella ex-narkkarin kanssa? Minä inhoan itse yli kaiken viinalla lotraamistakin, joten kaikki "pakko ördätä joka viikonloppu" -tyypit eivät nekään ole minun heiniäni.

Musta on vaan aika kohtuutonta, jos ex-narkkari odottaa kanssaihmisiltä täysin neutraalia ja varauksetonta suhtautumista itseensä ja jos näin ei käy, niin syyllistää intohimoisesti siitä toisia, nimittelee putkinäköiseksi ja suvaitsemattomaksi ja yleistysten tekijäksi jne. Ymmärrän kyllä, että ennakkoluuloja joutuu taatusti kohtaamaan ja siksi varmasti ottaa aivoon, kun ihmiset torppaa, mutta mun mielestäni ihmisillä on tämänkaltaisissa asioissa oikeus silti sanoa, että en vaan pysty enkä halua.
Suvaitsematon?

ViestiKirjoittaja Vihdoin hymyä » 15.5.2010 11:13:15

Tottakai on oikeus omaan mielipiteeseen.

Minua on alkanut ärsyttää raitistuneen alkoholistin samantapainen käytös, olen kuulemma suvaitsematon kun sanon, etten ottaisi puolisoksi sellaisen taustan omaavaa.
Kysehän on itsensä suojelusta ja käsittääkseni jos itsellä on traumaattista taustaa josta on selvinnyt tai muuta perusteltua omakohtaista kokemusta, ei ole perin järkevää laittaa itseään asemaan jossa tuntee olonsa uhatuksi vaikkei mitään varsinaista uhkaa olekkaan.

Vahva ihminen voi hallita tällaisen seurustelukombinaation, tervejärkinen ja jalat maassa kulkeva ihminen. Tietysti tarvitaan myös suunnattomasti rakkautta ja toisen arvostamista puolin ja toisin.
Vihdoin hymyä

ViestiKirjoittaja Zinde » 15.5.2010 14:08:43

Olipa sitten narkki,juoppo,rikas,köyhä niin aina ihmisillä on jotain ennakkokäsityksiä
millanen sun arvellaan olevan.
Se että laittaa hynttyyt yhteen nankkarin kanssa saattaa tuoda mukanaan rankempia
(sairaudet,monimuotoinen rikollisuus,epämääräiset tyypit oven takana, poliisit,
jne. muut rankan luokan ongelmat)
juttuja, kuin jos seukkaisi tavallisen mutta muulla tavalla leimautuneen (esim,köyhä,rikas,)
kanssa. Siihen en kuitenkaan usko että vahvalla luonteella voi hallita seurustelukombinaation
kamaa
käyttävän kanssa.Itsellä on ollut sellainen suhde . Sain kokea että kama on kumppanille ykkösenä
ja muut jutut,seurustelu mukaanlukien tulee mielialojen vaihtumista mukaillen hänellä milloin
missäkin järjestyksessä.
Olkoon vaikka miten mukava ja hyvännäköinen tyypp,mutta seurustelu narkin kanssa tulevaisuudessa
ei ole mun juttu enää ikimaailmassa. Sen seurustelun myötä tuli tehtyä reissu syvimmmälle helvettiin.
Zinde

ViestiKirjoittaja Vihdoin hymyä » 15.5.2010 17:36:21

Jäi laittamatta voi:n jälkeen ehkä ja kysehän oli aineiden käytön lopettaneesta,käsittääkseni.
Vihdoin hymyä

ViestiKirjoittaja malibu » 17.5.2010 21:32:52

Ite oon korvaushoidos eli entinen käyttäjä ja mun avomies ei oo käyttän koko aikana aineita.. Mut mä en ottais myöskään enää jos erottais käyttävää miestä.. Toisaalt ei sitä tiedä vaikka nykyinen sairastuis jossain välis elämää alkoholismiin tai sais burn outin; elämä ku ei oo niin simppeliä...

Mut must on aivan eri asia et narkki on oikeasti irtautumassa kamasta ku että se on "toisen takia" kuivil sen verran ku on pakko ja vetää salaa sekä ihannoi kamaa ja huumemaailmaa.. Mä en ikimaailmas tahtois ite enää sekoittaa päätäni, se oli mun tapa paeta itseäni mut nyt ku oon ollu selvänä ni tajusin et mä en oo enää se sama hlö joka olin reilu 10v sit. Mut ite en seukkais narkin tai alkoholistin kanssa, mut mikäli he ois olleet jo reilun vuoden vaik kuivil ni sit asiassa ei olis ongelmaa; mä en kestä katsoa huumemaailmaa ja sitä sekamelskaa & ruiskuja & tyyppejä ketkä nuokkuu ja pilaa elämänsä.. On tosi ihania miehiä luonteeltaan osa käyttäjistä mut se elämäntyyli pilaa sen tyypin ja tekis miel repiä sellaset ihmiset väkisin kuiville, mut ku kaikki tääl tietää et se ei vain mene niin... :(

Jos asenne kamaan ja entiseen elämään on muuttunu täysin ni sit voisin entisen käyttäjän kans seukata; tiedän useamman korvaushoidossakin olevan ketkä elää täysin normaalia elämää ilman oheiskäyttöjä tms. He vain ottavat aamulla lääkkeensä ja elävät elämäänsä selvänä..
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Parisuhteessa » 17.8.2010 21:04:38

Kamalaa lukea, että asiat voivat noinkin mennä.
Itse olen hyvässä parisuhteessa entisen narkomaanin kanssa. Tiesin hänen käyttävän aikoinaan kun aloitimme suhteen suonensisäisiä ainakin jonkun verran. Alkoholia lääkkeiden kanssa päivittäin jne. Mutta toisaalta kun aloitimme suhteemme hän oli jo katkolla -ollut pari vuotta, että eipä niistä hoitojaksoista mitään hyötyä ollut.

