Hei kaikille!
Olen tätä palstaa lueskellut jonkin aikaa ja nyt rohkaistuin jakamaan omia kokemuksia.
43vee perheellinen työssäkäyvä mies. Kulissit kunnossa ja muuten menee mukavasti, mutta olen lipsauttanut elämänhallinnan alkoholin käsiin. Viikonloppujuominen on ollut tapana viistoistavuotta ja viimevuosina satunnainen arki-iltakaljottelu on ottanut yhä enemmän jalansijaa. Juon kotona ja pääosin piilossa muulta perheeltä.
Jossain vaiheessa ohimennen huomasin että kaljalava viikossa ei riitä. Hieman vähensin, mutta pian sama tilanne. Harmitus ratkesi, kun hankki systemaattisesti enemmän juotavaa. Piti varmistaa ettei lopu viikonloppuna kesken. Yli jääneet imeskelin viikolla pikkuhiljaa, ja taas viikonloppua kohden uusi satsi. Kaljalava ja puolikas väkevä. Aina sekään ei riittänyt. Pitkään tiesin että ei pitäisi, mutta en uskaltanut olla ostamatta. Kurja kierre.
Puoliso taitaa kohtuukäytön eikä ole salajuomiseeni pahemmin puuttunut. Muutama yksittäinen kommentti on joskus kuulunut. Ei ole pyytänyt vähentämään. Asiasta ei puhuta, joten en tiedä rassaako enemmänkin. Itseäni on alkanut rassaamaan. Terveys ei kestä tätä loputtomiin. Jatkuva väsymys ja aikaansaamattomuus ärsyttää. Rahaakin tämä harrastus nielee hitosti.
En ole vielä juonut perhettä, töitä tai taloa, mutta kyllä tässä on lupaava puliukon ura kehittymässä. Puolisen vuotta olen miettinyt tätä kuviota ja myöntänyt itselleni että kyseessä on ihan aito ongelma. Riippuvuus. Pari viikonloppua syksyllä meni vain muutaman voimalla, täysin selvää viikkoa lykkäsin onnistuneesti milloin mihinkin tekosyyhyn vedoten.
Aiemmin en ole perustanut tipattomista tammikuista. Olen ollut sitä mieltä, että ne on niille joille juominen on ongelma. Loppuvuonna odotin vuodenvaihdetta toiveikkain ja pelon sekaisin tuntein. Päätin kokeilla tipatonta, koska olinhan nyt viimein myöntänyt itselleni oman ongelmani. Vuodenvaihde tuntui hyvältä hetkeltä hypätä jarrun päälle juomiskierteessä. En ole pitänyt asiasta meteliä enkä luvannut mitään edes itselleni. En mitään muuta, paitsi yrittää. Koska en ole uskaltanut.
Nyt on menossa 16. selvä päivä. Taitaa olla pisin aika selvinpäin yli viiteentoista vuoteen! Olen hämilläni. Monestakin asiasta. Ensinnäkin siitä, että selvinpäin oleminen ei ole ollut kärsimystä tai kamppailua viinanhimoa vastaan. Toisekseen kaikesta siitä virkeydestä ja energiasta jota on ollut. Kolmannekseen siitä, että miksi en tajunnut kokeilla tätä aiemmin.
Tänään sain luettua loppuun "selvinpäin"-kirjan, kahlasin sitä kahden luvun päivätaktiikalla. Kenties yksi parhaista opuksista jonka olen lukenut.
Jatko huolettaa. Tämä tuntuu liian helpolta. Asia on niin alkutekijöissään, että ei pidä helposta alusta ylpistyä. Vaikeita aikoja on varmasti edessä. Täytyy pysyä nöyränä ja yrittää jotenkin valmistautua taisteluihin.
En siis ole päättänyt että mihin saakka tipaton jatkuu ja miten siitä eteenpäin. Pitäs varmaan miettiä, ettei pian olla entisessä tai syvemmällä pimeydessä. Tiedän vain sen että nyt en juo.