Ensimmäiset puolivuotta suhteessa meni riidellessä. Minä en hyväksynyt kovien aineiden käyttöä ja hänellä ei ollut tahtoa lopettaa, tai tahtoa oli muttei kykyä. Siinä kyllä meinasi hermot mennä ja väsymys iskeä, mutta sitten hän teki positiivisen raskaustestin ja lopetti kaiken seinään.
Raskauden alkuaikoina sortumisia meinasi tapahtua useasti, pahimmillaan parin päivän välein, mutta onneksi neitini on myös maailman jääräpäisintä sorttia.

..Niin ja lapsemme syntyi täysin terveenä.
Ainoa harmi hänen käytöstään nykypäivänä on hänen vanhat kaverit (yritetty päästä eroon) ja ns. varjo jonka alla joudumme edelleen (4v jo) päivittäin asumaan. Sosiaalityöntekijät eivät luota ja naisellani on vieläkin pelkoja että joutuu takaisin siihen tilaan. Eli periaattessa jos olet kerran nisti olet sitä muiden ja omissa silmissäsi aina. Ja se on raskas taakka suhteessamme.
Parisuhteessa

ViestiKirjoittaja malibu » 22.8.2010 19:55:15

Parisuhteessa kirjoitti:Ainoa harmi hänen käytöstään nykypäivänä on hänen vanhat kaverit (yritetty päästä eroon) ja ns. varjo jonka alla joudumme edelleen (4v jo) päivittäin asumaan. Sosiaalityöntekijät eivät luota ja naisellani on vieläkin pelkoja että joutuu takaisin siihen tilaan. Eli periaattessa jos olet kerran nisti olet sitä muiden ja omissa silmissäsi aina. Ja se on raskas taakka suhteessamme.

Onnea terveestä lapsesta ja hienoa lukea tuollainen selviytymistarina! :D

Itse kun olen tahtonut eroon käyttäjäkavereistani, olen vaihtanut numeroa ja asuntoa. Mikäli näkee, vain moikkaa jos sitäkään. Kieltämättä nistin leima varjostaa pitkään, mutta olen miettinyt johonkin naapuri-kaupunkiin muuttoa. Sun vaimon kannattaa tehdä selväksi, ettei ole missään tekemisissä käyttäjien kanssa. Se tehdään selväksi vain niin ettei lainata rahaa, ei ole mitään mitä he kysyvät, ei kysellä velkoja; ei käydä yhdessäkään missään. Jos sun vaimosi pelkää että joutuu joskus vielä samaan seuraan tai samanlaiseksi niin kysy häneltä suoraan että voisiko hän muka tosissaan hylätä teidät 2 rakkainta ihmistään? Jos nykyinen elämä on hyvää niin miksi pilata se päihteillä?!? Onnea jatkon kanssa! :)
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sam.jones » 31.8.2010 16:36:40

Hei vielä uutta näkökulmaa.

Olen itse seurustellut käyttävän narkomaanin kanssa, raittiina pysyvän entisen narkkarin kanssa, sekä entisen narkkarin kanssa joka hoitaa itseään. Näiden kolmen kohdalla on ollut suuria eroja. Käyttävän kanssa en tahdo koskaan enään seurustella, liian turvatonta elämää mun makuun..Sitä on kamala seurata välittävästä asemasta vierellä. Ominvoimin raittiina pysyvän kanssa oli koko ajan pelko siitä että se retkahtaa (tietty mun oma pelkoja epäluottamus), mutta kanssa sen erinäiset pakkomielteet seksiin,peleihin,liikuntaan yms. ei käyttänyt kuitenkaan alkoa, tiesi sen lähtevän siitä. Loppuen lopuksi ero tuli kun aikaa ei ollut muihin kun hänelle mielihyvää tuottaviin asioihin (joista tuli aina pakonomaisia), hän oli todella itsekäs ja todella sekainen tunne-elämältään,eikä ole kuivilla enään. Nykyinen mieheni on ollut reilu 2vuotta puhtaana ja elää laadukasta elämää, ja itsekkin sanoo että ei pystyisi siihen jos ei kävisi säännöllisesti vertaistukiryhmässä hoitamassa addiktiosairauttaan. Hänellekkin tulee vaiheita jolloin hän toimii pakonomaisesti,itsekeskeisesti,pelkojen mukaisesti.. on ahdistunut.. jne, mutta hän hoitaa itseään joten nämä ovat ohimeneviä ja hän tiedostaa ne ja tekee itse muutosta niihin. Mun ei tarvitse paljoa huomautella hänelle (mikä on ihan hyvä) , mutta olen oppinut paljon häneltä addiktiosairaudesta ja käytöstä toipumisesta.. Se on mahdollista kuulemma päivä kerrallaan ja sairaus ei ole parantuva siksi juuri sen hoito on elintärkeää. Hän nauttii elämästä ilman huumeita ja minä hänestä ilman että hänkään käyttää huumeita ;)
sam.jones

Edellinen

Paluu Kotikanava